Työn arvottaminen on vaikeaa, suorastaan mahdotonta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Sairaanhoitajat on nyt kivasti esillä; vastuullinen työ ja pieni palkka.Vaan milläs sitä työn arvoa mitataan?
Sairaaloissa lienee laitosapulaisilla viellä pienempi palkka, mutta ilman heitä sairaanhoitajien ja lääkärien olisi lähes mahdotonta tehdä sitä tärkeää työtään, josta pitäisi saada kunnon palkka.
Mulle tulis henkilökohtainen kriisi, jos paskakuskit päätäis lopettaa työnsä, kun kukaan ei arvosta ja palkka on pieni. Tai no, mä asun maalla, mä voin hätätilassa vaikka polttaa roskani, mutta kerrostaloissa voi tulla hätäkäteen aika äkkiä, jos nämä kouluttamattomat ja matalapalkkaiset hölmöt päättää alkaa vaatia arvostusta!
Pitääkö palkan määräytyä työn vaativuuden, koulutuksen pituuden vai työn vastuullisuuden perusteella? Kuuluuko palkan määräytyä sen mukaan, kuinka moni siihen pystyy? Pitääkö työn fyysisen kuormittavuuden vaikuttaa palkkaan? Vai määrääkö työn tärkeys palkan? Mutta entäs kumpi on tärkeämpi, lääkäri vai lastenhoitaja, joka huolehtii hänen lapsistaan ja mahdollistaa hänen töihin menonsa?
Jokaisella "tärkeää" työtä tekevällä on valtava määrä taustajoukkoja, jotka mahdollistavat sen tärkeän työn.

näinhän se menee, ehkä sitä koulutuksen kestoa ja vaativuutta voisi kans pitää yhtenä kriteerinä, mutta totta on että jollei siellä sairaalassa ammattitaitoiset laitoshuoltajat luuttuais sitä verta, pas*kaa ja oksennuksia, niin aika äkkiä tulee sairaalabakteeri sun muut taudit leviää ja siinä on lääkärit ja hoitajat aika hukassa sitten

Helppo olisi ajatella niin, että kilpailu lisää palkkaa. Jos työpaikkaan on muuten vaikea saada työntekijöitä, on parempi nostaa palkkaa houkuttimeksi.

Suuri mutta taitaakin olla tämä meidän sosiaalipyrogratia, joka mahdollistaa työstä syrjäytymisen, sekä vertot, jotka vievät suuren osan työantajien pusseista. Myöskään kunnat eivät voi mielivaltaisesti luvata toisille parempaa palkkaa, koska samasta työstä on kaikkien saatava sama palkka... :/

Yhteistyössä