Työmarkkinatuesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuvaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuvaa!

Vieras
Tietääkö joku laskeeko kela puolison tulot vuosituloista? eli siis kun puolison tulothan vaikuttaa tuohon ja jos puoliso tekee kesätöitä ja saa parempaa palkkaa vipan 2 kk ja aloittaa sitten koulun opintotuella niin pitääkö tuosta ilmoitella erikseen (siis tuosta palkan noususta)?
eli jos ne laskee tulot vuosituloina niin sittenhän tässä ei ole hätää koska opiskeluaikana hänellä taas jo tulot niin pienet että se tasottaa tilannetta mutta jos ne laskeekin tulot pelkkinä kk tuloina joka kuulle niin sit on ne varmaan voi periä pois mun työmarkkinatukea ens vuonna?? Hakemuksessa en siis ilmoittanut että puoliso olisi kesätöissä eli kelalla ei tiedossa että hän on enää kuukauden töissä. Ilmoitin vain että töissä on, ja palkka sen ja sen verran.

Kyllä mun piti toimittaa viimeisin palkkakuitti jossa tietysti lomarahat ja kaikki, kesällä kun hain, ja mun työmarkkinatukeni oli kyllä justiin niin pieni kuin vaan olla saattoi, kiitos mieheni mammuttitulojen.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Kyllä mun piti toimittaa viimeisin palkkakuitti jossa tietysti lomarahat ja kaikki, kesällä kun hain, ja mun työmarkkinatukeni oli kyllä justiin niin pieni kuin vaan olla saattoi, kiitos mieheni mammuttitulojen.. :whistle:

juu siis kyllä munki piti toimittaa omat palkkakuitit missä on lomarahat mutta siis kyse miehen tuloista. Eli Laskeeko ne mun työmarkkina tuen miehen vuositulojen mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Apuvaa!:

juu siis kyllä munki piti toimittaa omat palkkakuitit missä on lomarahat mutta siis kyse miehen tuloista. Eli Laskeeko ne mun työmarkkina tuen miehen vuositulojen mukaan?

Juu kyllä puolison tulot vaikuttavat, ja tuossa edellisessä tarkoitinkin juuri miehen viimeisintä palkkakuittia.

Alkuperäinen kirjoittaja Apuvaa!:

Juu kyllä puolison tulot vaikuttavat, ja tuossa edellisessä tarkoitinkin juuri miehen viimeisintä palkkakuittia.

juu kyllä kyllä :) Miehen viimeisimmän palkkakuitin toimitin kelalle niinkuin pitikin. ja ne laski mun tuen sen viimeisimmän palkkakuitin mukaan. Mutta siis kun nyt puolison tulot ollu vähä isommat tän vipan kuukauden mitä on töissä. Niin vaikuttaakohan noi nyt kovinkin paljon?

En ilmeisesti osannut selittää mitä tarkoitin.. Eli siis Laskeeko ne puolison tulot siitä vipasta palkkakuitista suoraan kopsaamalla vai tekeekö ne jotain laskelmia että muuttaa sen vuosituloiksi (laskee paljo sen perusteella tienaa vuodessa) ja sitten siitä katsoo mitä mun tulis saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Hakemuksessahan lukee että jos tulot vaihtelevat, lasketaan viimeisen 6kk tulojen mukaisena, eli ilmeisesti seuraavaan vuositarkistukseen asti tulee olemaan sama summa.

tässäkin tulee sellainen ongelma että kun mies tosiaan vain kesätöissä ja palkkakuitti minkä häneltä toimitin oli niitä ekoja kesältä. eli 6kk mukaan ei oo voinu laskee ku on sitä ennen ollu opintotuella. ja nyt heinäkuussa on ollut parempi palkka. Mutta tää elokuu menee taas suht normaalisti eli palkka ei oo tuota suurempi mitä oon ilmoittanut. ja syyskuussa se onki taas opintotuella. Eli tässä tilanteessa ollaan ja mietin kuinka paljon toi vaikuttaa että 1kk se sai enemmän rahaa.

ja kuten jo sanoin, kelalla ei tiedossa että on kesätyö eli jos he on laskenut ton perusteella miehen vuositulot niin ne ei kyllä ylity millään vaikka olis saanukin kk ajan parempaa palkkaa.

Siis ootko sä saamassa kesäkuukausilta nyt päivärahaa vai vasta saamassa myöhemmin? Koska jos miehelläs ei ole palkkatuloja lainkaan syksystä, niin kannattaa sopia Kelan kanssa että maksaa nyt kuukauden tulojen mukaan ja sitten palkattomuuden mukaan. Koska muutenhan saat paljon vähemmän päivärahaa koko miehes lukuvuoden, jos laskee parin kk:n väliaikaisen työn mukaan sen :o

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Siis ootko sä saamassa kesäkuukausilta nyt päivärahaa vai vasta saamassa myöhemmin? Koska jos miehelläs ei ole palkkatuloja lainkaan syksystä, niin kannattaa sopia Kelan kanssa että maksaa nyt kuukauden tulojen mukaan ja sitten palkattomuuden mukaan. Koska muutenhan saat paljon vähemmän päivärahaa koko miehes lukuvuoden, jos laskee parin kk:n väliaikaisen työn mukaan sen :o

siis mä saan nyt työmarkkinatukea kesä-elokuun. tän kuun lopussa aloitan koulun myös ja siirryn opintotuelle. Ja tällä hetkellä saan täyden mahdollisen tuen.