Työkyvyttömyyseläke?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

millinen

Jäsen
28.06.2006
96
0
6
Onko kellään kokemusta sellaisesta? Olen kohta ollut vuoden sairaslomalla ja se tulee jatkumaan vielä kauan, kukaan ei osaa sanoa kuinka kauan.
Kohta sairaspäivärahani muuttuu työkyvyttömyyseläkkeeksi ja kyselisinkin, että onko paperisota siinä ihan hirveä?
Summat ja muut jo suurinpiirtein tiedänkin.
Kyllä hirvittää, olen 34v ja mulla on kohta kansaneläke!
Ei paljon naurata, toivoin että olisin vuoden vaihteessa jo päässyt töihin.
Onko kohtalotovereita?

Paperisota ei ole hirveä. Jos sairauslomasi jatkuu yli vuoden, eikä sua kirjoiteta vielä pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle, voit hakea kuntoutustukea (määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä, jonka siis lääkäri kirjoittaa B-lausunnolla tietyksi ajaksi). Kuntoutustukea haetaan työkyvyttömyyseläke-hakemuksella, jonka lähetät Kelaan. Mikäli sulla on työeläkettä tulossa, Kela kyllä hoitaa hakemuksen eteenpäin myös työeläkelaitokselle. Riittää siis, että toimitat hakemuksesi vain Kelaan. Liitteeksi tarvitaan B-lääkärinlausunto.

Mies on tapaaturman takia nyt työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vei silloin aikoinaan kelaan ne paprut ja sit vaan ootteli sen 3kk päätöstä.Miehellä eläkkeen maksaa etera, niinkun sullakin sit varmaa oma eläkeyhtiö maksaa ja kela vaan jos eläke jää pieneks ni kela maksaa sen loppu osan.
Miehellä on nyt uudelleen koulutus edessä kun ei pysty toimimaan ammatissaan enää.

Alkuperäinen kirjoittaja millinen:
Onko kellään kokemusta sellaisesta? Olen kohta ollut vuoden sairaslomalla ja se tulee jatkumaan vielä kauan, kukaan ei osaa sanoa kuinka kauan.
Kohta sairaspäivärahani muuttuu työkyvyttömyyseläkkeeksi ja kyselisinkin, että onko paperisota siinä ihan hirveä?
Summat ja muut jo suurinpiirtein tiedänkin.
Kyllä hirvittää, olen 34v ja mulla on kohta kansaneläke!
Ei paljon naurata, toivoin että olisin vuoden vaihteessa jo päässyt töihin.
Onko kohtalotovereita?

Poika sai juuri väliaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen. Tosin hällä eri syy synnyinäinen vamma. Täyty vaan paperi täyttää ja ootella muutama kuukausi ennenkuin päätös tuli.

Jos sairaspäivärahasi 300 pvää tulee täyteen päivänä X, niin mene viimeistään heti seuraavana arkipäivänä ilmoittautumaan työkkäriin, jos sulla ei oo vielä siihen mennessä myönteistä päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä taikka on kielteinen päätös ja aiot valittaa siitä. Koska sairauspvärahan enimmäismäärän täytyttyä sinulle maksetaan työttömyyskorvausta (vaikka et olisikaan työtön, jos vaan työnantajalla ei oo tarjota sulle työtä ). Jos et ilmottaudu heti työvoimatoimistossa, tulee toimeentuloosi niin pitkä katkos kuin s-pvärahan päättymisen ja työkkäriin ilmoittautumisen välinen aika on. Tätä ei moni tiedä ja toisilla saattaa tulla toimeentuloon jopa kuukausien tauko, jos on vaan jäänyt odottamaan eläkepäätöstä ja sieltä odottelun jälkeen on tullutkin kielteinen päätös.

Kasvain jalassa. Leikattu 7 kertaa, viimeksi maaliskuussa, oli kasvanut heinäkuuhun mennessä jo takaisin kun otettiin mangneettikuvat, isonpana taas ja pahenpaan paikkaan leikata. Nyt sille ei tehdä mitään ennen tammikuuta, jolloin saadaan taas sädettää, kun edellisestä sädetyksestä on kulunut vaadittava varoaika. Ei ole kiva odotella. pelkään mitä tässä ehtii tapahtua ennenkuin ollaan siellä tammikuussa. Olisin tyytyväinen jos voisivat nyt heti tehdä jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paperisota ei ole hirveä. Jos sairauslomasi jatkuu yli vuoden, eikä sua kirjoiteta vielä pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle, voit hakea kuntoutustukea (määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä, jonka siis lääkäri kirjoittaa B-lausunnolla tietyksi ajaksi). Kuntoutustukea haetaan työkyvyttömyyseläke-hakemuksella, jonka lähetät Kelaan. Mikäli sulla on työeläkettä tulossa, Kela kyllä hoitaa hakemuksen eteenpäin myös työeläkelaitokselle. Riittää siis, että toimitat hakemuksesi vain Kelaan. Liitteeksi tarvitaan B-lääkärinlausunto.

Tätä siis olen ainakin alkuun hakemassa, määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä, kiitos!
:flower:

Kyllä yleensä lääkäri joka on hoitanut ja kirjoittanut pitkät saikut ja meinaa niitä jatkaakin, antaa tarvittavat lomakkeet ja ohjeet kuinka toimia.
Joillain työnantajilla on sitten tapana irtisanoa työsuhde ja maksaa pitämättömät lomat ym. pois, jos jää työkyvyttömyyseläkkeelle. Ainakin täällä tiedän yhden suuren työnantajan: kaupunki.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä yleensä lääkäri joka on hoitanut ja kirjoittanut pitkät saikut ja meinaa niitä jatkaakin, antaa tarvittavat lomakkeet ja ohjeet kuinka toimia.
Joillain työnantajilla on sitten tapana irtisanoa työsuhde ja maksaa pitämättömät lomat ym. pois, jos jää työkyvyttömyyseläkkeelle. Ainakin täällä tiedän yhden suuren työnantajan: kaupunki.

Liiton sivuilta luin, että kun siirtyy työkyvyttömyyseläkkeelle, maksetaan kertyneet lomat pois.

Alkuperäinen kirjoittaja UksniM:
Jos sairaspäivärahasi 300 pvää tulee täyteen päivänä X, niin mene viimeistään heti seuraavana arkipäivänä ilmoittautumaan työkkäriin, jos sulla ei oo vielä siihen mennessä myönteistä päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä taikka on kielteinen päätös ja aiot valittaa siitä. Koska sairauspvärahan enimmäismäärän täytyttyä sinulle maksetaan työttömyyskorvausta (vaikka et olisikaan työtön, jos vaan työnantajalla ei oo tarjota sulle työtä ). Jos et ilmottaudu heti työvoimatoimistossa, tulee toimeentuloosi niin pitkä katkos kuin s-pvärahan päättymisen ja työkkäriin ilmoittautumisen välinen aika on. Tätä ei moni tiedä ja toisilla saattaa tulla toimeentuloon jopa kuukausien tauko, jos on vaan jäänyt odottamaan eläkepäätöstä ja sieltä odottelun jälkeen on tullutkin kielteinen päätös.

Näin juuri.

Heti saikkurahakauden päätyttyä ilmottaudut työkkäriin.

Paperisota ei mun kohdalla ollu sen kummempi. Täyttelin hakemuksen (en ole ihan varma, voiko täyttää netissäkin) ja lääkäriltä tuli sitten tarvittavat lausunnot.
Päätöksen saamisessa voi mennä hyväkin tovi, joten sen aikana sulla on turvana työkkäriraha (millä nimellä se nyt kulkeekaan). Tosin, jos saat eläkkeen takautuvana, niin työkkärirahan joutuu korvaamaan takas, muistaakseni. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Uusimmat

Yhteistyössä