Työhaastatteluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toimistorotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hanki ennakkoon tietoa firmasta ja mieti valmiiksi kysymyksiä kun lopuksi kuitenkin kysytään onko sulla jotain kysyttävää. Katso siistit vaatteet jo etukäteen että on mihin pukeutua.

Ota selvää työnantajasta, alota ihan perustiedoista. Mitä he odottaa? Mieti tätä siltä kannalta että mitä vastaat kysymyksiin.

Olin itse työhaastattelussa jossa kysyttiin yhtä alaan liittyvää ajankohtaista asiaa. Eli kannattaa olla kärryillä siitä mitä kyseisellä alalla tapahtuu.

Mulle tuli aikoinaan yllätyksenä ensimmäisissä haastiksissa se, että piti kehua ja "haukkua" itseä. Eli piti kertoa, missä olin hyvä ja missä vähemmän hyvä. Se vähemmän hyväkin kannattaa miettiä tarkaan, ettei sen takia menetä mahdollisuuksiaan.

Olin itse eilen pöydän toisella puolella eli haastattelemassa neljää eri henkilöä. Mukana oli mun lisäksi henkilötöosaston edustaja ja mm. seuraavia kysymyksiä tuli eteen.

Kerro itsestäsi lyhyesti. (siis harjoitella vaikkapa 5min kertomus, jossa kerrot koulutus- ja työhistoriasta ja hieman perheestäsi)
Mitkä ovat vahvuutesi?
Mitkä ovat heikkoutesi?
Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua?
Miten käyttäydyt stressinalaisena?
Millainen olet kun suutut?
Mitkä asiat ärsyttävät/suututtavat?
Millainen on mielestäsi hyvä esimies?
Mikä voisi olla syynä, jos joku henkilö ei hoida töitään?

Kannattaa olla oma itsensä ja pyrkiä olemaan jännittämättä (joo... tiedän helpommin sanottu kuin tehty...). Niin ja sen yleensä huomaa, että on miettinyt vastauksia etukäteen - siis positiivisella tavalla, että ei tarvitse aloittaa joka kysymykseen vastaamista öö, hmm jne. vaan vastaukset tulevat reippaasti.

Yhteistyössä