Työpaikka kiusaaminen päiväkodeissa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Työpaikka kiusaaminen ja sen hinta

On mennyt noin kaksi viikkoa siitä, kun minut irtisanottiin huhupuheiden ja mustamaalaamisen takia. Tunnen olevani velkaa tarinani, jotta kukaan ei joudu samaan tilanteeseen. En kuitenkaan kirjoita tätä kiusatulle. Tämä kirjoitus on tarkoitettu kiusaajalle, joka ei ehkä edes tiedä olevansa kiusaaja. Aloitin työt pienessä 10 lapsen ryhmässä. Hain kyseiseen päiväkotiin töihin, koska päiväkoti oli pieni ja mukavan kotoinen. Olin jo haastattelu tilanteessa varma, että tämä tulee olemaan se unelma työpaikka missä minun ei tarvitse pelätä. Kaksi viikkoa siitä kun olin tehnyt töitä paikassa sain ensimmäisen kerran epämääräisen alentavan kommentin toisen ryhmän aikuiselta. En halunnut ajatella mitään asiasta ja päätin antaa Asian olla, koska halusin niin kovasti tämän paikan olevan se oikea paikka. Puolustelin tilannetta sillä, että ´´joka työpaikassa on se yksi ilkeä ihminen´´ Pidin itseäni heikkona ja emotionaalisena. Ajan kuluessa aloin saamaan lisää kommentteja, mutta nyt sain niitä muiltakin työntekijöiltä. Pari kertaa johtaja halusi jutella minulle, ja kun tulin ulos johtajan huoneesta 3 työntekijää olivat sen takana. Sain kuulla tarinoita, joita oli väännelty ja käännelty, koska olen herkkä ihminen en halunnut puolustautua. Hoitajat kertoivat tarinoita niinkuin ´´oli unohtanut lapsen tai ei ollut hakenut jääpussia kaatuneelle lapselle. Törkeitä syytöksiä joista ihan henki salpaantui. Ensimmäisessä tilanteessa, olin todellisuudessa mennyt ulos pihaan muiden hoitajien kanssa ja niinkuin kuka tahansa hoitaja kysyin ´´missä kyseinen lapsi on´´ lapsi ei ollut kadonnut, kysyin missä puolella pihaa lapsi on. Toisessa tilanteessa, lapsi oli kaatunut otin lapsen syliini ja istuin lapsen kanssa kauan lattialla pitäen jääpussia tämän päällä. Molemmista tilanteista oli muovattu törkeä valhe. Jokainen huomautus tuli 2 viikon päästä tapahtuneesta. Työntekijät olivat leimanneet minut ongelmaksi, vaikka en koskaan ollut ongelma. Aloin olemaan ektra varovainen, tuntui kuin kävelisi ohuella jäällä koko ajan. Seuraava huomautus tuli taas äkkiä. Johtaja halusi puhua minulle ja tunsin taas sen pelon sen ´´mitä he ovat nyt keksineet´´ Tällä kertaa hyökkäys osui persoonaani. Olen sosiaalinen ja kovasti vuorovaikutuksessa, mutta ääneni ja olemukseni on aina ollut rauhallinen ja hiljainen. Minulle sanottiin ´´sinulla on huono vuorovaikutus´´ ja tämä kummastutti minua, koska kaikki jotka tuntee minut tietää, että tämä on valhe. Keräsin rohkeutta ja kysyin ´´antaisitko esimerkin tilanteesta jossa minulla on ollut huonot vuorovaikutus taidot. Vastaus suorastaan ällötti minua. Johtaja vastasi ´´no kuulen muiden hoitajien äänet huoneeseeni, mutta sinun ääntä en kuule huoneeseeni ja muut hoitajat sanoivat niin ja näin´´ olin avian järkyttynyt, mutta päätin, etten yritä enää edes vastata mitään. Jos tuo ei ollut jo ihan naurettava selitys seuraava oli vielä kamalampi. Johtaja kysyi ´´onko sinulla muisti ongelmia´´ jähmetyin. En tiennyt miten enää edes suodattaa niitä juttuja. Olen 22 vuotias nuori nainen jolla on aina ollut hyvä muisti. Minut tunnetaan tuteellisena työntekijänä. Pidin listaa epämääräisistä kommenteista ja niitä alkoi olemaan niin suuri määrä, etten kerinnyt aina edes listaamaan niitä. Noin 3 kuukautta meni ja yhtenä päivänä olin tauolla, kun pomo istui viereeni ja sanoi ´´olemme istuneet tässä aijemminkin samasta syystä´´ sillä sekunnilla tiesin, että minusta on kehitelty lisää juttuja. Johtaja käytti sen ajan taas kertomalla minulle miten olin tehnyt sitä ja tätä, ja tämä ja tuo ihminen oli sanonut näin ja noin. Sanoin suoraan, etten muista mitään tämän listaamista huolista, mutta tiesin koko ajan ettei mikään niistä väitteistä ollut totta. Oli melkein huvittavaa kuunella itsestään asioita joita ei yksinkertaisesti tapahtunut. Tarinoita oli muuteltu niin, etten vahingossakaan voi puolustaa itseäni. Johtaja oli sata varma, että mina olin ogelma ja tiesin, ettei minulla ole mahdollisuutta voittaa tätä. Päätin, että pelaan mukana, sanoin johtajalle, että ehkä pääni ei ole ollut ihan oikeassa paikassa ja rikkouduin kyyneliin. Itkin, mutta en sitä, että omassa henkilökohtaisessa elämässä olisi ollut ogelmia niinkuin johtaja luuli. Itkin, koska tajusin olevani täysin rikki. Kuukausia kestänyt mustamaalaaminen ja juoruilu oli vihdoinkin rikkonut minut. Johtajan ei olisi mielestäni tarvinnut sanoa enää mitään. Olin jo päättänyt lähteä paikasta ennenkuin johtaja irtisanoi minut. Pahinta oli, että minut irtisanottiin ryhmä tilassa muiden aikuisten kuulo etäisyydessä ei toimistossa. Viimeiseksi sain kuulla miten en ole turvallinen aikuinen. Tiesin, että tämä ei ollut vielä tässä. Minun alamäki on vasta alkamassa. Olin traumatisoitunut ja tästä henkisesti selviäminen tulisi olemaan elämäni vaikein taival. Johtaja oli kauan tuntenut työ yhteisön ja luotti heidän sanaansa 100% tiesin, että mitä tahansa he sanovat on johtajan totuus. En voinut edes kieltää niitä asioita, koska johtaja väitti heti vastaan. Osa minusta tunsi empatiaa. Tiesin mitä oli oikeasti tapahtunut, tiesin koko ajan totuuden väitteisiin ja valitsin pysyä hiljaa. Johtaja, joka pitää kyseisiä ihmisiä ystävinä ei edes pystyisi edes käsittämään, että samat ihmiset valehtelevat tälle. Hyvä työ kaveri ei valehtele. Johtaja halusi kyseenalaistaa minun luotettavuutta, mutta koko ajan tämän vieressä on ihmiset, jotka valehtelivat tälle useaan kertaan.


Toipuminen

Ensimmäinen aamu päästyäni kyseisestä työpaikasta olin avian rikki. Tajusin traumani laajuuden, hyvä kun pääsin sängystä ylös. Itkin kokonaisen yön ja itkuisuus jatkui vielä 3 päivää myöhemmin. Itsevarmuuteni oli tuhottu. Tuntui, kuin minulta olisi viety arvoni ja revitty se positiivinen onnellinen ihminen, joka olin ennenkuin menin työpaikkaan. Minulta meni vähän aikaa tajuta, että minua oli henkisesti pahoinpidelty. Maailmani oli rikki ja olin haavoittunut, niin paljon, etten tiennyt voiko haavoja parantaa. Minua oli nöyryytetty ja valhein satutettu. Yöinä näin painajaisia työpaikasta ja ihmisistä, herätessäni itkeminen jatkui. Kipu ei ole yhä lakannut, muistelen sanoja ja kommentteja joita minusta sanottiin. Käyn läpi päiviä kun en pysty liikkumaan tai nousemaan sängystä. Päiviä kun en halua olla täällä. Ihmis pelkoni on kasvanut. Pelkään välillä vain postin jakajaa. Kärsin ahdistuksesta, joka välillä saa minut vain itkemään paniikissa. Toisen ihmisen näkeminen on kivuliasta ja pelottavaa, vain julkisessa liikenteessä oleminen saa minut itkuiseksi. Olen jatkuvan henkisen kivun alla ja kipu ei tunnu lakkaavan edes nukkuessa. En pääse pakoon tätä tunnetta, tätä järkyttävää pelon ja paniikin yhdistelmää. Maailmani on nyt harmaa ja tuntuu, etten saa millään kiinni siitä elämää rakastavasta ihmisestä, joka olin se aina hymyn omaava ihmien, jolla ei ollut mitään ongelmia on poissa. Värit ja lämpöiset tunteet ovat kadonneet kokonaan. Oliko toisen ihmisen elämän tuhoaminen egosi arvoista?

Kiusaaja.. oliko tämä sen kaiken arvoista? Nukutko nyt hyvin? Tiedän, ettet voi myöntää olevasi väärässä, koska silloin joutusit kohtaamaan syntisi ja se ei ole helppoa. Tiedä, että sinä pilasit toisen ihmisen elämän. Sinä veit toiselta ihmiseltä kaiken, ei koska olet voittaja, vain koska olet ilkeä ihminen, joku muistaa sinut julmana, olet jonkun suurin painajainen, jonkun kovin kipu. Sinä olit aina se tumma pilvi ja demoni työpaikassa. Demonit elää syömällä valoisia, ystävällisiä ja iloisia ihmisiä. Ja muille jotka lähdette työpaikka juoruihin mukaan, te olette osallisia aiheutuneisiin tuhoihin.

Nyt Kerron miltä kiusaaminen voi näyttää

1 Ei anna tilaa työ kaverille ideoida

2 Päättää pienimmästäkin asiasta antamatta muille ääntä arjessa

3 Jos työ kaveri sanoo ´´nyt lähdetään sisään´´ ja sinä vastaat (ei vielä ollaan ulkona) se on TAAS sinä yrittämässä konttrolloida toimintaa.

4 Menet ja kuuntelet ja vastaat myöntävästi kun toisesta ihmisestä puhutaan työpaikalla ilman tämän omaa läsnä oloa tai mahdollisuutta puolustaa omaa kantaa.

5 Valitset olla mukana kun toisesta ihmisestä puhutaan, koska pelkäät, että joudut itse uhriksi jos et pääse juoru tiimiin mukaan.

6 Tiuskit tai kohtelet työ kaveria tylyllä asenteella.

7. käyttäydyt kuin olisit parempi hoitaja tai ansaitset olla enemmän talossa

8. kilpailet työ kavereiden kanssa ja haluat aina että asiat tehdään SINUN tavalla.


Voitko vain olla decent ihminen? Miten vaikeaa on vain olla ystävällinen?
 
  • Surullinen
Reactions: Echo
Tekstis kuulostaa jotenkin, no, sori, liian harjoitellulta joten mietin että onko tää joku vanha teksti joka kiertää netissä...
Mutta oletetaan, että noin on sulle tapahtunut tässä loppuvuodesta.

- Kurjaa mitä sulle on tapahtunut, ja ymmärrän että olet masiksessa, tuommoinen kohtelu veis omanarvontunnon.

Mulle on päivähoito tuttua, ja muutama kommentti:
-jos työkaveris ihan valehtelivat ja usein, niin se on sairas yhteisö, mietin että sinuna ilmoittaisin jo liittoon. Mutta voin sanoa että kaikki päikyt ei oo tuommoisia, sun kannattaa tehdä töitä muissakin.

-se on nopeeta työtä jossa pitää olla napakka. Sen nopeuden hallitsee kunnolla vasta vuosien varrella, joten älä luovuta, jos haluat tehdä tuota työtä jatkossakin. Tee vaikka keikkaa, jossa saat uudestaan onnistumisen kokemuksia, älä jää tuleen makaamaan.

-onko sua kiusattu aikaisemmin? Tuo kommenttisi "tämä tulee olemaan se unelma työpaikka missä minun ei tarvitse pelätä" kuulostaisi siltä, ja tuo "unelma" karahti mun korvaan. Mistä kukaan voi työpaikkaan tutustuessa olla varma, että se on unelmapaikka?
Aikaisemmin koulu-tai työpaikkakiusattu joutuu silmätikuksi herkästi jatkossakin, valitettavasti.

Kiusaaminen on kiusaajan vika, ei sun. Mutta olit sitten missä tahansa työpaikassa, niin nää ohjeet pätee siellä:
-älä ideoi liian aikaisin. Sun pitää ENSiN ekoina viikkoina ja kuukausina opetella työpaikan kulttuuri ja olla mielinkielin.
Eräs vanha työkaverini ideoi liikaa, liian aikaisin vaikka oli vasta-alkaja, ja joutui pomon silmätikuksi. Homma menee niin, että muut kokevat että se uusi tyyppi tulee pistämään työpaikan kuviot uusiksi.
Ideoimisen vapauteen tarvitaan kokemusta siitä työpaikasta ja muiden luottamus. Mitä vähemmän sulla on muiden luottamusta ja suosiota, sen vähemmän sulla annetaan tilaa ideoida.

-kasvata paksu nahka. Älä ole alavireinen. Naura muiden jutuille, älä jää varjoon, osallistu. Korota ääntäsi sen verran, kun tyylisi antaa myöten. En tarkoita että susta pitäis tulla joku kälättäjä, mutta reippaus auttaa usein.
-älä odota työkavereista mitään liian jaloa, koska tulet pettymään. Tuo sun lista on vähän liikaa vaadittu römäköiltä ja vauhdikkailta perus-Pirjoilta jotka on tehneet sitä työtä 20 vuotta, ovat väsyneitä ja jaksavat lähinnä mustan huumorin avulla.

Ystävällinen pitää olla kaikille, mutta pelkällä ystävällisyydellä ei pärjää, vaan tulee jyrätyksi. Älä suutu, mutta ystävällisyyyttä liikaa alleviivaavat ihmiset ovat, nohhh, yliherkkiä ja vähän tosikkoja. Itse olen ystävällinen töissä kaikille, mutta samalla on oltava "hyvä jätkä", reilu, napakka ja rempseä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja voit virtuaalisesti kuristaa mut tuon ylläolevan vastaukseni takia, anna mennä vaan. :)

Mutta siis: herkkyys on hyvä asia, mutta vääränlaisen herkkyyden kanssa on elämässä vain ongelmissa.

Seuraavassa työpaikassa ole tämmönen: puoli vuotta ole aivoton lipilipi, ulkoista aivosi sille eukkoporukalle ja sit, kun sulla on heidän tukensa ja luottamuksensa, voit varovasti ehdottaa joitain uudistuksia.
 
vierailija
Hyvä, että kirjoitit ylös itsellesi ne asiat, jota sinusta sanottiin. Se on ensimmäinen askel, että voit toipua tapahtuneesta. Juuri siksi, että ne on absurdeja. Hyvä, että kirjoitit tämän tekstin, sekin on askel siinä, että tulet saamaan asiat järjestykseen.

Johtaja ei missään tapauksessa saa kutsua luokseen jatkuvaan mollaamiseen, vaan tuo on yksi työpaikkakiusaamisen muoto. Hänen olisi pitänyt vain kuunnella sinun versiosi tapahtuneista, ei muuta, jos aikoo puuttua tilanteeseen.

Älä kuuntele vähätteleviä puheita, työpaikkakiusaus on ilmiö, joka on olemassa. Sinä et ole syyllinen siihen missään tilanteessa. Saatat ajatella, että sinussa on vikaa tai muut saattavat ajatella, että sinussa on vikoja, mutta vaikka sinussa olisikin virheitä, vaikka olisit epäsosiaalisempi kuin joku toinen, ne eivät oikeuta huonoon kohteluun missään tapauksessa. Onko ikinä sellainen tilanne, jossa muut ovat täysin virheettömiä? Onko ikinä sellainen tilanne, että toisesta saa sanoa pahaa, koska tämä on vääränlainen? Vastaus on, että ei. Näin ei saa tehdä lasten eikä aikuisten maailmassa, eikä näin saa tehdä myöskään työpaikkalainsäädännön mukaan.

On hyvä ymmärtää, että sinua ei kiusattu siksi, että olet sinä, vaan sinua kiusattiin, koska olit paikalla. Tuo tulee tuolla työpaikalla vielä toistumaan, siitä voit olla varma. Asiat tuskin tulevat muuttumaan ennen johtajan vaihtumista.

On hyvä ymmärtää, että kiusaamista tapahtuu muuallakin. Kollegoita saatetaan syyttää ihan rikoksistakin. Tämä on valitettava ilmiö, joka koskee kaikkia aloja.
Toivon, että löydät jälleen voimasi ja pääset elämään kiinni. Noille pahoille ihmisille on vaikea laittaa kampoihin, kun he ovat saaneet jalkansa työpaikan sosiaaliseen piiriin tai tarpeeksi auktoriteettia omaavan henkilön taakseen.
 
vierailija
Mutta siis: herkkyys on hyvä asia, mutta vääränlaisen herkkyyden kanssa on elämässä vain ongelmissa.
Jep. Ja tiedän, että sen sanomisesta ei ole herkälle ihmiselle mitään hyötyä koska herkkyyttään ei voi valita, mutta sanon kuitenkin koska se on totuus: on hyvä opetella olemaan välittämättä. Jos suinkin pystyy. Edes vähän. Elämä on niin paljon helpompaa kun ei tulkitse ilmeitä, äänenpainoja tai edes vain vähän ilkeitä sanavalintoja negatiivisesti, vaan möllöttää vain kuin lehmä ja jatkaa elämäänsä kuin mitään ei olisi tapahtunut.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Jep. Ja tiedän, että sen sanomisesta ei ole herkälle ihmiselle mitään hyötyä koska herkkyyttään ei voi valita, mutta sanon kuitenkin koska se on totuus: on hyvä opetella olemaan välittämättä. Jos suinkin pystyy. Edes vähän. Elämä on niin paljon helpompaa kun ei tulkitse ilmeitä, äänenpainoja tai edes vain vähän ilkeitä sanavalintoja negatiivisesti, vaan möllöttää vain kuin lehmä ja jatkaa elämäänsä kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Eri asia olla herkkä kuin menettää työpaikka juorujen takia.
 
vierailija
Tekstis kuulostaa jotenkin, no, sori, liian harjoitellulta joten mietin että onko tää joku vanha teksti joka kiertää netissä...
Mutta oletetaan, että noin on sulle tapahtunut tässä loppuvuodesta.

- Kurjaa mitä sulle on tapahtunut, ja ymmärrän että olet masiksessa, tuommoinen kohtelu veis omanarvontunnon.

Mulle on päivähoito tuttua, ja muutama kommentti:
-jos työkaveris ihan valehtelivat ja usein, niin se on sairas yhteisö, mietin että sinuna ilmoittaisin jo liittoon. Mutta voin sanoa että kaikki päikyt ei oo tuommoisia, sun kannattaa tehdä töitä muissakin.

-se on nopeeta työtä jossa pitää olla napakka. Sen nopeuden hallitsee kunnolla vasta vuosien varrella, joten älä luovuta, jos haluat tehdä tuota työtä jatkossakin. Tee vaikka keikkaa, jossa saat uudestaan onnistumisen kokemuksia, älä jää tuleen makaamaan.

-onko sua kiusattu aikaisemmin? Tuo kommenttisi "tämä tulee olemaan se unelma työpaikka missä minun ei tarvitse pelätä" kuulostaisi siltä, ja tuo "unelma" karahti mun korvaan. Mistä kukaan voi työpaikkaan tutustuessa olla varma, että se on unelmapaikka?
Aikaisemmin koulu-tai työpaikkakiusattu joutuu silmätikuksi herkästi jatkossakin, valitettavasti.

Kiusaaminen on kiusaajan vika, ei sun. Mutta olit sitten missä tahansa työpaikassa, niin nää ohjeet pätee siellä:
-älä ideoi liian aikaisin. Sun pitää ENSiN ekoina viikkoina ja kuukausina opetella työpaikan kulttuuri ja olla mielinkielin.
Eräs vanha työkaverini ideoi liikaa, liian aikaisin vaikka oli vasta-alkaja, ja joutui pomon silmätikuksi. Homma menee niin, että muut kokevat että se uusi tyyppi tulee pistämään työpaikan kuviot uusiksi.
Ideoimisen vapauteen tarvitaan kokemusta siitä työpaikasta ja muiden luottamus. Mitä vähemmän sulla on muiden luottamusta ja suosiota, sen vähemmän sulla annetaan tilaa ideoida.

-kasvata paksu nahka. Älä ole alavireinen. Naura muiden jutuille, älä jää varjoon, osallistu. Korota ääntäsi sen verran, kun tyylisi antaa myöten. En tarkoita että susta pitäis tulla joku kälättäjä, mutta reippaus auttaa usein.
-älä odota työkavereista mitään liian jaloa, koska tulet pettymään. Tuo sun lista on vähän liikaa vaadittu römäköiltä ja vauhdikkailta perus-Pirjoilta jotka on tehneet sitä työtä 20 vuotta, ovat väsyneitä ja jaksavat lähinnä mustan huumorin avulla.

Ystävällinen pitää olla kaikille, mutta pelkällä ystävällisyydellä ei pärjää, vaan tulee jyrätyksi. Älä suutu, mutta ystävällisyyyttä liikaa alleviivaavat ihmiset ovat, nohhh, yliherkkiä ja vähän tosikkoja. Itse olen ystävällinen töissä kaikille, mutta samalla on oltava "hyvä jätkä", reilu, napakka ja rempseä.
Minun ei pidä muuttaa itseään sentakia, että pelkää kiusatuksia tuloa. Kenenkään ei pidä piilottaa ideoitaan ja ajatuksiaan sentakia, että pelkää kiusaamista. Kenenkään ei pidä mennä työpaikkaan ja joutua vetämään jotain yli sosiaalista roolia selvitäkseen. Juuri tuo on ongelma. Meidän ei tarvitse jatkaa sitä myrkyllistä pirkko kulttuuria. Enkä suostu jatkamaan sitä. Pahan ei saa antaa voittaa. Ei ole todellakaan paljon vaadittu saada olla oma itsensä ja ttulla kohdelluksi hyvin. Nä,mä pirkot pitää pistää vastuuseen ja nuoremmat alkavat tehdä sitä. Työpaikan pitää olla vapaa kaikille. Paikka jossa jokainen saa olla ja ideoida, paikka jossa saa olla tasan oma itsensä eikä leikkiä mitään muuta. Jokainen omaa oman äänen sävyn jokainen on syntynyt eri persoonalla me emme ole toistemme kopioita. Meidän ei tule missään nimessä olla mielinkielin kenellekkään. Me emme ole velkaa ystävällisyyttä ja kunnioitusta ihmiselle joka ei kunnioita meitä. Elä yksi elämäsi tietäen, että ansaitset hyvää kohtelua. En kysy enk yritä saada hyvää kohtelua vain VAADIN hyvää kohtelua.
 
vierailija
Minun ei pidä muuttaa itseään sentakia, että pelkää kiusatuksia tuloa. Kenenkään ei pidä piilottaa ideoitaan ja ajatuksiaan sentakia, että pelkää kiusaamista. Kenenkään ei pidä mennä työpaikkaan ja joutua vetämään jotain yli sosiaalista roolia selvitäkseen. Juuri tuo on ongelma. Meidän ei tarvitse jatkaa sitä myrkyllistä pirkko kulttuuria. Enkä suostu jatkamaan sitä. Pahan ei saa antaa voittaa. Ei ole todellakaan paljon vaadittu saada olla oma itsensä ja ttulla kohdelluksi hyvin. Nä,mä pirkot pitää pistää vastuuseen ja nuoremmat alkavat tehdä sitä. Työpaikan pitää olla vapaa kaikille. Paikka jossa jokainen saa olla ja ideoida, paikka jossa saa olla tasan oma itsensä eikä leikkiä mitään muuta. Jokainen omaa oman äänen sävyn jokainen on syntynyt eri persoonalla me emme ole toistemme kopioita. Meidän ei tule missään nimessä olla mielinkielin kenellekkään. Me emme ole velkaa ystävällisyyttä ja kunnioitusta ihmiselle joka ei kunnioita meitä. Elä yksi elämäsi tietäen, että ansaitset hyvää kohtelua. En kysy enk yritä saada hyvää kohtelua vain VAADIN hyvää kohtelua.
Useasti uudet ihmiset työpaikalla ovat täynnä ideoita, mutta oikeasti kannattaa seurata pari kolme viikkoa ja miettiä miksi asiat tehdään niin kuin tehdään. Vasta sitten kysyä voisiko sitä tai tätä kokeilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Hyvä, että kirjoitit ylös itsellesi ne asiat, jota sinusta sanottiin. Se on ensimmäinen askel, että voit toipua tapahtuneesta. Juuri siksi, että ne on absurdeja. Hyvä, että kirjoitit tämän tekstin, sekin on askel siinä, että tulet saamaan asiat järjestykseen.

Johtaja ei missään tapauksessa saa kutsua luokseen jatkuvaan mollaamiseen, vaan tuo on yksi työpaikkakiusaamisen muoto. Hänen olisi pitänyt vain kuunnella sinun versiosi tapahtuneista, ei muuta, jos aikoo puuttua tilanteeseen.

Älä kuuntele vähätteleviä puheita, työpaikkakiusaus on ilmiö, joka on olemassa. Sinä et ole syyllinen siihen missään tilanteessa. Saatat ajatella, että sinussa on vikaa tai muut saattavat ajatella, että sinussa on vikoja, mutta vaikka sinussa olisikin virheitä, vaikka olisit epäsosiaalisempi kuin joku toinen, ne eivät oikeuta huonoon kohteluun missään tapauksessa. Onko ikinä sellainen tilanne, jossa muut ovat täysin virheettömiä? Onko ikinä sellainen tilanne, että toisesta saa sanoa pahaa, koska tämä on vääränlainen? Vastaus on, että ei. Näin ei saa tehdä lasten eikä aikuisten maailmassa, eikä näin saa tehdä myöskään työpaikkalainsäädännön mukaan.

On hyvä ymmärtää, että sinua ei kiusattu siksi, että olet sinä, vaan sinua kiusattiin, koska olit paikalla. Tuo tulee tuolla työpaikalla vielä toistumaan, siitä voit olla varma. Asiat tuskin tulevat muuttumaan ennen johtajan vaihtumista.

On hyvä ymmärtää, että kiusaamista tapahtuu muuallakin. Kollegoita saatetaan syyttää ihan rikoksistakin. Tämä on valitettava ilmiö, joka koskee kaikkia aloja.
Toivon, että löydät jälleen voimasi ja pääset elämään kiinni. Noille pahoille ihmisille on vaikea laittaa kampoihin, kun he ovat saaneet jalkansa työpaikan sosiaaliseen piiriin tai tarpeeksi auktoriteettia omaavan henkilön taakseen.
Kiitos tästä vastauksesta, tuli ihan tippa linssiin, tuntuu että oli ensimmäinen lämpäinen vastaus. Nyt jaksaa mennä eteempäin. Tiedostan, ettei minun syytäni ollut mikään ja ettei minun tarvitse muuttua välttyäkseni kiusaamiselta. On järkyttävää lukea joidenkin ihmisten vastauksia tekstiini, kun ajattelee mitä pahoinpitelyä työpaikka kiusaaminen ja edes pienet kommentit ovat. Ne jättävät ikuiset traumat ihmiseen. ja joskus jopa voi aiheuttaa pahemman ja vaarallisemman kohtalon.
 
vierailija
Hui! Oksettavia vastauksia täällä. Yli herkkä tai ei ketään ei kohdella huonosti ja kenenkään ystävällisyyttä ja herkkyyttä ei saa käyttää henkiseen pahoinpitelyyn. Uhri ei ole syy kiusaajan kiusaamiseen. Uhrin ei myöskään tarvitse olla feikki versio itsestään. Saat olla herkkä.
 
vierailija
Olin työharjoittelussa päiväkodissa ja kyllähän ryhmien välillä oli eroja. Onneksi itse satuin ihanaan ryhmään. Ainut "moite" tuli siitä etten tuonut uusia ideoita, mutta kun kaikki pyöri niin hyvin
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Niille jotka haluavat syyttää kiusattua tätä voi pienikin kommennti työ kaverilta aiheuttaa

mm. itsetunnon ja itsearvostuksen alenemista, masentuneisuutta, itsetuhoisia ajatuksia tai tekoja sekä ahdistuneisuutta. kiusaamisen on todettu vaikuttavan myös kiusattujen ihmisten fyysiseen terveyteen. Kun leikit työpaikalla sitä pikku pomoa muista, että voit joutua syytteeseen. Ihmiset ovat lähteneet tästä maailmasta, kiusaamisen takia, Ole todella varovainen, koska jos kuvittelet, että sinuun pitää tehdä vaikutus, tai sinun luottamus pitää ansaita sinua miellyttämällä mieti uudelleen. Sinä olet velkaa KAIKILLE kunnioituksen ja ideoimisen tilan. Sillä onko työntekijä uusi ei ole mitään völiä.
 
Minun ei pidä muuttaa itseään sentakia, että pelkää kiusatuksia tuloa. Kenenkään ei pidä piilottaa ideoitaan ja ajatuksiaan sentakia, että pelkää kiusaamista. Kenenkään ei pidä mennä työpaikkaan ja joutua vetämään jotain yli sosiaalista roolia selvitäkseen. Juuri tuo on ongelma. Meidän ei tarvitse jatkaa sitä myrkyllistä pirkko kulttuuria. Enkä suostu jatkamaan sitä. Pahan ei saa antaa voittaa. Ei ole todellakaan paljon vaadittu saada olla oma itsensä ja ttulla kohdelluksi hyvin. Nä,mä pirkot pitää pistää vastuuseen ja nuoremmat alkavat tehdä sitä. Työpaikan pitää olla vapaa kaikille. Paikka jossa jokainen saa olla ja ideoida, paikka jossa saa olla tasan oma itsensä eikä leikkiä mitään muuta. Jokainen omaa oman äänen sävyn jokainen on syntynyt eri persoonalla me emme ole toistemme kopioita. Meidän ei tule missään nimessä olla mielinkielin kenellekkään. Me emme ole velkaa ystävällisyyttä ja kunnioitusta ihmiselle joka ei kunnioita meitä. Elä yksi elämäsi tietäen, että ansaitset hyvää kohtelua. En kysy enk yritä saada hyvää kohtelua vain VAADIN hyvää kohtelua.
No sitten olet ongelmissa joka työpaikassa, jossa olet. Ja sit joudut kiusatuksi ja ehkä sairaseläkkeelle, katkeroidut ihmisiin ja sitä rataa.
Ei se mua haittaa, itsehän valitset.

Mutta oletko varma että ne Pirjot eivät ole kärsivällisiä ja rakastavia? Ehket tunnista niitä sosiaalisuuden tasoja?

Mulla oli nuorempana työkavereissa semmonen 55-vuotias korvaankuiskuttelija joka pyöritti työkavereitaan, ja joka maireasti kohteli asiakkaita. Aattelin että kamala akka, mutta mä en niillä nuoruuden parin-kolmen palikan mallillani vaan tunnistanu sitä sen naisen sosiaalisuuden tasoa, missä se nainen oli ja eli. Sillä oli useempia, ja hienojakoisempia palikoita kuin mulla.
Ja kas, se sai vaikeimmatkin asiakkaat myötämieliseksi työllemme.

En mä lähettäisi itseäni vaikka rauhanneuvotteluihin Venäjän ja Ukrainan välille. Tai jotain herkkis-ylevää tosikkoa.
Mä lähettäisin älykkään lipilipi-tyypin, jäätävän konkarin.
 
Hui! Oksettavia vastauksia täällä. Yli herkkä tai ei ketään ei kohdella huonosti ja kenenkään ystävällisyyttä ja herkkyyttä ei saa käyttää henkiseen pahoinpitelyyn. Uhri ei ole syy kiusaajan kiusaamiseen. Uhrin ei myöskään tarvitse olla feikki versio itsestään. Saat olla herkkä.
Jos luit mun pitkän vastauksen, niin olen samaa mieltä: kiusaaminen ei olekaan koskaan oikeutettua.

Mutta siinä jos joku yliherkkä totuuden torvi alkaa kouluttaa työelämää, käy usein niin että se työelämä kouliikin sitä ihkistä karulla tavalla: murtaa sen yliherkkiksen.

Mä sanon tän uudestaan: tietynlaisesta yliherkkyydestä ei ole ihmisten kesken kuin haittaa. Joku saattaa tulkita kaikki tilanteet ankeasti, päin p*rsettä sen takia, ja muut väsyy häneen.
 
vierailija
No sitten olet ongelmissa joka työpaikassa, jossa olet. Ja sit joudut kiusatuksi ja ehkä sairaseläkkeelle, katkeroidut ihmisiin ja sitä rataa.
Ei se mua haittaa, itsehän valitset.

Mutta oletko varma että ne Pirjot eivät ole kärsivällisiä ja rakastavia? Ehket tunnista niitä sosiaalisuuden tasoja?

Mulla oli nuorempana työkavereissa semmonen 55-vuotias korvaankuiskuttelija joka pyöritti työkavereitaan, ja joka maireasti kohteli asiakkaita. Aattelin että kamala akka, mutta mä en niillä nuoruuden parin-kolmen palikan mallillani vaan tunnistanu sitä sen naisen sosiaalisuuden tasoa, missä se nainen oli ja eli. Sillä oli useempia, ja hienojakoisempia palikoita kuin mulla.
Ja kas, se sai vaikeimmatkin asiakkaat myötämieliseksi työllemme.

En mä lähettäisi itseäni vaikka rauhanneuvotteluihin Venäjän ja Ukrainan välille. Tai jotain herkkis-ylevää tosikkoa.
Mä lähettäisin älykkään lipilipi-tyypin, jäätävän konkarin.
On se Pirjo aikamoinen herkkis, jos ei kestä tulokkaita, vaan täytyy nuoleskella sitä. Ei kestä uusia ideoita, vaan täytyy tehdä, kuten herkkis-Pirjo.

Vedäthän säkin kilarit joka kerran, kun sua sanotaan täällä kiusaajaksi, sanot, et sul on oikeus sun mielipiteisiin. Mut yhtäkkiä niit oikeuksia onkin vaan sulla.
 
vierailija
Jos luit mun pitkän vastauksen, niin olen samaa mieltä: kiusaaminen ei olekaan koskaan oikeutettua.

Mutta siinä jos joku yliherkkä totuuden torvi alkaa kouluttaa työelämää, käy usein niin että se työelämä kouliikin sitä ihkistä karulla tavalla: murtaa sen yliherkkiksen.

Mä sanon tän uudestaan: tietynlaisesta yliherkkyydestä ei ole ihmisten kesken kuin haittaa. Joku saattaa tulkita kaikki tilanteet ankeasti, päin p*rsettä sen takia, ja muut väsyy häneen.
Älä ota tätä juttuu nyt niin herkästi, relaa vähän. Juoruilut ja työpaikasta ulos savustaminen ei ole sosiaalisuuden taso. Se on työpaikkakiusaamista.
 
On se Pirjo aikamoinen herkkis, jos ei kestä tulokkaita, vaan täytyy nuoleskella sitä. Ei kestä uusia ideoita, vaan täytyy tehdä, kuten herkkis-Pirjo.

Vedäthän säkin kilarit joka kerran, kun sua sanotaan täällä kiusaajaksi, sanot, et sul on oikeus sun mielipiteisiin. Mut yhtäkkiä niit oikeuksia onkin vaan sulla.
Jokaisellahan ON oikeus omiin mielipiteisiin, mistä alkaen se on ollut kiusaamista?
 
Älä ota tätä juttuu nyt niin herkästi, relaa vähän. Juoruilut ja työpaikasta ulos savustaminen ei ole sosiaalisuuden taso. Se on työpaikkakiusaamista.
Mä olen ollut nuorena aloitusviestin tyylinen, herkkä ihminen. Mutta totesin että sillä lumihiutalemallilla ei vaan pärjää.

Työelämä on nopeaa ja usein rankkaa. Siinä pitää laittaa osa omaa persoonaa piiloon, jotta yhteistyö olisi mahdollisimman sujuvaa, ja hokea yhdessä sovittuja asioita.
Ei siinä voi sooloilla, koska samassa huoneessa voi olla 5-10 ihan uupunutta työkaveria joita se oma individualismi vaan ärsyttää. Vaikka olisi miten ihana työ, niin muutaman vuoden päästä suurin osa on sen verran konkaria että katsovat kelloa ja toivovat että loppu työpäivä menisi sujuvasti, ongelmitta, ja jokainen pääsisi kaupan kautta kotia.

Jos siinä joku uusi tulija alkaa säätää liikaa, on se itsekästä hänen taholtaan.
 

Yhteistyössä