Työntekijänä Norlandia päiväkodissa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kumpi parempi? Kunnallisella samankokoisessa ryhmässä neljä hoitajaa + ope vs yksityinen kaksi hoitajaa + ope. Mitäs luulet kummassa ihan maalaisjärjellä ajateltuna lapsilähtöinen ja jokaisen lapsen yksilöllisen kasvun ja kehityksen tukeminen on paremmin mahdollista ja turvattu?
Millaisessa ryhmässä on neljä hoitajaa + ope???? Joku erityisryhmä? Tai joku lähräs 30 lapsen ryhmä? Kylöä kunnallisessa on aivan kuin yksituiselläkin vastaavat määrät hoitajia ryhmässä, sen jo lakikin määrää.
 
vierailija
Sijaiset keikkailevat saakin ruuan, mut pitempi aikaiset määräaikaiset ja vakituiset maksaa siitä huomattavasti enemmän kun kunnallisella. Että se siitä edusta. Työntekijöitä ja lapsia siirretään ja sijaista ei helpolla oteta, jos voi siirtelyllä sen välttää. Työntekijät on aika loppu. Paljon pitää siivota ja pyykätä, päiväkotiapulainen on, mutta ei sekään aina voi tehdä työtään, kun pitää auttaa muita ryhmissä ja sitten taas muut tekee sen työt. Kiirettä on. Saa vaikuttaa työhön, tarkoittaa että on pakko vaikuttaa, kun johto ei ota kantaa eikä taida kiinnostaakaan. Työpaikoilla päättää joku ihan muu kuin oikea johto. Eripuraa tulee siitä, kun norlandialle halutaan vahvatahtoisia työntekijöitä kaikki ja sitten ne riitelee. Jos haluaa raskaan työn ja pienen palkan ni ok.
 
vierailija
Itse olen tehnyt keikkaa tuossa ketjussa ja viihtynyt. Ruokaetu plussaa kun ei tarvii eväitä kuskata
Mikä ruokaetu....hahahahaha 60 euroa kuussa suoraan tilistä maksetaan työnantajalle kun taas kunnallisella puolella verottaja saa riippuen omasta pidätysprosentista alle 20 kymppiä/kk. Eli kunnallisella puolella on OIKEA "ravintoetu" eli esimerkkiruokailu verotusarvolla vain...eli ilmaista lähes.
 
vierailija
Sijaiset keikkailevat saakin ruuan, mut pitempi aikaiset määräaikaiset ja vakituiset maksaa siitä huomattavasti enemmän kun kunnallisella. Että se siitä edusta. Työntekijöitä ja lapsia siirretään ja sijaista ei helpolla oteta, jos voi siirtelyllä sen välttää. Työntekijät on aika loppu. Paljon pitää siivota ja pyykätä, päiväkotiapulainen on, mutta ei sekään aina voi tehdä työtään, kun pitää auttaa muita ryhmissä ja sitten taas muut tekee sen työt. Kiirettä on. Saa vaikuttaa työhön, tarkoittaa että on pakko vaikuttaa, kun johto ei ota kantaa eikä taida kiinnostaakaan. Työpaikoilla päättää joku ihan muu kuin oikea johto. Eripuraa tulee siitä, kun norlandialle halutaan vahvatahtoisia työntekijöitä kaikki ja sitten ne riitelee. Jos haluaa raskaan työn ja pienen palkan ni ok.
ALLEKIRJOITAN KOKEMUKSESTA tuon. Kaiken lisäksi voit saada onnettoman ja ihmisen johtamisen päälle ymmärtämättömän, heikon ja väsyneen esimiehen (lue. pikkusieluisen).
 
Ajatuksia väsyneeltä
Mä voin omalla kokemuksella sanoa että surkeempaa työpaikkaa saa hakea. Johtotaso on täysin avutonta eikä ota työntekijöitä huomioon.
Minulla samat kokemukset…
Liian suuri osa ajasta menee siivoukseen ja astianpesukoneen pyörittämiseen. Lisäksi koulutuksia lupaillaan, mutta turhaa sai odotella…
Myöskin avoin ilmapiiri on ”tärkeää” ainakin siihen asti kunnes olet erimieltä tai annat toiminnan kehittämiseen ehdotuksia…. Ulospäin annetaan kuva kuinka aikaansaavia ryhmiä on, mutta todellisuus on jotain muuta kun juostaan pää kolmantena jalkana… Ja kyllä ongelmia on jaettu esimiehille, mutta he ei ilmeisesti näe missään mitään ongelmaa.
 
vierailija
Vo ikauhistus! Itse olin juuri haastattelussa Norlandian päiväkotiin. Jos tämä kaikki pitää paikkansa en kyllä todellakaan uskalla ottaa työtä vastaan.
Jokainen yksikkö on erilainen. Myös työntekijöiden oma asenne ratkaisee paljon siitä, millainen työyhteisö on. Jos olet hakenut paikkaa ja saat sen, niin en kieltäytyisi pelkän keskustelupalstan kokemusten perusteella vaan kävisin itse katsomassa tilanteen. Omalla toiminnalla voi vaikuttaa moneenkin asiaan. Totta on että astianpesukoneet pyörii ryhmissä mutta samalla mm. opetetaan lapsille omien astioiden pois viemistä. Sama se on tyhjentääkö ne astiat körryyn/kärrystä vai koneesta suoraan kaappiin. Ei ainakaan tarvitse juosta keittiöllä, jos jotakin puuttuu kun omassa ryhmätilassa on jääkaappi ja siellä kaikki tarvittava, kuten maidot ja margariinit. Myös omat eväät saa sinne säilytykseen eikä tarvitse murehtia syökö joku muu ne x)
 
vierailija
Ite olen tykäänyt tosi paljon, paljon parempi ku kunnallinen ja on enemmän moahdollisuuksia itse päästä vaikuttamaan. Kokemusta on 7 vuotta ja 2 eri paikkakunnalta ja uselta päiväkodilta. Hoito on aina lapsilähtöistä ja on ihana huomata kuika hyvin lapset on kasvatettu täällä. Suosittelen
 
vierailija
Jos ei ole kunnon johtajaa niin homma ei toimi. Joustavuus iso plussa mutta omassa yksikössä oli aikanaa epäpätevät johtajat ja pääsi pomottamaan sen minkä kerkesi muita koska nousi johtajuus päähän. Suunnitteluaikaa ei ollut ja suunnitelmat ei pitänyt koska aina joku aikuinen heitettikn toiseen ryhmään eikä sijaisia oteta. Sain tarpeekseni ja vaihdoin kokonaan alaa toistaiseksi. Meni kiinnostus vakaa kohtaan tuon epäpätevien käyttämisen takia.
 
vierailija
Surkea työpaikka! Työntekijöitä ei arvosteta, ei esimies, ei aluepäällikkö. Taukoja ei ole 8 tunnin työpäivässä kuin 1 olematon kahvitauko!!! Koko ajan juostaan kellon perässä. Sijaisia ei oteta, koko talon suhdeluvut katsotaan aamulla voidaanko sijaista ottaa. Välipalan jälkeen koko talo pistetään äkkiä pihalle että työntekijöitä riittää. Päiväkoti auki yli viiteen, siinä sitten kesäheltäällä/talvipakkasilla kökötetään kolmekin tuntia ulkona iltapäivällä! Siivota saa urakalla, pyykit, ryhmätilat, kaikki tiskit hoidetaan ryhmissä, lattiat luututaan lounaan jälkeen huh huh! Pienempi palkka kuin kunnalla. Kauheasti tarvii markkinoida norlandiaa-> järjestettään iltaisin tapahtumia, kahviloita yms. (ylimääräistä stressiä). Itse työskennellyt jo joitain vuosia. Alkuun tykkäsin ja halusin antaa kaikkeni, mutta huomasin, ettei meitä työntekijöitä arvosteta, niin lopetin panostukseni. Tällä hetkellä "teen vain työni". Esimiehet eivät anna positiivista palutetta, vaikka vanhemmat antaa sitä itse, vain negatiivista esimiehiltä. Tiedä sitten olenko vain huonossa yksikössä töissä, mutta tässä minun kokemukseni. Loppuunpalaminen lähellä. En suosittele....
Hah, kuulostaa liian tutulta, Luulen että olet vain paskalla ketjulla töissä. Aikanaantyöskentelin yrityksesä ja no palkka ei ollut paska, neuvottelu asia. Kävin haastattelussa ja haukuin palkan paskaksi. No sain silti työpaikan ja palkakorotuksia niin että kuntapuolihävisi palkassa. Muutaman kuukauden työskentelin ja enköhän saanut jo vaki viran.

Mutta parhaimmillaan pyörität yksin täyttä lapsiryhmää aina sinne 9 asti kun toinen työpari tulee töihin, ensimmäinen kun on pois ja suhde luvut on kaiketi jossain määrin ollut ok jonkun mielestä. Parhaimmillaan kun pyydät josko joku voisi kaveriksi tulla että vessaan kerkeäis niin sanotaan koita sinnitellä sinne yhdeksään asti. (Parhaimmillaan jo tässä vaiheessa sinnitelly vessa hädässä jo hyvän aikaa ja vielä pitäis sinnitellä) Esimiehiltä ei arvostusta saa ja työkaverit on vittuuntuneita ja ottavat tämän vuoksi motivaatio saikkuja. Joka sitten taas hiertää tunnollisten työntekijöiden kohdalla kun pitää kahden ihmisen töitä tehdä.

Pedagogiikka on termi työpaikalla jota ei pahemmin toteuteta. Jos tahdot tehdä työtä kunnialla mene kunnalle, niin minä tein vuoden olin töissä vakinainen virka parempi palkka, ei ollut sen arvoista. Otin itse lopputilin. Siirryin kunnalle palkka ei niin paljoa tippunut, arvostus kasvoi. Osaavammat työkaverit pedagogiikka merkitsee jotain ja tosiaan alkuun oli määräaikaisuuksia, mutta kuten alasta tietää aina on töitä osaajille ja nyt nauttinut pari vuotta hyvästä virasta vakinaisena. Norlandia on vain kaukainen muisto ajoilta kun teki töitä, mutta vielä vuosien jälkeenkin veri kiehuu kun nimen kuulee.
 

Yhteistyössä