Työnhaku ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mulla on raskaus ihan aluillaan, mutta olen tässä kuitenkin hakenut yhtä työpaikkaa, koska olen työttömänä. Jos nyt pääsen edes haastatteluun asti, kannattaako mainita raskaudesta? Toisaalta tuntuu, että en halua olla epärehellinenkään asian suhteen. Voisi saada vaan vihat niskaansa, jos tulisi valituksi ja sitten alkaisikin vatsa pyöristyä... Hankala tilanne :(

vieras
Raskaudesta ei tarvitse mainita eivätkä haastateliat saa kysyä mahdollisista suunnitelmista! Itse olen myös raskaana enkä maininnut.. sitä en tiedä onko se oikein vain väärin.. mut vaik mainitsisinkin, niin ei se sais vaikuttaa työn saantiin (mut vaikuttaa silti).. tääl palstalla joku piti minua "pöhkönä" kun en maininnut ja tyyliin ajatellut itseni/työnantajan etua..

No, ei se niille kuulu.. Nehän voi evätä siulta paikan, jos kerrot raskaudesta ja antaa sen jollekkii muulle. Eikä ne enää miun mielestä saa kysyä tuollaisista asioista, tiedä sit!!! Sit voit sanoo, että et tiennyt vielä silloin, et ootat vauvaa!!!

vieras
Älä sano. Ja mistä sitä tietää vaikka kaikki ei menisikään loppuun asti hyvi, sit harmittaa kun ei ole työtä eikä lasta :( S

itä en toivo kenellekään, mutta 2 keskenmenoa saaneena ei voi jättää ajatuksista poiskaan.

vieras
Mutta kun työssä on 3 kk:n koeaika, raskaus ehtisi siihen mennessä tulla jo selvästi esille. Sitten jos päättäisivät, että eivät jatka työsuhdetta, eivät varmasti enää koskaan palkkaisi minua.

Linda
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä sano. Ja mistä sitä tietää vaikka kaikki ei menisikään loppuun asti hyvi, sit harmittaa kun ei ole työtä eikä lasta :( S

itä en toivo kenellekään, mutta 2 keskenmenoa saaneena ei voi jättää ajatuksista poiskaan.

Juurikin näin ajattelen itsekin! 3km takana...

Älä sano siitä. Se ei kuulu työnantajalle ja jos tuleekin keskenmeno niin sitten se työpaikka on mennyt sivu suun ilman "syytä" (jos nyt laittomuutta voi sanoa syyksi...). Silloin, jos työnantaja kysyy esimerkiksi että voitko sitoutua vuoden projektiin niin pitää rehellisesti kertoa, että ei voi.

ei kannata.
Mutta kun työssä on 3 kk:n koeaika, raskaus ehtisi siihen mennessä tulla jo selvästi esille. Sitten jos päättäisivät, että eivät jatka työsuhdetta, eivät varmasti enää koskaan palkkaisi minua.
Mä olin raskaana ku mut palkaattiin,eivät tienneet..sit jouduin aamupahoinovintien takia sairaslomalle ja kerroin ni päättivät mun työsuhteen muihin perusteisiin vedoten viikkoa ennen koeajan päättymistä..

Koeajan jälkeen työsuhde jatkuu automaattisesti. Ja vaikka koeaika olisikin päällä niin ja työnantaja päättää lopettaa työsuhteen niin sen pitää pystyä todistamaan, että syy ei ole työntekijän raskaudessa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ei kannata.:
Mä olin raskaana ku mut palkaattiin,eivät tienneet..sit jouduin aamupahoinovintien takia sairaslomalle ja kerroin ni päättivät mun työsuhteen muihin perusteisiin vedoten viikkoa ennen koeajan päättymistä..
Juuri tällaista tilannetta pelkäänkin.

harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kannata.:
Juuri tällaista tilannetta pelkäänkin.
ootko kysynyt liitosta apua... et olivatko syyt "päteviä"... raskauden takia ei saa työsuhdetta katkaista!!

nyyti
työsuhteen päättämisen/irtisanomisen syyksi koeajalla riittää pelkkä 'koeaika'.. eli työnantaja ei ole velvollinen sen paremmin erittelemään mistä syystä työsuhde päättyy..

Yhteistyössä