Työelämävalmennus ansiosidonnainenpäiväraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja orjaksi menossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

orjaksi menossa

Vieras
Oisko kellään tuoretta tietoa asiasta työelämävalmennus. Olen ansiosidonnaista saava työtön ja työnhakusuunnitelmaan kirjattiin tuo valmennus. Mut eipä ollut mitään puhetta kuka maksaa päivärahan ja ylläpitokorvauksen ja paljonko se on.. Eli saako tuolta ajalta normaalin ansiosidonnaisen +ylläpitokorvaus vai jonkun olemattoman vedätyskorvauksen?
Mites tuo korvaus haetaan liitosta, olettaen että liitto sen maksaa?

Sen maksaa työkkäri. Laput aina sinne, hyvin byrokraattista. Lukee niissä sopimuspapereissa, kaikki oli tosi tarkkaa. Soita jos epäselvää. Se on ansiosidonnainen + 8 tai 15 e / vrk.

Olin orjana 3kk, poiki hyvän työkokemuksen jonka avulla pääsin piakkoin oman alan töihin. Sinne valmennuspaikkaan ei tosin ketään palkattu, päin vastoin, mun aikana sieltä poistui väkeä.

Työelämävalmennukseen osallistuvalle maksetaan työttömyysetuutta (työmarkkinatuki, peruspäiväraha tai ansiopäiväraha) ja ylläpitokorvausta. Ylläpitokorvauksen määrä on joko 9 tai 18 euroa päivältä. Ylläpitokorvausta maksetaan vain osallistumispäiviltä.

Eli saat ansiosidonnaisen plus ilemisesti tuon 9e/osallistumispäivä.

Jos liitto sen maksaa haet sitä kuten työttömyyspäivärahaa kirjoittaen vain kulloisenkin päivän kohdalle työelämävalmennus.

[QUOTE="Sen";23050754]Sen maksaa työkkäri. Laput aina sinne, hyvin byrokraattista. Lukee niissä sopimuspapereissa, kaikki oli tosi tarkkaa. Soita jos epäselvää. Se on ansiosidonnainen + 8 tai 15 e / vrk.

Olin orjana 3kk, poiki hyvän työkokemuksen jonka avulla pääsin piakkoin oman alan töihin. Sinne valmennuspaikkaan ei tosin ketään palkattu, päin vastoin, mun aikana sieltä poistui väkeä.[/QUOTE]

Jos saa ansiosidonnaista niin sitä ei maksa työkkäri vaan työttömyyskassa kuten ansiosidonnaisen normaalistikin.

"Ansiopäivärahaa ja ylläpitokorvausta työelämävalmennuksen ajalta on haettava omasta työttömyyskassasta."

[QUOTE="Sen";23050770]Ei ainakaan viime vuonna mennyt näin. Hyvin tarkkaa oli paperien kanssa, oli tietty lomake joka täytettiin ja "orjapaikan" pomo allekirjoitti aina.[/QUOTE]

Tjaa, mulla meni kyllä viime vuonna juuri tuolla tavalla.

Joops. Ois nimittäin paikkakin jo tiedossa, mut rupes huolestuttamaan kun luin jotain keskusteluja jotta ansiosidonnainen loppuis ja tilalle tulis joku pienempi raha. Ei tässä tilanteessa pienemmät rahat paljon ilahduta. Pitää vielä työkkärissä tuo varmistaa.

Itse saan myös ansiosidonnaista ja viimeksi kun työkkäristä noista orjatöistä keskusteltiin, sain kyllä sen käsityksen, että ihan saman korvauksen saisi kuin kotona ollessa, lisänä ylläpitokorvaus 9 €/päivä ja jos harjottelupaikka yli 80 km:n päässä, ylläpitokorvaus 18€. Kannattaa kuitenkin tarkistaa vielä, ettei tule yllätyksiä.

Itse olin viime vuonna työharjoittelussa. Ihan normaalisti sain ne päivärahat plus aktivointi ja matkakululisät eli olikohan se 4e+9e
Joo, selvää hyväksikäyttöähän se oli, ovelle asti se omistajan sukulainen saatteli minua viimeisenä päivänä(ei muka ollut tarpeeksi töitä palkatakseen ketään), kun oven ulkopuolella jo seisoi joku uusi kasvo cv kansio rinnuksissa...