Työhaastattelussa heikkoudet?

• Viestiketjun aloittaja tyhymä
  • Ensimmäinen viesti
x
mä ainakin sanon suoraan mikä mun heikkous on. ei kai ne heikkoudet ikinä mitään positiivisia asioita voi olla...tietysti järkeä kannattaa käyttää ettei tyyliin sano että ei tule ihmisten kanssa hyvin juttuun. ;)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mua on aina vituttanut noi mitkä on sun heikkoudet tai miksi meidän pitäisi valita juuri sinut. Mitä helvettiä niihin pitäisi vastata??
Ja joku heikkouskin..eihän se välttämättä työhön liity. Eli mitä järkevää niihin vastais?

tipi
Kannattaa miettiä rauhassa ennen työhaastattelua niitä kehittämiskohteitaan. Niitä olis hyvä olla se yksi tai kaksi, on vaan pelkkää plussaa jos niitä itsestäsi löydät. Kyllähän niitä joskus joutuu "väkisin vääntämään", mutta pääasia, että perustelet sanomisesi sitten hyvin. Heikkous voi olla vaikka jännittäminen, ei sen kummempaa. Onnea haastatteluun!

vieras
Tästä on kahdenlaisia mielipiteitä. Joidenkin mukaan heikkoudeksi tulisi mainita asia, joka voi olla myös positiivinen. Esim. Liian tarkka, periksiantamaton jne.
Ja joidenkin mukaan tulisi sanoa oikeasti huonot puolet.

Mua on aina vituttanut noi mitkä on sun heikkoudet tai miksi meidän pitäisi valita juuri sinut. Mitä helvettiä niihin pitäisi vastata??
Mua on aina huvittanut toi "miksi meidän pitäisi valita juuri sinut". Kai ne haastattelijat itse tietää, millaista henkilöä hakee, ja muutenkin, enhän minä edes tiedä ketkä muut ovat paikkaa hakeneet.

Se kertoo itsetuntemuksesta, että tunnistaa heikkoutensa ja myös vahvuutensa ja tietää missä voi kehittää itseään, vaikka se kuuluisi juuri kyseiseen työhön.
Toisinsanoen niihin pitäisi vastata rehellisesti, jotta haastattelija näkee, että ymmärrät itseäsi ja toimintaasi.

vieras
Nämä heikkoudet ovat myös sellaisia joiden pitäisi vaikuttaa jo koulutussuuntaan ja ammatinvalintaan. Esimerkiksi leikkaussalihoitajaksi ei kannata kouluttautua, jos pyörtyy nähdessään verta. Eikä lastenvihaajan neuvolantädiksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tästä on kahdenlaisia mielipiteitä. Joidenkin mukaan heikkoudeksi tulisi mainita asia, joka voi olla myös positiivinen. Esim. Liian tarkka, periksiantamaton jne.
Just joo. "Olen liian ahkera". Niin varmaan olet. Kyllä jokainen voi sen verran itseään analysoida, että löytää piirteitä, jotka ovat oikeasti heikkouksia. Heikkouksiaanhan voi aina kehittää.

vieras
Just joo. "Olen liian ahkera". Niin varmaan olet. Kyllä jokainen voi sen verran itseään analysoida, että löytää piirteitä, jotka ovat oikeasti heikkouksia. Heikkouksiaanhan voi aina kehittää.
Totta. Enkä tarkoittanut, että se olisi minun mielipide ;) mutta asiaa kun googlaa niin nämä mielipiteet tulevat esiin.

Mutta nuo voi olla oikeasti heikkouksia työssä.
Anoppi esim. oli maatalouslomittajan työssään liian pikkutarkka, meni liikaa aikaa ja ihan vaan siksi kun se teki turhaa työtä ja tästä myös sille paikoissa sanottiin.

vieras
Totta. Enkä tarkoittanut, että se olisi minun mielipide ;) mutta asiaa kun googlaa niin nämä mielipiteet tulevat esiin.
En tarkoittanutkaan, että se sinulla olisi ollut.

Pikkutarkkuus sitä vastoin on ongelma, mutten ikinä ole kenenkään kuullut ahkeruudesta valittavan.

Pikkutarkkuus sitä vastoin on ongelma, mutten ikinä ole kenenkään kuullut ahkeruudesta valittavan.
Riippuu myös siitä, mitä sillä tarkoitetaan. Tyyppi, joka alkaa tehdä muidenkin töitä voi olla rasittava. Siis jos ei osaa pysyä omissa töissään vaan ahkerana tekee muidenkin työt. Tai tyyppi joka on niin hiton ahkera, että ei pidä tauikoja vaan tekee silloinkin töitä (ja ehkä niitä muiden töitä) voi aiheuttaa työpaikan ilmapiiriin paljon negatiivista.

luu
Alkuperäinen kirjoittaja tyhymä:
Tai kehittämiskohteet tms.
Mitä siihen uskaltaa sanoa ettei mokaa mahiksiaan?
Kyseessä siis hoitoala.
heikkoudet kannattaa aina keksiä niin, että ne onkin oikeasti positiivisia asioita, muotoiltuna hieman toisin. :) mitään synkkiä salaisuuksia ei kannata paljastaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja luu:
Kyseessä siis hoitoala.
heikkoudet kannattaa aina keksiä niin, että ne onkin oikeasti positiivisia asioita, muotoiltuna hieman toisin. :) mitään synkkiä salaisuuksia ei kannata paljastaa.
et varmaan lukenut muiden vastauksia?

ap
Kiitos teille.
Onhan mulla toki heikkouksia mutta ne on kai niin kamalia etten uskalla sanoa:D
Lisäksi haastattelija tuntee mut joten sekin tuo vähän lisäpaineita.
Kertokaa jotain esimerkkejä mitä olette sanoneet...

luu
Kyseessä siis hoitoala.
Luin, kerroinpahan vain oman näkemykseni, rekrytointihommissa kun olen.

Juu
Nuo oli kyllä ihan oikeita huonoja puolia.

esim. Periksiantamaton: jääräpää, joka ei tunne mitään muuta oikeaa tapaa kun omansa, ei osaa antaa periksi vaan hakkaa päätä seinään vaikka fiksu luovuttaisi ja keksisi toisen tavan.

esim. Liian tarkka: joka jumalan asia pitää tarkistaa kymmeneen kertaan, hommat seisoo kun hinkkaa jotain täysin turhaa pikkuasiaa, vaikka töitä olisi niin paljon että jotain on pakko priorisoida niin nipeltää pikkuasian parissa.

Eli kyllä noi on ihan hyviä "huonoja puolia". Varsinkin jos ne tiedostaa ja tekee niille jotain. Jos kysytään huonoja puolia niin on kannattavaa sanoa joku ihan oikeasti huono puolensa, ja sitten samaan hengenvetoon kertoa miten on pyrkiny sen ongelman ratkaseen.

esimerkiksi: "Mun huono puoleni on taipumus pikkutarkkuuteen, mikä ilmenee joskus turhana asioiden uudelleentarkistamisena tai pilkunviilauksena, mutta oon opetellu priorisoimaan ja sietämään sitä että joskus ei ole mahdollista tehdä joka asiaa niin perinpohjaisesti kun haluaisin."

Katriina
Nämä heikkoudet ovat myös sellaisia joiden pitäisi vaikuttaa jo koulutussuuntaan ja ammatinvalintaan. Esimerkiksi leikkaussalihoitajaksi ei kannata kouluttautua, jos pyörtyy nähdessään verta. Eikä lastenvihaajan neuvolantädiksi.
Eikä sosiaalisissa taidoissa kyvyttömän henkilön välttämättä kannata hakeutua esim. opettajaksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos teille.
Onhan mulla toki heikkouksia mutta ne on kai niin kamalia etten uskalla sanoa:D
Lisäksi haastattelija tuntee mut joten sekin tuo vähän lisäpaineita.
Kertokaa jotain esimerkkejä mitä olette sanoneet...
Minulta ei ole kysytty heikkouksia kuin yhdessä haastattelussa. Sanoin muistaakseni, että olen itsepäinen, pikkutarkka ja joku kolmas. Sit sanoin, että enempää en nyt keksi. Jos kysyvät hyviä ja huonoja puolia, niin sanot hyviä puolia enemmän kuin huonoja :)

Rekrytoiva esimies
Kyseessä siis hoitoala.
No tuskinpa kovin menestyksekkäästi pärjäät ammatissas. :) Jokainen vähänkään työkseen rekrytoinut on haastatellut jopa satoja ihmisiä ja osaa kyllä erottaa ne "siis kun mä oon niin hirveän kova tekeen töitä" - huonot puolet ja henkilön, joka on ihan oikeasti pohtinut omia heikkouksiaan, tiedostaa ne ja on jopa miettinyt miten voi itseään siinä kehittää.

luu
Alkuperäinen kirjoittaja Rekrytoiva esimies:
Kyseessä siis hoitoala.
No tuskinpa kovin menestyksekkäästi pärjäät ammatissas. :) Jokainen vähänkään työkseen rekrytoinut on haastatellut jopa satoja ihmisiä ja osaa kyllä erottaa ne "siis kun mä oon niin hirveän kova tekeen töitä" - huonot puolet ja henkilön, joka on ihan oikeasti pohtinut omia heikkouksiaan, tiedostaa ne ja on jopa miettinyt miten voi itseään siinä kehittää.
Kiitos sinulle. Et tainnut ihan ymmärtää, mitä tarkoitin, saat anteeksi.

Yhteistyössä