Työ ja opiskelu yliopistossa

• Viestiketjun aloittaja Leonavirgin
  • Ensimmäinen viesti
Leonavirgin
Miten yhdistää opiskelu ja työelämä? Onko moni opiskellut yliopistotutkinnon ja samalla ollut töissä? Montako vuotta meni, kun valmistuit?

Mietinnässä opiskelu KTM:ksi.

Kaikki mahdollinen tieto ko.asiasta otetaan ilolla vastaan!

Opiskelin 9 vuotta, siitä olin täyspäiväisessä työssä (Eli opinnot jäissä sen ajan) 1,5v ja kaksi lastakin tuli tehtyä.

Opintojen alussa meni silleen normaalimmin, että olin töissä viikonloput ja jokusen arkivuoronkin tein (hotellissa töissä ). Opintojen ekoina vuosina on enemmän luoentotyyppistä opiskelua (ainakin meillä oli, hum tdk), jopa 4 päivänä viikossa usea tunti, ja sitten kandin jälkeen on oikeastaan enää hyvin harvoin luentoja, ellei itse halua mennä lisäluennoille tai opiskele kieliä tms.

Sanoisin siis että - alasta riippuen - ne kaksi ekaa vuotta on sellaisia, että pitää olla yliopistolla läsnäkin. Muuten voi tenttiä ja tehdä esseinä.

Opiskelen yliopistossa ja teen töitä n.kolmena päivänä viikossa. Olen välillä myös suorittanut kursseja avoimessa jos luentojen ajankohdat sopivat paremmin ja sitten hyväksilukenut ne =)

Opinnot venyvät ehkä vuodella tai kahdella riippuen miten tahti jatkuu. Oman alan töitä voi toki jo tehdä ennen maisterin papereita.

Toivottavasti pääset opiskelemaan :flower:

Leonavirgin
Lisää kokemuksia aiheesta ja kiitti Lilii!

Mulla olis kova into päällä jatkaa opiskeluja, mutta taitaa tökkiä just tähän työelämän ja opiskelun yhdistämiseen, joka vaikuttaa mahdottomalta. Opintovapaata en voi tällä hetkellä ottaa ja päivätyötä vielä teen, perhana. Taitaa olla tuhoon tuomittu jo ajatuksenakin...

Alkuperäinen kirjoittaja Leonavirgin:
Lisää kokemuksia aiheesta ja kiitti Lilii!

Mulla olis kova into päällä jatkaa opiskeluja, mutta taitaa tökkiä just tähän työelämän ja opiskelun yhdistämiseen, joka vaikuttaa mahdottomalta. Opintovapaata en voi tällä hetkellä ottaa ja päivätyötä vielä teen, perhana. Taitaa olla tuhoon tuomittu jo ajatuksenakin...
Avoin yliopisto on hyvä reitti - jos voi illalla opiskella. Siellä on iltaluennot, usein aika lailla pakollista läsnäoloa.

Leonavirgin
Kiitti Silmukka kannustuksesta ja kyllä mulla ainakin tekis mieli hakee. Ainakin näkis pääsiskös sitä edes sisälle. Mulla on aikasempi koulutus tradenomi ja erillishakuna olis tuo KTM-tutkinto.

Annu
Miten yhdistää opiskelu ja työelämä? Onko moni opiskellut yliopistotutkinnon ja samalla ollut töissä? Montako vuotta meni, kun valmistuit?

Mietinnässä opiskelu KTM:ksi.

Kaikki mahdollinen tieto ko.asiasta otetaan ilolla vastaan!
5 vuotta opiskelin FM:ksi ja tein töitä. Täysipäiväisenä tein töitä 3 vuotta tuosta 5 vuodesta. 2 vuotta olin opiskellut ennen töihin menoa. Rankkaa aikaa, mutta onnistui :).

Kiitti Silmukka kannustuksesta ja kyllä mulla ainakin tekis mieli hakee. Ainakin näkis pääsiskös sitä edes sisälle. Mulla on aikasempi koulutus tradenomi ja erillishakuna olis tuo KTM-tutkinto.
Itse totesin 25-vuotiaana että pakko toteuttaa haave unelma-ammatista eikä tyytyä johonkin sellaiseen mikä ei tuo ammatillista tyydytystä..näin tulevaisuuden itseni työpaikan happamissa keski-ikäisissä hoitsuissa jotka vain valittivat ja rutisivat työstään.

Tartuin toimeen ja luin pääsykokeisiin aivan tosissani. Ja sisään pääsin.

Maija
Vau, tossa on jo tekemistä ja suplimista, että hoitaa perheen, työn ja opiskelun! Mä pohdin, että miten saan sovitettua kotiäitiyden ja avoimen yliopisto-opinnot. Nyt ainakin sain kimmokkeen, että kyllä se varmasti järjestyy, jos tekin saatte hommat hoidettua! Mä teen opinnot verkko-opintoina, koska asun ulkomailla.

leonavirgin
Oulun yliopisto siis kyseessä. Laitoin mailia sinne ja innolla tässä odottelen vastausta.
Jos siellä noin joustamatonta, niin haaveeksi jää opinnot tai sitten suorittelen tutkintoa nelikymppisenä. Nytkin ikää jo päälle kolmekymmentä ja motivaatio korkeella.

Annu
Hatunnosto sulle Annu!
Onhan tuossa työn, perheen ja opiskelun yhdistämisessä melkoinen haaste, mutta positiivista sinänsä ettei sitä kestä loputtomiin.
Mulla ei ollut silloin vielä lapsia :)...eli ihan eri asia varmasti lasten kanssa! Mutta nyt ku toinen syntyy ja vähän kasvaa, niin ajattelin täydentää opintoja avoimessa. Jonku opintokokonaisuuden käyn suorittamassa :).

ap
Olen suorittanut tuon tradenomitutkinnon aikuispuolella ja kiirettä/stressiä riitti, mutta toisaalta organisointikyky ja tehokkuus kehittyivät huipuunsa = ). Huono juttu oli, että omatunto soimas välillä tekemättömien töiden (kotityöt) sekä perheen vuoksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen suorittanut tuon tradenomitutkinnon aikuispuolella ja kiirettä/stressiä riitti, mutta toisaalta organisointikyky ja tehokkuus kehittyivät huipuunsa = ). Huono juttu oli, että omatunto soimas välillä tekemättömien töiden (kotityöt) sekä perheen vuoksi.
eli jo silloin olin työelämässä.

vieras
Olen ollut kokopäivätöissä ja opiskelin sivussa KTM:ksi. Minulla oli tutkinto ennestään, joten sain aika paljon hyvitettyä peruskursseja. Opintoviikkotahti vaihteli 10-30ov vuodessa (eli oli vanhaan opintoviikkoaikaan) Kesäkurssit ja avoimen yliopiston kurssit auttaa, koska ne on lyhyempiä ja helpompaan aikaan ja usein joustavampia. Toki harmi maksaa erikseen kurssista, johon voisi mennä päivällä ilmaiseksi. Kirjatentit ja hyvät harjoitustyöparit auttaa. Työpari kannattaa olla myös työtätekevä, joka hyväksyy esim. sähköpostin apuvälineeksi, ettei tarvitse sopia erillisiä harjoitustyön tekoaikoja.

Yhteistyössä