Työajoista/vapaapäivistä/vähän kaikesta tietävät... Apua. (ja ansiosidonnaisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Kirjoitin työsopimuksen (innoissani siitä, että saan työtä, joka on kun mulle tehty, ja työajat sopivat), 6h/viikko, lauantaisin ja sunnuntaisin. Lisäksi yksi 4viikon sijaisuus, jolloin +20h/viikko, töitä noille 20 tunnille ma-pe. Eli sijaisuuden ajan töitä 26h/vk, ma-su.
Nyt on alkanut mietityttää; vapaapäiviä ei ole, ei voi olla, koska niille päiville ei ole tekijää. Työ on henkilökohtaisen avustajan hommia, joten työnantaja ei voi oikein olla ilmankaan avustajaa. Eikö kuitenkin kuussa kuulu olla vähint. 1 vapaa viikonloppu? Ja paljonko tuon sijaisuuden aikana kuuluisi olla vapaapäiviä?

Toinen juttu, olen ansiosidonnaisella vielä hetken, ennen kuin päivät loppuvat. Saanko nyt sitten soviteltua? Vai voinko saada ansiosidonnaisen vain esim. 4 päivältä viikossa? Sijaisuuden ajalta en luultavasti ota ansiosidonnaista ollenkaan, mutta siis tuo normaali työaika, voiko tuon la ja su työajan perjaatteessa yhdistää yhdeksi päiväksi; 4 pvää työtön, 1pvä töitä per viikko?

Karenssihan tuosta tulisi, jos irtisanoisin itseni? Miten pitkä aika karenssi on? Työsopimus on toistaiseksi voimassa oleva, koeaikaa jäljellä 3kk.

Ansiosidonnaista ei "oteta": et päätä siitä itse. Se loppuu vasta, kun se loppuu (ne päivät siis) tai saat täysipäiväisen työn. Muutoin saat soviteltua, halusit tai et.

Kai sä nyt yhden neljä viikkoo voit tehdä noin. Tuntejahan ei oo juur mitään /päivä. Ei kannattais ihan kamalasti ainakaan alkaa nipottaa. Keskustele työnanatajas kanssa enneku alat mihkään soitella.

[QUOTE="harmaana";24066127]Kirjoitin työsopimuksen (innoissani siitä, että saan työtä, joka on kun mulle tehty, ja työajat sopivat), 6h/viikko, lauantaisin ja sunnuntaisin.
Eikö kuitenkin kuussa kuulu olla vähint. 1 vapaa viikonloppu? [/QUOTE]

jos sä otat viikonlopputyön (la-su) niin ei sulle kuulu vapaata viikoloppua

Kai sä nyt yhden neljä viikkoo voit tehdä noin. Tuntejahan ei oo juur mitään /päivä. Ei kannattais ihan kamalasti ainakaan alkaa nipottaa. Keskustele työnanatajas kanssa enneku alat mihkään soitella.

Voin joo, mutta mä en voi lähteä/tehdä mitään muuta sinä aikana. Vaikka työaika on lyhyt, se sitoo silti ihan yhtälailla kun täyspitkäkin päivä. Yhtälailla mä joudun lähtemään töihin joka päivä. Mies pääsee 16 töistä, mä lähden sillon töihin, ja tuun 21-22 aikaan, sillon mies jo laittanut lapsen nukkumaan... Ei mun mielestä kovinkaan inhimillistä. Tätä putkeen 4 viikkoa :/

Onko toi oikeasti totta, että jos on viikonlopputyö, niin ei kuulu viikonloppuvapaata mihinkään?

[QUOTE="harmaana";24066572]Joo, pitää varmaan huomenna soittaa liiton viisaille tädeille. Vaikeuttaako asiaan, kun kuulun PAMiin, ja tän alan hommissa se yleensä on JHL? :/[/QUOTE]

Soita liittoon ja kysy

[QUOTE="harmaana";24068866]Voin joo, mutta mä en voi lähteä/tehdä mitään muuta sinä aikana. Vaikka työaika on lyhyt, se sitoo silti ihan yhtälailla kun täyspitkäkin päivä. Yhtälailla mä joudun lähtemään töihin joka päivä. Mies pääsee 16 töistä, mä lähden sillon töihin, ja tuun 21-22 aikaan, sillon mies jo laittanut lapsen nukkumaan... Ei mun mielestä kovinkaan inhimillistä. Tätä putkeen 4 viikkoa :/

Onko toi oikeasti totta, että jos on viikonlopputyö, niin ei kuulu viikonloppuvapaata mihinkään?[/QUOTE]

Herranen aika sentään, kai nyt tajusit jo työn vastaanottaessasi mihin pääsi pistit, 4 viikkoahan seisoo vaikka päällään!

Jos sulla on vain viikonlopputyö niin EI kuulu viikonloppuvapaita, mietippä nyt itekkin, olet viikonlopputyöntekijä, eli tuuraat sen ihmisen vapaapäiviä joka tekee ko. työt ma-pe, niin silloin ei kuulu vapaita! Ja sitten olet ottanut 4 viikoksi tavallaan kahden ihmisen työt, eli sen joka tekee ma-pe ja lisäksi vielä omasi la-su, ja kun tunteja ei tule yli 40 viikossa niin vapaata ei tarivtse olla!

kivan ystävällisiä vastauksia.
Siis ongelma ei nyt oo yksin tuo sijaisuuden pätkä, se on vaan 4 viikkoa, ja sen menee vaikka päällään seisten, vaan suurin vitutuksen aihe tässä on nyt tuo, että mä oon kaaaaaaikki viikonloput kiinni. Mies on viikot töissä, mä viikonloput. Me ei siis enää koskaan, ikinä, milloinkaan, voida lähteä yhtään mihinkään. Hauskaa. Hyvästi elämä.

Miten tuo, kun työsopimus on toistaiseksi voimassa, voinko mä kirjoittaa työnantajan kanssa uuden paperin, että työsopimus loppuu sillon ja sillon -> mä pääsen eroon sopimuksesta, ja karenssia ei tule?

Lisäksi ongelmana on mun selkä, joka todennäköisesti ei tule tätä työtä kestämään, koska on jo nyt tosi kipeenä tästä työstä. (ollut vikaa ennenkin selässä, mutta nyt työn aikana vain pahentunut, kun joudun nostelemaan ja liikuttamaan työnantajaa).

vaan suurin vitutuksen aihe tässä on nyt tuo, että mä oon kaaaaaaikki viikonloput kiinni. Mies on viikot töissä, mä viikonloput. Me ei siis enää koskaan, ikinä, milloinkaan, voida lähteä yhtään mihinkään. Hauskaa. Hyvästi elämä.

*** sä siis allekirjoitit sopimuksen ymmärtämättä sisältöä? Ikää oli...?

Miten tuo, kun työsopimus on toistaiseksi voimassa, voinko mä kirjoittaa työnantajan kanssa uuden paperin, että työsopimus loppuu sillon ja sillon -> mä pääsen eroon sopimuksesta, ja karenssia ei tule?

*** toistaiseksi voimassa oleva on juuri sitä. Jos työnantajalle sopii että teette uuden sopparin niin ihan kiva, pakko ei ole. Työnantaja on nimenomaan halunnut viikonlopputuuraajan ja sinä olet siihen suostunut.

Lisäksi ongelmana on mun selkä, joka todennäköisesti ei tule tätä työtä kestämään, koska on jo nyt tosi kipeenä tästä työstä. (ollut vikaa ennenkin selässä, mutta nyt työn aikana vain pahentunut, kun joudun nostelemaan ja liikuttamaan työnantajaa).

*** sitten sun on haettava sairauslomaa ja jossain vaiheessa lääkärin on määriteltävä oletko työhön sopiva terveydentilasi puolesta.

[QUOTE="ltm";24069171]vaan suurin vitutuksen aihe tässä on nyt tuo, että mä oon kaaaaaaikki viikonloput kiinni. Mies on viikot töissä, mä viikonloput. Me ei siis enää koskaan, ikinä, milloinkaan, voida lähteä yhtään mihinkään. Hauskaa. Hyvästi elämä.

*** sä siis allekirjoitit sopimuksen ymmärtämättä sisältöä? Ikää oli...?

*** toistaiseksi voimassa oleva on juuri sitä. Jos työnantajalle sopii että teette uuden sopparin niin ihan kiva, pakko ei ole. Työnantaja on nimenomaan halunnut viikonlopputuuraajan ja sinä olet siihen suostunut.

*** sitten sun on haettava sairauslomaa ja jossain vaiheessa lääkärin on määriteltävä oletko työhön sopiva terveydentilasi puolesta.[/QUOTE]

Kiitos. Joo, on ikää :/
Mulla ois kyllä ihan hyvä "tekosyy" siihen, että mä en voi syksyllä jatkaa tuota työtä (opiskelujuttuja ja harjoittelu), joten jos saisin tuon sopimuksen purettua työnantajan kanssa... Mitä tuo sitten vaatii, millainen paperi pitäisi kirjoittaa? Tuleeko tuosta karenssi, kun työsopimus päättyisi?

[QUOTE="harmaana";24069265]Kiitos. Joo, on ikää :/
Mulla ois kyllä ihan hyvä "tekosyy" siihen, että mä en voi syksyllä jatkaa tuota työtä (opiskelujuttuja ja harjoittelu), joten jos saisin tuon sopimuksen purettua työnantajan kanssa... Mitä tuo sitten vaatii, millainen paperi pitäisi kirjoittaa? Tuleeko tuosta karenssi, kun työsopimus päättyisi?[/QUOTE]

Jos työsuhde päättyy aiemmin sinusta johtuvasta syystä, karenssi tulee.

Kannattaa myös miettiä PURATKO työsopimuksen vai IRTISANOT sen yksipuolisesti, niissä on aikamoiset erot.

Paras vaihtoehto olisi jos saisit selän kuntoon ja harjoitteluun vedoten tehtyä kokonaan uuden työsopimuksen nykyisen tilalle jossa olisi esim vapaaviikonloppuja tms.

Osaat varmaan jatkossa lukea ja sisäistää tekstin ennen allekirjoitusta, tai allekirjoittaa vasta kun olet selvittänyt mitä mahdolliset epäselvät kohdat tarkoittavat ;)

[QUOTE="ltm";24069303
Jos työsuhde päättyy aiemmin sinusta johtuvasta syystä, karenssi tulee.

Kannattaa myös miettiä PURATKO työsopimuksen vai IRTISANOT sen yksipuolisesti, niissä on aikamoiset erot.

Paras vaihtoehto olisi jos saisit selän kuntoon ja harjoitteluun vedoten tehtyä kokonaan uuden työsopimuksen nykyisen tilalle jossa olisi esim vapaaviikonloppuja tms.

Osaat varmaan jatkossa lukea ja sisäistää tekstin ennen allekirjoitusta, tai allekirjoittaa vasta kun olet selvittänyt mitä mahdolliset epäselvät kohdat tarkoittavat [/QUOTE]

Anteeksi nyt, että kyselen, mutta tää asia ihan todella vaivaa sekä mua, että mun miestä... Enkä mä voi liittoon soittaa ja kysyä "paljonko saan karenssia jos nyt irtisanon itteni"...
Miten tuo purkaminen tapahtuu?

"Jos työsuhde päättyy aiemmin sinusta johtuvasta syystä, karenssi tulee." Tarkottaa siis mitä; päättyy aiemmin, eli tässä tapauksessa koska tahansa, koska se on toistaiseksi voimassa? :/

"Paras vaihtoehto olisi jos saisit selän kuntoon ja harjoitteluun vedoten tehtyä kokonaan uuden työsopimuksen nykyisen tilalle jossa olisi esim vapaaviikonloppuja tms." Työnantaja on kyllä ihan mukava, mutta voinko ehdottaa ihan suoraan, että kirjotetaampa uus työsopimus, mä haluun vapaata? Tuo harjoittelu olisi myös viikonloppuisin, voisinko siihen vedoten kysyä, että jos päätetään työsopimus sen harjoittelun alkuun? Tällöinkö ei tulisi myöskään karenssia?

"Osaat varmaan jatkossa lukea ja sisäistää tekstin ennen allekirjoitusta, tai allekirjoittaa vasta kun olet selvittänyt mitä mahdolliset epäselvät kohdat tarkoittavat"
Arvaa, osaanko!! Jos en muuta tästä oppinut, niin ainakin tuon.
Tarkoitus ei siis ollut joutua tälläiseen tilanteeseen, mutta kun tuota työtä mulle tarjottiin, niin innostuin. Tarkoitus ensin tehdä vain nuo sijaisuudet, mutta sitten tulikin viikonlopputunteja lisäksi. Sopimuksen kirjoitusvaiheessa kysyttiin, kiinnostaako tehdä myös viikonloppuja, ja toki vastasin, että käy. Kunnes tajusin vasta allekirjoitusten jälkeen, mihin kuseen jouduin... :/

[QUOTE="harmaana";24071018]Mut hei, meillä on alle 3v lapsi, eiks mä voin jäädä hoitovapaalle? Sillon mun ei tarvis irtisanoa itseäni... Onnistuuko se noin?[/QUOTE]

Hoitovapaasta pitää ilmoittaa työnantajalle riittävän aikaisin, meidän TES:ssa se aika on 2 kuukautta. Ja jos lapsella on kunnallinen hoitopaikka, se pitää irtisanoa.

Yhteistyössä