työaäidit! Mitä teette töistä tulon jälk. lastenne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niina

Vieras
Me ollaan kotona n. 16.30. Laitan ruuan, siivoan jäljet. Hetki oleillaan ja sitten onkin nukkumaanmeno lapsilla. Tuntuu ettei mitään ehdi arkena tehdä. Pari krt viikossa lasten harrastus. Jotenkin huono omatunto, noista "lyhyistä illoista". Itsekkin väsynyt töiden jälkeen.. olenko mä vaan huono ajankäyttäjä?

No voi kuule riippuu ihan missä vuorossa olen.

Aamuvuorosta jos tulen klo: 13.30, leikin lapsien kans, teen ruokaa, ehkä siivoilen, käydään kylässä tehdään mitä milloinkin.

Iltavuorossa 13.30-21.30, leikin aamulla lasten kanssa, syödään, käydään ehkä pihalla/vierailla kylässä.

Yövuorossa: Touhuan päivän lasten kanssa, otan päikkärit jos olen herännyt aikaisin.

PS: Kaikki ei käy vaan päivävuoroissa, niinkuin MONI tällä palstalla näemmä olettaa.

Sama juttu. Me ollaan kotona noin klo 16. Ruoka noi kello 16.30-17.00. Lapsi kattoo pikku kakkosen, leikitään hetki. Sitten onkin jo iltapesun ja iltapalan vuoro ja nukkumaan. Tuntuu myös siltä ettei aikaa ole mitään tehdä. Leikkimisen sisällä voi korvata ulkoilulla, mutta eipä lasta oikein kiinnosta lähteä ulos pimeeseen, omat lelut vie voiton kun niillä niin vähän aikaa kerkiää arkisin leikkimään.

Työpäivinä ehtii tehdä yleensä vain välttämättömimmän, eli ruoat ja perussiivoukset /pyykkihommat. Oli sitten ilta tai aamuvuoro. Ongelman olen ratkaissut tekemällä vain osa-aikasta töissä. Onpahan sitten enemmän vapaapäiviä.

Sullaha on viel hyvin asiat.. Itse olin au pairina ni perheen vanhemmat tuli kotiin noin klo 19.30-20.00 (äiti siis, isä tuli yleensä aina 20.00-20.30) ja usein olin siihe aikaan jo kuopuksen kylvettäny ja laittanu yökkärin yms. Eli ädiin tehtävä oli enää vain nukuttaa se reilu kaksi vuotias. Eli ei ollu herkkua heilläkään... Kuopus siis päivähoidossa klo 8-18!!! Joka arkipvä siis! Vaikka au pair kotona olikin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ruokasa teen, sitten siivoon, jos aikaa jää harrastetaan jotain yhdessä - ehkä 2 kertaa viikossa. vuorotyöläisenä arki vauhtelee tosi paljon.

Niinpä. Itse en tahtos tehdä pelkkää "aamua", tosi tyytyväinen olen tähän, eikä lastenkaan tarvitse olla paljoa hoidossa.

Eipä siinä kauheesti kerkee tekemään kun ollaan lasten kanssa kotona yleensä siinä 16.45-17 ja sit syödään tai tehdään ensin ruoka jos ei oo valmiina. Laset kattoo lasten ohjelmat kuuteen...leikitään hetki ja ollaan vaan. Lapsetkin on jo aika väsyneitä illalla.
Viikonloput pyhitetään kaikkeen kivaan yhdessä, luistellaan, käydään pulkkamäessä, touhutaan ulkona mahd.paljon ja leikitään sisällä huonommalla ilmalla.

Mullakin vuorotyö, teen osa-aikaisena 30h/vko. Miehellä liukuva päivätyö. Jos oon aamuvuorossa 8-14 niin aika usein jäädään pihalle pojan kanssa, haen pojan joskus klo 14.30-15. Riippuen vuoroista vien aamulla noin 9-10 aikoihin päiväkotiin. Eli jos mä vien niin mies hakee pojan viimeistään kolmelta. Mulla on arkivapaita noin 2krt/kk ja pojalla on silloin vapaata.
Tehdään milloin mitäkin, ihan kivasti jää aikaa perheelle kun tekee 6h päiviä.

En oo töissä mutta koulussa päivät. Ei iltasin mitään jaksa "tehdä", pitäisikö?koulun jälkeen kaupassa käyntiä, ruuanlaitto.. syöminen.. lepoa.. oleilua, halailua, rupattelua, iltapalaa. Lapsi leikkii tai katselee ohjelmia jos ei hassutella tai kinata keskenämme.

Niin joo, jos menen iltaan esim. klo 15.30 (pääsen klo 21.30) niin pidän usein vapaata päiväkodista mies menee silloin 06 töihin ja tulee silleen kotiin et ehdin töihin. Vuorotyö on tosi hvyä juttu :)

mä hyppäsin oravanpyörästä pois. oli liian rankkaa, ehkä eniten henkisesti, kun olimme poissa n. 7-17.30, 3 pientä. melkein kun kotiin päästiin niin alkoi olla yöunet käsillä :( ei siinä lasten kans kerinnyt mitään. nyt kituutellaan miehen palkalla ja hurjalla kotihoidontuella

aamuvuorossa jos olen niin silloin haen lapset 15.15 hoidosta ja jäädään heti pihalle leikkimään ja viedään koira lenkille, sitten sisälle laittamaan ruokaa ja lapset katselevat piirrettyjä. illalla mennään sitten kauppaan, siivotaan, mennään pihalle vielä leikkimään

iltavuoro kun on niin vien aamulla lapset hoitoon ja mies leikkii illan lasten kanssa.

yövuoron jälkeen nukun 14 asti ja sitten haen lapset päiväkodista ja jäädään ulos leikkimään jne.

Minä helpotin tuota yhdessäoloa sillä, että tein ruokaa viikonloppuisin paljon, ja sitten viikolla tarvitsee vain lämmittää, tai korkeintaa keittää pasta/riisi/perunat kyytipojaksi. Samoin en siivoa viikolla. Näin koko ilta jäi tytön kanssa oleiluun, ja tuntuu että ehtii olla yhdessä enemmän. Nyt kun tyttö oli jo isompi, jonkin verran tehtiin kotihommia yhdessä viikollakin.

Kiitos vaan vastauksista. Itsekin vuorotyössä kyllä olen, mutta "ongelmia" tuon ajan riittävyyden kans lähinnä aamuvuorojen jälkeen.
Monella vastaajalla kuulosti kyllä niin tutuilta noi illat. Hyvä tietää ettei muutkaan ehdi erikoista. Paitsi superulkoilija ;) Gluteus Maximus: onnittelut kahdesta ulkoilukerrasta lasten kans myös työpäivinä

Yhteistyössä