Työ vai uuden ammatin opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haaveilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haaveilija

Vieras
Olen ollut nykyisessä paikassa töissä 20 v. Viihdyn siellä ihan hyvin, toimin ryhmänohjaajan vastuullani tietyt jutut joita en nyt tässä ala erittelemään.

Haaveilen kuitenkin opiskelusta ja alan vaihdosta. Tätä olen pähkäillyt pari viimeistä vuotta. Päiväopiskelut kiinnostaa ja juuri nyt olisi hakuaika sinne minne haluaisin.

Meillä on kuitenkin asuntolainaa josta minä maksan oman osuuteni. Lisäksi minun vastuulla on tietyt muutkin laskut sekä perheen ruokamenot.

Jos lähden opiskelemaan ja jään opintovapaalle ei opintorahaa tule käsittääkseni kuin alle tonnin. Opiskeluhaaveet toteuttamalla romahdutan perheen tulotasoa aika lailla.

Tämä on syy miksi en ole uskaltautunut opiskelemaan. Pelkään sitä, ettei raha yksinkertaisesti riitä ja se tuo sitten mukanaan muita murheita.

Mitä itse tekisit jos olisit minun tilanteessa? Onko sinun mielestä itsekästä toteuttaa vain omia haaveita eikä ottaa perhettä huomioon lainkaan?

Töissä oli tästä myös puhetta työkaverin kanssa ja hän piti edesvastuuttomana sitä että ajattelee vain itseään.

Silti mä vaan haaveilen...

Eihän hakemine maksa kun vaivaa, saat vielä lisäaikaa miettimiseen. Kaikkea kamalaa voi elämässä tapahtua, vaikka et opiskelemaan menisikään....Rohkeasti vaan hakemusta täyttämään! :)

Mulla on vähän erilainen elämäntilanne, mutta mulla on takana 10v oman alan töitä, nyt olen hoitovapaalla kolmannesta lapsesta ja olen päättänyt, että en palaa vakituiseen työpaikkaani takaisin. Hain kevään yhteishaussa toisen alan koulutukseen. Lisä- tai uudelleenkoulutus on ollut haaveeni jo monta vuotta. Ex-mieheni ei koskaan kannustanut minua opiskelemaan, vaan "passitti" töihin, ettei elintaso tipu. En enää luopuisi omista haaveista kenenkään takia, etenkin kun opiskelu on vain muutama vuosi elämästä.

Kiitos kannustuksesta! Miten on työ taloudellinen puoli teillä järjestynyt? Minä epäilen ettei mieheni suostu maksamaan niitä laskuja jotka on minun kontollani vaikkei hän vastustakaan opiskeluani.

Kysyn vielä teiltä jotka olette opiskelleet. Miten pärjäsitte rahallisesti? Kävittekö töissä opintojen rinnalla? Toivon vastauksia opiskelijoilta joilla on perhettä ( mulla lukioikäinen poika ja tokaluokkalainen), ja asuntolainaa.

Yhteistyössä