Työ ja lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt olisi hyvät neuvot tarpeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt olisi hyvät neuvot tarpeen

Vieras
En ole ollut paljoakaan työelämässä, kun opiskelu on vienyt useamman vuoden ja opiskelujen jälkeen olen ollut viisi vuotta lasten kanssa kotona. Pikkuhiljaa olisi palailtava työelämään, mutta kertokaa minulle muutama juttu miten lapset ja työ sovitetaan yhteen lasten sairastaessa. Jos siis pitää viedä lapsi lääkäriin esim. korvan jälkitarkastukseen niin milläs ajalla se tehdään. Työaikani olisi siiis 8-16 eli juusri sama kuin lääkärin vastaanottoaika ja ruokkiksellakaan tuo ei onnistuisi koska työpaikka on eri paikkakunnalla kuin lääkäri ja lapset? Entäpä kun lapset ovat sairaana, tarvitaanko lääkärin todistusta ja kauanko saako tosiaankin (näin olen jostakin kuullut) vain 3 pvä saikkua, koska harvoin kuumeinen lapsi on kolmessa päivässä terve ja hoitoonmeno kunnossa. Entäpä lasten neuvolat ja hammaslääkärit milloinkas niissä käydään? Lomillako?
Nämä voi olla jonkun mielestä aika vähäpätöisiä asioita, mutta kun en lasten aikaan ole koskaan töissä ollut niin tälläiset asiat mietityttävät kaikkien muiden hoitoon, työhön ja kotiin liittyvien asioiden lisäksi. Kuten se millä ajalla tehdään kaikki kotityöt joitya nyt voi tehdä koko päivän?

Korvien jälkitarkastukset, neuvolat sun muut pitää hoitaa omalla ajalla. Jos et pysty neuvottelemaan työajan joustoa työssäsi (teet puuttuvat tunnit sisään myöhemmin/aikaisemmin), joudut ottamaan palkatonta vapaata näiden hoitamiseen.

Jos lapsi sairastuu, on mahdollisuus saada enintään neljä peräkkäistä päivää lapsen hoitamisen takia ns. tilapäistä hoitovapaata. Sen palkallisuus tai palkattomuus riippuu työehtosopimuksestasi. Jos ei ole TESiä, se on palkatonta. Jos lapsi on kauemmin sairaana, pitää sitten sen toisen vanhemman jäädä sen jälkeen kotiin. Ja se on tosiaan 4 peräkkäistä päivää, eli jos lapsi sairastuu torstaiaamuna ja olet kotona torstain ja perjantain, myös lauantai ja sunnuntai lasketaan eli maanantaina et enää voi jäädä pois työstä, vaikka et ikinä la ja su olisikaan työssä vaan ainoastaan ma-pe.

Kotityöt tehdään iltaisin ja viikonloppuisin ja ne pitää jakaa puolison kanssa. Hän ei enää voi olettaa, että sinä hoidat kaiken, koska sinulla on myös työsi tehtävänä.

työajalla minä käytän neuvolassa ja lääkärissä. meillä saa olla omalla ilmoituksellaan 3 pvää pois. työpaikalta kannattaa kysyä niitten säännöt näissä. kotityöt tehdään ripeästi illalla tai aamulla. kukaan ei ole päivän aikana sotkemassa, joten miksi koti olisi hoidon tarpeessa? lisäksi kannattaa nyt viimeistään ottaa se asenne, että keittön pöytää ei tartte koko ajan luututa, kerran päivässä riittää ja joka päivä ei tartte imuroida.

Kiitos elina9 vastauksestasi. Pehmein lasku töihin paluuseen olisi varmaan joku osa-aikainen. Tiedän nimittäin että mieheni ei osallistu lasten hoitoon eikä kotitöihin, vaikka tekee lyhyempää päivää kuin mikä minun työaikani tulisi olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt olisi hyvät neuvot tarpeen:
Kuten se millä ajalla tehdään kaikki kotityöt joitya nyt voi tehdä koko päivän?

No heitäppä villi arvaus, monikohan työnantaja maksaisi palkkaa, jos lähdet päivällä imuroimaan kotiasi?
Koskas luulisit, että niitä tehdään?

Tuota... onko perhekuviossa mukana toinen vanhempi? Jakamalla vastuuta hänen kanssa, esim. jos lapset sairastaa useamman päivän, niin ensin toinen on töistä pois, sitten toinen.

Ja etkö ole palstalta sitä "totuutta" lukenut, ettei työssäkäyvien tarvii tehdä kotitöitä, kun ei kotona kukaan sotke (kun päivät ollaan pois) eikä syödäkään tarvii, kun töissä/hoidossa saa ruokaa :kieh: (joka ainoassa ketjussa, missä on vängätty kotiäidin/töissäkäyvän arjen raskaudesta, joku kotiäiti, usein useampikin, väittää näin :headwall: )

Se on raskasta ja vaatii joustavuutta ja organisointia... ei mahdotonta kuitenkaan

Mieheni ei lasten sairastelun takia jää kotiin töistänsä. Ja palstaa en ole niin aktiivisesti seurannut että olisin osunut lukemaan noita ei keskusteluja ettei työssäkäyvän tarvii tehdä kotitöitä ;)
Toisaalta tuntuu tosi haikealta lähteä kaikki ja jättää omat ja lasten harrastukset :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mieheni ei lasten sairastelun takia jää kotiin töistänsä. Ja palstaa en ole niin aktiivisesti seurannut että olisin osunut lukemaan noita ei keskusteluja ettei työssäkäyvän tarvii tehdä kotitöitä ;)
Toisaalta tuntuu tosi haikealta lähteä kaikki ja jättää omat ja lasten harrastukset :(

Mutta jos miehesi ei sinua elätä, niin töitä maailmassa pitää elääkseen tehdä. Ei kenellekään harrastamisesta makseta. Olisihan se kivaa, jos saisi vain puuhastella lasten ja harrastusten parissa.

Miksi sinun pitäisi jättää omat ja lasten harrastukset sen takia, että käyt töissä? Miehelläni on 8-16 työaika ja minulla kolmivuorotyö ja kaikki sujuu paremmin kuin hyvin. Harrastuksiin vie se kumpi sattuu kotona silloin olemaan ja lääkärissä käynnit ym. vien yleensä minä, koska minulla paljon arkivapaita. Minä en luopuisi millään kolmivuorotyöstä juuri sen takia, että asioiden hoitaminen 10 kertaa helpompaa. Sinunkin kannattaa alkaa tehdä lyhennettyä työaikaa niin saat asioita hoidettua.

Yhteistyössä