TYKSissä IVF-hoidoissa olevia/hoitoja aloittavia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kevätesikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille on aika varattuna IVF:n suunnitelua varten toukokuun puoleenväliin eli hoitojen aloitus menee todennäköisesti alkusyksyyn. Mitään vikaa ei kummassakaan ole todettu, mutta ei raskautuminen vaan onnistu millään :(

Meille on tehty neljäs ja viimeinen inssi pari viikkoa sitten ja huomenna testaan negan. Vaikka olen tosiaan ihan varma jälleen, että nega sieltä paukahtaa, niin kiva kuitenkin kun on aika sovittuna jatkoa varten ja voi ruveta odottamaan syksyä ja toivoa, että IVF:llä saadaan jotain aikaiseksi.

Tarvii vaan malttaa pitää kesällä pää kylmänä ja lomailla oikeasti vauva-asiasta ja muistaa nauttia Suomen ihanasta suvesta B)

Moi taria! :heart:

Onko TYKSissä naisten polilla kesätauko? En ole yhtään selvillä omasta aikataulustani, aukiolotutkimuksen tehnyt lääkäri, joka muuten oli todella mukava, sanoi ettei IVF:ään joudu sen kummemmin jonottamaan, vaan se aloitetaan heti. Olin niin pöllämystynyt vastaanotolla uutisista, etten osannut oikein mitään kysellä. Nyt en ole saanut aikaiseksi soitella IVF-hoitajalle ja kysyä tarkemmin koko touhusta.

Olen henkisesti varautunut hoitojen alkamiseen syksyllä, toivottavasti ei kovin paljon pidemmälle mene. Odottelu on aina niin piinaavaa... Vaikka kesästä minäkin ajattelin nauttia oikein täysillä ja rentoutua, eihän vauva-asiat murehtimalla parane. Meillä on miehen kanssa suunniteltuna ja varattuna ihana reissu loppukesälle, tuskin maltan odottaa.

Meidän "strategiset mitat" on muuten minä 29v., mies 36v., yritystä vuoden 2007 alusta. Ja muuten meissä ei ole vikaa, ovuloin säännöllisesti. Röörit "vaan" on tukossa.

kevätesikko Sulle varmaan thdään ensimmäisenä röörien aukaisu, sitten aloitetaan hoidot.

Omaa kokemus : Ensin tutkittiin (vaikka syy oli jo selvillä, todella paha endo) ja sen jälkeen veritestit (kaikki mahdolliset hormonitestit ja sukupuolitaudit). Mies oli jo käynyt väestöliiton klinikalla ennakkoon tutkituttamassa sperman (sekin tutkitaan TYKSissä jollei ole muualla tutkittu).

Kun kaikki on ok, aloitetaan odottelemaan seuraavaa kiertoa johonka (kierto pitää olla kunnossa, muuten sitä aletaan korjaamaan) sitten "jarru" (piikki tai sumute jolla kierto ajetaan alas ja näin estetään munasolujen irtoaminen) ja käydään ultrassa. Sitten kun lääkäri antaa luvan (yleensä kierron puolessa välissä ) aloitetaan puregon pistokset (kypsytellään munasoluja) ja käydään ultrassa & verikokeissa joilla määritellään millaisia määriä puregoania pistellään. Ja kun munikset ovat tarpeeksi kasvanneet antaa lääkäri luvan pistää irroituspiikin pregnyl ja siitä (jollen väärin muista niin 36 tunnin) päästä on punktio jossa kerätään munikset talteen. Isäntä vie samana päivänä oman osuutensa paikalle myös (isännälle henkkari mukaan, sitä kysytään).

Seuraavana päivänä soitellaan TYKSiin ivf-hoitajalle ja kysellään onko hedelmöitys tapahtunut ja jos on, niin seuraavana päivänä on sitten alkion siirto.
Meillä tuoresiirrosta syntyi poika 07/2007 ja nyt tehtiin pakastealkion siirto ja plussa tuli (varhaisultra vasta 15.05. siihen asti pitää jännätä).

Juu ja TYKSissä on kesätauko.

Kauhea mikä epäselvä sepustus :laugh:

Moi aiaifi! :wave:

Ei kai niitä munatorvia mitenkään avaamaan ryhdytä, onko se edes mahdollista? Minä ainakin ymmärsin niin että hoidoissa lähdetään suoraan IVF:ään.

Tärppäsikö teillä viime heinäkuussa syntyneen pojan kanssa heti ekasta tuoresiirrosta? Entä tämä nyt plussan tuonut pakastesiirto, oliko se eka? Onnea sylin täydeltä molemmista, ja peukut pystyssä, että pikkualku jaksaa pysyä kyydissä :heart:

Itseäni jänskättää kyllä se, että miten käy siirtojen kanssa, hui... :o

Meille hoitaja ensikäynnin yhteydessä sanoi, että menee todennäköisesti syksyyn kesätauon jälkeen. Tää yksi inssi tehtiin nyt vielä ihan vaan siksi, että neljä yleensä tehdään ennen IVF:ään siirtymistä. Kolme aiempaa tehtiin viime syksynä Väestöliitossa.

Ymmärsin, että sulku alkaa juhannuksesta. Olis niin kiva, kun ehtis aloittaa vielä ennen sitä, mutta ei taida millään onnistua. Mulla pitäisi vuoto alkaa lähipäivinä ja seuraava siis sitten todennäköisesti kesäkuun alkupäivinä. Olikohan se niin, että elokuun alkupuolella avaavat? En muista tarkkaan.

Mullekin on vielä aika epäselvää nämä aikataulut ja muut, kuinka kauan esim. jarrusta menee siirtoon, jos kaikki menee niin kuin on suunniteltu? No kaipa ne tosiaan parin viikon sisällä selviää, ei vaan malttais odottaa. Olis kiva, kun saisi kaikki aikataulut jo alustavasti tietoon.

Niin ja testasin tänään sen negan :ashamed: Tulipahan testattua... noi negat on vaan niin masentavia, vaikka siihen kuinka olisikin itsensä valmistellut.

Mutta nyt ei muuta kuin uutta kohti, jänskittää!

:wave: ja hyvää viikonloppua!

kevätesikko Jos asia on tutkittu ja sanottu ettei avata munatorvia, niin sitten varmaan siirrytte suoraan IVF:ään.

Kyllä, ensimmäinen IVF ja tuoresiirrosta poika. Nyt ensimmäinen PAS luomukiertoon toi plussan.

taria Jarrusta punktioon varmaan keskinmäärin 4-5 viikkoa, hyvin tapauskohtainen tuo pituus.

Hiljaista on näemmä täällä TYKS:läisten keskuudessa. Huhuu, missä kaikki on? :wave:

Kiitos aiaifi aikataulun valaisemisesta ja muustakin lisätiedosta. Kiva kuulla, että teillä on hoidot sujunut hyvin ja tulosta on syntynyt. Onnea matkaan tämän toisenkin kanssa :heart:

Minä niin elättelen vieläkin toiveita, että jotain ehdittäisiin tehdä ennen kesäsulkua, mutta turhaa se taitaa olla. Nyt menee hukkaan ainakin kolmen kuukauden kierto ja se tuntuu niiiin pitkältä ajalta odottaa. Sitähän tämä on: odottamista, odottamista ja odottamista. :headwall:

Minäkin tulin tänne piipahtamaan. :wave:

Ihanaa, että aiaifilla on hoidot onnistuneet noin hyvin, salaa toivon, että meilläkin tulisi pian tulosta.

Tämä IVF on jotenkin sellainen juttu, että olisi ihanaa jos voisi puhua tästä jonkun kanssa joka on kokenut saman. Ystävistäni kaikki ovat tulleet helposti ja nopeasti raskaaksi, muutamalle lähimmälle olen kertonut, mutta ei tästä oikein jaksa puhua kenenkään kanssa, joka ei tavallaan kuitenkaan ymmärrä miltä tämä tuntuu. Jotenkin tietyt kommentit ovat tuntuneet ihan järjettömiltä, vaikka tiedänkin ettei kukaan pahalla niitä tarkoita. Eräskin ystäväni sanoi, että eihän se (siis "koeputkihedelmöitys") kuitenkaan ole mikään vakava juttu, kun on kuitenkin niitä, jotka ei voi mitenkään saada lapsia. No joo, niin on, mutta ei tässäkään mitään takeita ole että lapsi tulee, ei tämä mitään verkkokaupasta tilaamista ole. :kieh:

Onneksi on tämä palsta, saa edes virtuaalisesti avautua. :heart:

(oli niin epäselvä sepustus että piti käydä moneen otteeseen muokkaamassa... ;) )

kevätesikko Olen kanssa huomannut että niiden ihmisten joille lapsien saaminen on ollut helppoa, on todella vaikeaa ymmärtää toisen tuskaa ja näiden kamalien hormonihoitojen raskautta. Olenpa jopa saanut kritiikkiä siitä että en tyytynyt "kohtalooni" lapsettomana.

taria Meidän kohdalla lääkärit eivät olleet juurikaan toiveikkaita. Onneksi kuitenkin lähdettiin tähän mukaan (vaikka kyllä kävi toisenlaisetkin ajatukset mielessä) ja nyt on ainakin tuo ihana poika.

aiaifi: Minä olen välillä miettinyt, että ajatteleekohan joku niistä harvoista, joka tietää meidän tilanteesta, että lapsen hankkiminen hedelmöityshoidoilla on väärin ja että pitäisi juuri tyytyä tuohon "lapsettoman kohtaloon". Itselleni oli heti tuomiostani kuultuani selvää, että IVF:ään lähdetään.

Kun kirjoitit hormonihoitojen raskaudesta, niin millaiseen kannattaa varautua? Minulla ei ole minkään valtakunnan käsitystä siitä, mihin olen ryhtymässä. Teoria on kyllä selvillä noin suurin piirtein, eli mitä tehdään, mutta entä se tunnepuoli ja hoitojen vaikutus kroppaan? Elämäni on aika hektistä, ja olen ajatellut yrittää järjestää elämääni hieman stressittömämmäksi ennen hoitojen alkamista ja vähentää tekemisen määrää.

kevätesikko No synarela ainakin sai kunnon mummotaudin mulle kaikkine oireineen. Puregon ei aiheuttanut mitään mutta pregnyl sitten... Hyperstimulaatio, suolistotukos ja virtsatietulehdus. Olin n. 2 viikkoa osastolla kun mitään ei mennyt mahan kautta läpi ja kivut olivat hel****set. Kaikesta huolimatta siirretty alkio (tuore) selvisi mukana ja nyt mulla on 9 kk ikäinen poika.

Tämä PAS tehtiin luonnolliseen kiertoon ja ainoat olivat luget siirron jälkeen 14 päivän kuurina.

kevätesikko: mulla on yhden kierron verran kokemusta Puregonista (pienellä annoksella 75IU/pv) ja Puregonista eikä mulla niistä tullut mitään kummempia sivuvaikutuksia ainakaan tolla yhdellä kertaa. Luget on ollut käytössä yhteensä neljässä kierrossa, eikä niistäkään sen kummempaa. Clomeja olen käyttänyt aikoinani kolmessa kierrossa ja ne oli paljon ikävämpiä. Pistelyvaiheessa jaksoi jotenkin elätellä kovastikin toiveita ja uskoa lääkkeiden voimaan ja siihen, että tällä kertaa varmasti tärppää. Noista mummotaudin oireista aiheuttavista lääkkeistä mulla ei ole vielä kokemusta, ehkäpä sitten syksyllä pääsen niitäkin testaamaan.

Kyllä se varmaan pidemmän päälle alkaa raskaalta tuntua, jos hoitoja joudutaan tekemään useita. Jo pelkästään seurannoissa ramppaaminen vaatii käytännön järjestelyjä ja mua ainakin harmittaa, kun työkaverit kuitenkin miettii, että mihin toi nyt kesken päivää taas menee.. varmaan se on raskaana ja menee äitiysneuvolaan... Joo, menisinkin, hemmetti |O Tuloksen odottaminen ja mahdolliset pettymykset vaatii myös voimavaroja. Mutta uskon myös, että ihminen kasvaa vähitellen vahvemmaksi. Jos joku olisi mulle silloin yritystä aloittaessamme 2,5 vuotta sitten sanonut, että IVF:ään mennään, niin olisinkohan mahtanut uskoa korviani ja ollut valmis siihen. Vähitellen tämän prosessin aikana olen valmistautunut seuraavaan askeleeseen.

Tiesittekö, että Turussa toimii lapsettomien yhdistyksen keskusteluryhmä. Lisää aiheesta: http://www.simpukka-yhdistys.fi/simk.php?a=ryhm
Jos vertaistukea ja keskustelua kaipaa :)

Itsekin olen TYKSissä hoidoissa ollut ja pienokainenkin lopulta meille suotiin. Klinikalle jäi vielä alkioita odottamaan. Ja tarkoituksena onkin ensi talvena kokeilla, josko meille noista toinenkin lapsi suotaisiin. Joten vielä en taida tämän aktiivisemmin täällä kirjoitella, ehkä sitten talvella...

Onnea ja onnistumisia tulevaisuuteenne!!

Yhteistyössä