Tyksin kivunlievityksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs vain

Vieras
Tietääkö joku, onko Tyksissä mahdollista saada spinaali-puudutusta? Itse olen synnyttänyt siellä kolme lasta.

Ekalla kerralla sain epiduraalin (vei aika hyvin kivun, mutta paineen tunne oli hirmuinen).

Toisen lapsen kohdalla en huomannut lainkaan epiduraalin vaikutusta ja päätin hirmuisella karjunnalla lievittää kipuja - toimi kohtuullisesti : )

Kolmas syntyikin sitten ihan luomuna - tai no ilokaasua taisin vähän hönkäillä, vaikka ei se mitään taida auttaa.

Olen kohta menossa synnyttämään neljättä, mutta epiduraalia en halua, kun haluan olla piuhoista vapaa ja ainakin ekan lapsen kohdalla epäiltiin, että epiduraali hidasti synnytyksen etenemistä. Spinaali ymmärtääkseni toimii monilla loistavasti ja se voidaan tuikata ihan vähän ennen ponnistusvaihettakin.

En tiedä spinaalista, mutta miksipä sitä ei toisaalta olisi saatavilla? Muistelen ainakin että synnytysvalmennuksessa oli siitä puhetta. Itse sain toista lasta synnyttäessäni kohdunkaulakanavapuudutteen, johon olin hyvin tyytyväinen. Minulla myös epiduraali ilmeisesti hankaloitti esikoisen ponnistusvaihetta, joten sitä ei sitten enää loppuvaiheessa kakkosta tehdessä tarjottukaan.

kysyin ja vastaus oli että jos susta tuntuu että rytinällä mennään. en tiedä miksi mutta on kuulemma "suositus" että laiton jälkeen lapsi noin tunnissa maailmassa.

Saa spinaalin..tai mä sain sen huonosti toimineen epiduraalin jälkeen..mulla vaan kävi niin et siitä puutui koko alavartalo niin, etten pystynyt lainkaan ponnistaa..vauva vedettiin sit imukupilla pois. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Saa spinaalin..tai mä sain sen huonosti toimineen epiduraalin jälkeen..mulla vaan kävi niin et siitä puutui koko alavartalo niin, etten pystynyt lainkaan ponnistaa..vauva vedettiin sit imukupilla pois. :(

No sehän toimi sitten liiankin hyvin...
Miksipä ei vois spinaalia saada, joskus vaan kätilöiden mielipiteet ei välttämättä mene "yksiin".

Kiitos vastauksista! Täytyykin muistaa kysyä. Tuo rytinällämeno voisi kohdallani toteutua, sillä edellisen lapsen synnytys eteni niin hyvin, että kotona ehdin vain pari tuntia kärvistellä tiuhojen supistusten kanssa ja sairaalaan mentäessä päättivät ilman alkujutusteluja passittaa minut suoraan saliin. Vauva syntyikin jo n. tunnin kuluttua. Olin 7 cm auki ekassa sisätutkimuksessa ja sanottiin vain, että hyvästi epiduraali. Siitä jäi sellainen olo, ettei muuta voisi olla tarjollakaan.

Tosin en ihmeemmin kivunlievitystä kaivannut, kun tuli niin hyvä mieli pelkästään kätilön sanoista: "Kohta sulla on vauva sylissä".

Olen kuullut, että esim. Oulussa spinaali on paljonkin käytössä.

Yhteistyössä