Tyhmiä kysymyksiä raskaana olosta ja synnytyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Akaatti

Aktiivinen jäsen
18.03.2011
13 427
6
38
1. Jos tehdään sektio, niin aiheutuuko siitäkin äidille jälkivuotoa? Jos aiheutuu niin onko se yleensä yhtä suurta vai pienimuotoisempaa kuin alatiesynnytyksen jälkeen?

2. Voiko perhehuoneen tai oman yksityisen huoneen varata ennakkoon sairaalasta vai saako sen vain hyvällä tuurilla? Jos sen saa vasta paikanpäältä ja on useampi kiinnostunut perhehuoneesta samaan aikaan, niin miten päätetään kuka sinne pääsee? Valitaanko sillä perusteella kenellä on raskain raskaus/synnytys vai arvotaanko?

3. Maksaako perhehuone tai oma huone enemmän kuin paikka jaetussa huoneessa?

Oli minulla enemmänkin kysymyksiä, mutta nyt ei tule taas mieleen enempää. =)

1. Kyllä tulee vuotoa, mutta se on yleensä vähäisempää kuin alatiesynnytyksessä koska kohtu puhdistetaan ja kuivataa. Istukan kiinnittymiskohta kuitenkin vuotaa.

2. Ei voi varata etukäteen, periaatteessa yleensä tulojärjestyksessä menee. myös esikoisen synnyttäneet on etusijalla.

3. Maksaa enemmän, koska isästäkin velotetaan vuorokausimaksu.

2. ehhei. et voi varata, eikä välttämättä ole vapaana. Omaa huonetta et saa, jollei ole lääketieteellistä syytä (esim. tartuntataudit), tai sitten sattumalta niin tyhjää sairaalassa, että on vapaata.

Ja kyllä, sektiosta tulee jälkivuotoa. Mulla kesti n 7viikkoa. Perhehuoneesta en tiedä mutta sain yksin oman huoneen, koska olin synnyttänyt sektiolla ja meillä vauva ei päässyt heti samaan huoneeseen vaan joutui seurantaan, joten sen takia oma huone. Huone ei maksanut enempää.

Oman huoneen saanti riippuu monista asioista, missä synnyttää, montako huonetta siellä on ja onko suhteita sairaalaan. Esim. sairaalan työntekijät saavat yleensä oman huoneen.

1. Sektiosta en tiedä mitään.
2. Perhehuonetta ei voi varata etukäteen. Mä sain kummallakin kerralla oman huoneen; esikoisen kohdalla siks ku osastolla oli niin tyhjää, toisella kerralla siks ku sain kaksoset niin antoivat mulle ihan privaattihuoneen :)
3. Mulla ei maksanut ylimäärästä. Mutta jos mies ois jäänyt sairaalaan yöksi, niin olis hänestäkin mennyt maksut.

Ootko sä Akaatti raskaana, vai kyseletkö muuten vaan? :)

perhehuoneeseen otetaan tulojärjestyksessä, ensisijaisesti ensisynnyttäjiä monessa paikassa. esikoisen syntymän aikaan jorvissa oli perhehuoneet täynnä, odoteltiin sitten paikkaa, ja n 10 tunnin osastolla olon jälkeen perhehuonepaikka vapautuikin, pari päivää saatin sitten olla siellä kolmistaan.

[QUOTE="vieras";25627883]1. Sektiosta en tiedä mitään.
2. Perhehuonetta ei voi varata etukäteen. Mä sain kummallakin kerralla oman huoneen; esikoisen kohdalla siks ku osastolla oli niin tyhjää, toisella kerralla siks ku sain kaksoset niin antoivat mulle ihan privaattihuoneen :)
3. Mulla ei maksanut ylimäärästä. Mutta jos mies ois jäänyt sairaalaan yöksi, niin olis hänestäkin mennyt maksut.

Ootko sä Akaatti raskaana, vai kyseletkö muuten vaan? :)[/QUOTE]

Muuten vaan kyselen. =)

Kiitos kaikille jo tulleista vastauksista. :flower:

[QUOTE="mee";25627905]Taysissa voi saada oman huoneen, mutta tosiaan jos varsinaisen perhehuoneen haluaa, pitäisi kait yrittää Vammalaan, jos se silloin auki on.[/QUOTE]

Ai voi? Itse kävin kätilön kanssa viime viikolla juttelemassa, ja sanoi että huoneet ovat osastolla 2hlön huoneita ja kahdella huoneella aina yhteiset vessat/suihkutilat.

1. Kyllä todellakin tulee ja se voi olla myös runsaampaa ja kestää pidempään kuin alatiesynnytyksessä. Section jälkeen voi myös aivan yhtälailla olla ärtyneet limakalvot, kohdunlaskeumaa ynnä muita vaivoja, joiden kuvitellaan liittyvän ainoastaan alatiesynnytykseen.

2. Perhehuoneeseen kiinnostus pitää ilmoittaa etukäteen, mutta sairaalaan tullessa on tuurista kiinni saako perhehuonetta siltikään. Saapumisjärjestyksessä yleensä mennään, mutta periaatteena on, että esikoisen synnyttäneet ja kaukaa tulevat ovat etusijalla.

3. Perhehuoneessa majailevasta isästä menee myös maksu, eli käytännössä kyllä maksaa enemmän.

Yhteistyössä