Tyhmiä kysymyksiä keliakiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuore keliaakikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuore keliaakikko

Vieras
Minulla siis todettiin vasta keliakia ja aika ravitsemusterapeutille on vasta viikon päästä. Osaiskohan joku vastata näihin tyhmiin kysymyksiin:

1. Voinko suudella miestäni ilman, että hän pesee hampaansa ja pesee suun ympäryksensä? Syö siis todella paljon leipää ja myslejä ja aivan varmasti niitä murusia suuhun ja huulille jää. Samoten jostain karkeista varmaan voi jäädä jäämiä?

2. Minä olen meidän perheessä ainoa ruoanlaittotaitoinen ja pääasiassa siis huolehdin lasten (ei keliakiaa ainakaan vielä) ruokailuista. Pitääkö minun olla jatkuvasti pesemässä käsiä? Miten ylipäätään pienten lasten ruokailu, kun heitä joutuu syömisessä jatkuvasti auttamaan ja niiden jäljiltä murusia riittää vaikka muille jakaa. Tuntuu ihan toivottomalta olla altistumatta millekään...

3. Pitääkö kaikki leivän päällisetkin margariinin lisäksi olla erikseen? Kun mietin just vaikka juustoa, että mies ottaa ensin leivät pussista ja sitten vaikka höylää juustoa, ottaa makkaraa tai mitä ikinä laittaakaan leivän päälle, niin käsissähän on murusia kuitenkin?

4. Pitääkö omat leipäni ym. syömiset laittaa aina lautaselle? Vaikka noita pöytiä ja tasoja miten pyyhkisi, niin myös sinne rätin mukaan kuitenkin jää muruja eikä pinnat siis ole gluteenittomi?

5. Pitää ilmeisesti olla omat puukotkin jos noita nykyisiä on säilytetty veitsitukissa (jonne on ihan varmasti tökätty useampaankin kertaan veitisi, jolla on kerran leipää leikattu)

6. Oonko ihan liia ylihysteerinen tämän asian kanssa? Kuinka tarkkoja itse olette yllämainittujen asioiden kanssa ja mitä muuta huomioitavaa olisi? Ruoka-aineet yms. on ainakin periaatteessa selvillä...

Se on tarkkaa. Et saa syödä edes niitä muruja eli oma voirasia, leivänpaahdin jne. pitää olla. Ja spageteille, jauhoille ym. kaapista oma hylly. Veitset voi olla samassa tukissa kunhan peset ennen käyttöä veitsen jos itsellesi jotain leikkaat. Ja omat ruoat ja leivät kannattaa aina syödä lautasen päältä, pöydällä kun tuppaa olemaan gluteenimuruja.. Pussailla ei kannata jos mies on vasta leipää syönyt, vähän myöhemmin vasta ;)

Ei keliakiassa ole mitään "asteita". Se joko on tai ei. Ja jos se on, dieetin noudattamatta jättäminen tuhoaa suolinukkaa vaikka mitään oireita ei olisikaan. Siksi pitää olla tarkkana. Ap tuntuu olevan jäljillä, juuri noin tuota linjaa pitää noudattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ärvee;23882434:
aijaa :o mites se sit oikeesti menee?

Keliaakikot ei voi syödä niitä muutamia murusiakaan gluteenia. Ruokavalion on oltava ehdottoman tarkka. Ja kaikki keliaakikot ei oirehdi ripulilla. Toiset on kokonaan oireettomia, mutta se ei tarkoita sitä, että voisi gluteenia syödä. Ohutsuolen nukkapinta vaurioituu jos sinne pääsee gluteenia ja sitä on hankalampi itse havaita..

Jos olet tosissasi: Kyse on keliakiasta eli sairaudesta, ei suinkaan hengenvaarallisesta allergiasta. Niin kauan kun et syö kotimaisia viljoja, sinun pitäisi voida suht hyvin. Ei se käsien "läpi" tartu että lapsille voi tehdä ruokaa ja syöttää ja voit huoletta leipoa vehnäkakkusia, kunhan et niitä sitten itse syö. Ja jos sisuksiisi nyt joutuu pieni leivän murunen voin mukana niin tuskimpa se paljoa vahinkoa saa aikaan. Asia olisi aivan toinen jos kyse olisi vakavasta ruoka-allergiasta josta voi seurata anafylaktinen sokki. Eli kyllä, taidat nyt olla hieman hysteerinen asian kanssa. Katsopa tuolta vastauksia kysymyksiisi.

http://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakia_sairautena/

[QUOTE="jopas";23882519]Jos olet tosissasi: Kyse on keliakiasta eli sairaudesta, ei suinkaan hengenvaarallisesta allergiasta. Niin kauan kun et syö kotimaisia viljoja, sinun pitäisi voida suht hyvin. Ei se käsien "läpi" tartu että lapsille voi tehdä ruokaa ja syöttää ja voit huoletta leipoa vehnäkakkusia, kunhan et niitä sitten itse syö. Ja jos sisuksiisi nyt joutuu pieni leivän murunen voin mukana niin tuskimpa se paljoa vahinkoa saa aikaan. Asia olisi aivan toinen jos kyse olisi vakavasta ruoka-allergiasta josta voi seurata anafylaktinen sokki. Eli kyllä, taidat nyt olla hieman hysteerinen asian kanssa. Katsopa tuolta vastauksia kysymyksiisi.

Keliakialiitto - Keliakia sairautena[/QUOTE]

Kannattaa tämän kirjoittajan vierailla suosittelemillaan sivuilla! Keliakia on vakava sairaus joka aiheuttaa mm. syöpää.

Pienikin murunen gluteenia vaurioittaa suolinukkaa, etenkin jos saat sitä usein, eli käsienpesu on kaiken a ja o! Kannattaa opettaa koko perhe käsittelemään esim. juustoa vain puhtailla käsillä, kokemuksesta voin sanoa että onnistuu kyllä. Meillä leikkuulaudat ja veitset pestään joka käytön jälkeen. Hyvä sivusto on myös Glu.fi - Gluteeniton nettiyhteis

[QUOTE="jopas";23882519]Jos olet tosissasi: Kyse on keliakiasta eli sairaudesta, ei suinkaan hengenvaarallisesta allergiasta. Niin kauan kun et syö kotimaisia viljoja, sinun pitäisi voida suht hyvin. Ei se käsien "läpi" tartu että lapsille voi tehdä ruokaa ja syöttää ja voit huoletta leipoa vehnäkakkusia, kunhan et niitä sitten itse syö. Ja jos sisuksiisi nyt joutuu pieni leivän murunen voin mukana niin tuskimpa se paljoa vahinkoa saa aikaan. Asia olisi aivan toinen jos kyse olisi vakavasta ruoka-allergiasta josta voi seurata anafylaktinen sokki. Eli kyllä, taidat nyt olla hieman hysteerinen asian kanssa. Katsopa tuolta vastauksia kysymyksiisi.

Keliakialiitto - Keliakia sairautena[/QUOTE]

Olen todellakin enemmän kuin tosissani. Ilmeisesti sinä et ota asiaa yhtä vakavasti? Olen kyllä tutustunut noihin keliakialiiton sivuihin ja joka paikassa toitotetaan, että se yksikin murunen aiheuttaa vaurioita ohutsuolessa, jonka jatkuva tulehdustila voi aiheuttaa suolistosyöpää! Ja kyse ei siis ole pelkästään sittä, että tunnen oloni hyväksi tai jos olen vahingossa syönyt jotain gluteenipitoista, menee maha vähän kipeeksi. Siitä yhdestä murusen aiheuttamasta tulehduksesta suolistoon paranemiseen voi mennä useita kuukausia, vaikka mitään oireita ei tuntisikaan.

ihan oikeilla jäljillä olet. Ainakin sairaanhoito alaa opiskeliville opetetaan että se yksikin muru saa tuhoa aikaan eikä keliakia ole verrattavissa esim laktoosiinotorelranssiin, jossa voi syödä laktoosia oman toleranssin mukaan.. Kuten joku jo sanoi, keliakia joko on tai ei. Niin ja vaikka siitä murusta ei mene heti hengenvaaralliseen tilaan niin ei sitä kuitenkaan tule vähätellä. Vähän sama kuin sanoisi että syöpä ei ole vaarallista koska siihen ei kuole samalla sekunnilla mutta allergikko voi kuolla yhteen mansikkaan.

Minun kaverille lääkäri sanoi että saa syyä välillä joskus harvoin vaikka ihan normi pullaa tai pizzaa, ettei siitä mitään vaurioita tule.... Mutta en kyllä ihan noin hysteerinen olisi itse, ainakaan jollei mitään oireita tule niistä murusista.

Alkuperäinen kirjoittaja ölfkåew;23882853:
Minun kaverille lääkäri sanoi että saa syyä välillä joskus harvoin vaikka ihan normi pullaa tai pizzaa, ettei siitä mitään vaurioita tule.... Mutta en kyllä ihan noin hysteerinen olisi itse, ainakaan jollei mitään oireita tule niistä murusista.

Onkos kaveris kokeillut? Taitaa kyllä helposti tulla noilla ohjeilla oksu kylää ja syöpä sitten jatkossa.

KELIAAKIKKO EI SIEDÄ KOSKAAN YHTÄÄN GLUTEENIA!!!!
Eikä tämä ole mitään ylihysterisointia.

Alkuperäinen kirjoittaja ölfkåew;23882853:

Aika erikoinen lausunto lääkäriltä... Minusta keliakiaa sairastavaa pitäisi kannustaa siihen että noudattaa dieettiä tarkasti. Äkkiä sitä lipsuu muutamasta pullasta joskus harvoin siihen että syö niitä kaiken aikaa. Ja jos ei tulekaan oireita niin ajattelee että eihän tässä mitään. Mutta kun suolinukan tuhoutuminen ei välttämättä anna oireita! Toki ei pidäkään olla hysteerinen siinä mielessä, että jos joskus vahingossa syö gluteiinia, ei se ole hengenvaarallista. Mutta vaurioiden korjaantuminen vie aikaansa ja siksi pitää olla tarkkana.

Itselläni on keliakia ja ennen kokeita piti olla pari viikkoa "normiruokavaliolla" jotta vauriot suolinukassa olisi todettavissa... Ei ollut mukavat nuo pari viikkoa mutta siinähän ne meni. Luin jostain että suolinukka korjaantuu muutamassa kuukaudessa jos vaan ylläpitää ruokavaliota ja on siinä tarkka.

Pystytkö muuten syömään puhdasta kauraa?

Itse en ole keliaakikko, mutta mitä olen muuten asiasta lukenut, ei ap kuulosta ylihysteeriseltä. "Normaalille" ihmiselle nuo keliaakikoiden rajoitukset kuulostavat herkästi ihan ylitarkoilta, mutta eivät ne sitä oikeasti ole.

Ruoka-allergisen äitinä ja keliaakikolle leiponeena, suosittelen ottamaan käyttöön heti nuo tiukemmat systeemit murujen välttämiseksi. Aluksi ne tuntuvat hankalilta, mutta niihin tottuu melko nopeasti ja silloin välttely menee ihan rutiinilla, kun homman on kerralla miettinyt kunnolla.

[QUOTE="Random";23882592]Ööö..en kuitenkaan ihan suosittele niiden vehnäkakkusten leipomista. Ihokeliakia kannattaa ottaa myös huomioon, ystävällä on sellainen.[/QUOTE]

No kyllä nyt hyvänen aika leipoa voi, minunkin keliaakikkosiskoni on leipomosssa töissä.

Ei niitä murusia tarvitse hysteerisesti pelätä, jos eivät aiheuta oireita. Tuhovat toki suolinukkaa, mutta hieman suhteellisuuden tajua voisi silti käyttää. Ajattele ap, jos keliakiasi olisi diagnosoitu viikkoa myöhemmin. Jos olisit syönyt ennen diagnoosia vielä kaksi leipää, niin olisit niistä saanut enemmän gluteenia kuin pöydällä tai käsissä olevista leivänmuruista sadassa vuodessa.

[QUOTE="fiksu";23884594]Ei niitä murusia tarvitse hysteerisesti pelätä, jos eivät aiheuta oireita. Tuhovat toki suolinukkaa, mutta hieman suhteellisuuden tajua voisi silti käyttää. Ajattele ap, jos keliakiasi olisi diagnosoitu viikkoa myöhemmin. Jos olisit syönyt ennen diagnoosia vielä kaksi leipää, niin olisit niistä saanut enemmän gluteenia kuin pöydällä tai käsissä olevista leivänmuruista sadassa vuodessa.[/QUOTE]

Mutta se on eri asia jos saa jatkuvasti gluteenia. Kumpa nämä tietämättömät pysyisivät vaan hiljaa eikä antaisi vääriä ohjeita!!!

Yhteistyössä