tyhmä kysymys

  • Viestiketjun aloittaja vauva ja kauppa
  • Ensimmäinen viesti
vauva ja kauppa
mitä teette lapselle kun menette jonnekin pikkukauppaan,oletta rattailla liikkeellä mutta rattaat eivät mahdu kauppaan? voiko alle 6kk vauvan jättää yksin vaunuihin kaupan ajaksi vai kannatteko sylissä sisälle?
 
Siru
Mä ainakin oon aina ottanut mukaan. Ja joka paikkaan minne olen mennyt ovat myös vaunut mahtuneet mukaan vaikka ahdasta on välillä ollutkin. En yksin ulos uskaltaisi jättää... joku hullu voi vaikka viedä mennessään.. nukkuva vauva herää yksin tms
 
Minä
En mene sellaisiin paikkoihin mihin ei mahdu jos vain ei ole aivan pakko. Käyn niissä silloin kun lapsi voi jäädä kotiin/autoon isän kanssa. Yksin en jättäisi koskaan kaupan eteen tms ulos. Ota vaikka sitten sylissä mukaan kauppaan. Tai kantoliina on itsellä ollut tosi hyvä.
 
kiisseli
Ja jos vaan mahollista ni yleensähän kaupois on kauppakärryt missä on se kaukalo kiinteesti. Otat muksun vaunuist, laitat kaukaloon ja niin ne ostokset hoituu. Jos pystyt vaik jättää vaunut kaupan eteiseen (jos kerran ei mikää hirmu iso pulju ole). =)
 
joo
itse olen muuten pohtinut tuota vaikka rv vasta 13+6 :)

kun aina puhutaan/täällä lukee että äippälomalla käydään vauvan kanssa vaunuilemassa ja samalla kaupassa ja vaunuissa olis hyvä olla kori ostoksia varten jne.

mutta en ole ikänä nähnyt meidän kummassakaan lähikaupassa (enkä paljon muissakaan) vaunuja sisällä (olisivat kyllä todella tiellä ) saati ulkona. Eteisessäkään ei ole tilaa. En kyllä uskaltais nukkuvaa vauvaa jättää yksin kaupan ulkopuolelle ja pelkät vaunutkin epäilyttää jättää. Miten siis ihmiset käy kaupassa?

Ehkä täällä vaan on sitten tapana käydä autolla ja sit vauva kärryn kaukaloon tai sit joku vahtii vauvaa että pääsee kauppaan/ isä käy kaupassa.

Mystistä....
 
joo:lle
vaunuilevat äidit käyvät yleensä aamupäivällä tai päiväaikaan kaupassa. Käytkö itse iltapäivällä tai vasta illalla? Siinä voisi olla vastaus siihen, ettei teidän lähikaupassa kukaan käy vaunujen kanssa.
 
hölmö
Miten siellä kaupassa oikein kuuluu ""toimia""? =) Menen vaunujen kanssa kävellen ruokakauppaan. Mihin niitä ostoksia siellä kaupassa laitetaan? Vaunujen päälle? Tavarakoriin? Vai ostoskori toisessa kädessä ja työnnän vaunuja toisella kädellä? Ja oletetaan nyt, että kauppa on sen verran iso, että vaunut mahtuu porteista sisälle (mahtuuko ne muuten yleensä, onko esim. Prisman ostoskärryt leveämmät kuin vaunut?). Vai pitääkö jättää vaunut jonnekin (minne?) ja siirtää vauva ""kaukalolla"" varustettuun ostoskärryyn?
 
hölmölle
Minä käyn vain ""maitokaupassa"" meidän lähikaupassa, johon kyllä mahtuu vaunujen kanssa erittäin hyvin. Laitan ostokset joko vaunujen päälle, mikäli ovat kevyitä tai sitten otan korin, jonka laitan aisojen väliin, ainakin meidän vaunuissa pysyy, jos on kevyet ostokset. Mikäli on enemmän ja painavaa ostettavaa, kannan koria toisessa kädessä ja työnnän vaunuja toisella. Kieltämättä hieman hankalaa, mutta harjoitus tekee siinäkin mestarin. Joskus jätän vaunut hetkeksi seisomaan paikoilleen sen verran sivuun ettei o muiden tiellä kun haen tavaroita, niin ei tarvi ihan joka hyllyn väliin niiden vaunujen kanssa tunkea

Isoille ostoksille mennään aina autolla ja vauva ostoskärryyn joko omassa kaukalossaan tai sitten kaukalollisissa kärryissä.

Ja kyllä ainakin meidän vaunut on mahtunu porteista!Auttoiko?
 
MFF
Kieltämättä tunsin itseni ihan urpoksi eka kerran kun lykin vaunuilla markettiin. Kasailin ostoksia vaunujen päälle ja allaolevaan koriin. Yritin pälyillä miten muut mammat teki : )Ei onnistu isot ostokset vaunuilemalla, mutta maitopurkin verran kyllä tms.
 
Lahja
Meillä on yhdistelmät, joiden päälle sai viriteltyä ostoskorin vielä, kun oli kova kantokoppa. Kun kopasta luovuttiin sai vielä rattaidenkin päälle viriteltyä ostoskorin, kun varmisti toisella kädellä, ettei tipahda :) Vaikeaksi kävi vasta, kun laitettiin ratasosa nenä menosuuntaan. Kevyen korin saa viriteltyä kuomun ja aisan päälle, mutta muuten on kannettava kädessä. Oikein hyvä on myös aisaan kiinnitettävä ostosverkko(kassi), joita saa monista kaupoista, esim. Cittarista, oliskohan merkki Pikku-Piia. Tosin jouduimme poistamaan verkon, kun vaunuja kasatessa autoon se oli aina irrotettava.
Kesäaikaan pienen vauvan kanssa toimii lähikauppareissulla kantoreppu tai -liina. Isommalle Ergo-reppu.
Niin ja älkää vaan jättäkö vauvaa yksin vaunuihin kaupan ulkopuolelle! Ainakin kaupungeissa hulluja ihmisiä riittää :(
 
*
Minä käyn yhdistelmävaunujen kanssa ihan lähikaupoissakin. Kaikkiin olen mahtunut, vaikka ensin näyttäisikin, että ei tuonne mahdu. Vauva nukkuu vaunuissa, ja minä kerään ostokset joko niin, että kannan toisella kädellä ostoskoria ja toisella lykin vaunuja (tähän oppii helposti) tai sitten niin, että pienet ostokset verkkokassiin, joka on vaunujen aisassa kiinni, ja isommat (maidot, limsat tms.) vaunujen alakoriin.

Me käymme vauvan kanssa niin ruokakaupoissa kuin vapaavalinnoissa tms. Ainostaan pieneen lähiapteekkiin en ole vaunujen kansssa päässyt, matkarattailla kyllä. Sellaiseen kauppaan, johon en vaunuilla pääse, en mene. Menen sitten kun isä on lapsen kanssa kotona.

Autolla emme juurikaan liiku, joten kauppojen ostoskärryjen kaukaloita en ole käyttänyt kuin kerran, mutta silloinkin vauva oli otettava syliin, koska huuti kaukalossa kuin syötävä! ;) Joskus olen tehnyt niin, että laitan kaukalon ostoskärryihin, ja ostokset kaukalon viereen kärryihin. Omassa kaukalossaan vauva on suostunut olemaan. Näin olen nähnyt paljon vauvoja ja äitejä. Koskaan en ole nähnyt vaunuja kaupan eteisessä.
 
Tuuli
Ajat on kovin erilaiset kuin silloin kun minä olin vauva 70-luvun lopulla. Vauvat jätettiin äidin mukaan Stockmannilla tuulikaappiin ja siinä saattoi olla monta vauvaa nukkumassa. Jos joku alkoi itkeä saattoi ohikulkia vähän heiluttaa vaunuja ja rauhoittaa vauvaa.

Mutta ei tänä päivänä enää tulisi mieleen tehdä niin. Olen suunnitellut käyväni lähikaupassa, joka on todella lähellä n. 50 m. päässä, kantoliinan kanssa. Tuntuisi jotenkin turhalta pakata vauva vaunuihin, kun ne eivät kuitenkaan mahdu sisään kauppaan, jonne pitää vielä nousta pari porrasta. Kauheasti ostoksia ei tietysti saa kannettua.

Pitää myös hommata joku helposti käytettävä lukko, niin että vaunut voi jättää ulos, jos tarve vaatii.
 
toinen tyhmä
entäs sitten sellaiset kauppakeskukset,joissa osa kaupoista on rappusten päässä ylhäällä ja keskus sijaitsee muutenkin keskellä kävelykatujen röykkiötä?`pitäiskö mennä autolla ja kaupungissa sitten laittaa lapsi kantoliinaan ja sillä tavalla kierrellä kauppoja? itse vaan en ikinä oo kenenkään nähnyt missään pitävän lasta kantoliinassa tai -repussa...
 
kärrykäs
Me asumme isohkon marketin vieressä ja aina kun menen rattaiden kanssa sinne, siirrän tytön vaunuista kärryihin ja jätän rattaat tuulikaappiin. Kyseessä on siis (hereillä oleva) vilkas 1-vuotias, nukkuvaa vauvaa en alkaisi siirtelemään kärrystä toiseen. Yhdistelmärattaiden kanssa on mielestäni hieman hankalaa ja työlästä liikkua isossakin ja väljässä kaupassa, etenkin jos pitää ostaa paljon tavaraa. Kärryissä sekä tyttö viihtyy paremmin että saan kasattua kunnolla tavaraa mukaan.
Kun tyttö oli vauva, asuimme pienessä taajamassa, jossa lähikauppana oli pikkuruinen Siwa. Siinä oli isot ikkunat, joista näki ulos, joten usein jätin tytön nukkumaan vaunuihin ulos siksi aikaa, kun hain maitopurkkini. Mutta näin tein tosiaan vain, jos tiesin ettei kaupassa mene kahta minuuttia kauempaa.
Jos menemme kauppaan, johon on aivan mahdotonta mennä vaunujen tai rattaiden kanssa (sellaisia pikkupuoteja pienillä paikkakunnilla riittää, isommissakin tosin), ""järjestän"" asiani niin, että pystyn kantamaan tyttöä sylissä kauppakäynnin ajan. Laitan esim. rahat oikean käden taskuun (kannan tyttöä vasemmalla kädelläni), joten kassalla on helppo asioida jne.
Hassua, miten sitä oikein alkaa kehittelemään kaikenlaisia kaupassakäyntitaktiikoita!
 
vierailija
Ajat on kovin erilaiset kuin silloin kun minä olin vauva 70-luvun lopulla. Vauvat jätettiin äidin mukaan Stockmannilla tuulikaappiin ja siinä saattoi olla monta vauvaa nukkumassa. Jos joku alkoi itkeä saattoi ohikulkia vähän heiluttaa vaunuja ja rauhoittaa vauvaa.

Mutta ei tänä päivänä enää tulisi mieleen tehdä niin. Olen suunnitellut käyväni lähikaupassa, joka on todella lähellä n. 50 m. päässä, kantoliinan kanssa. Tuntuisi jotenkin turhalta pakata vauva vaunuihin, kun ne eivät kuitenkaan mahdu sisään kauppaan, jonne pitää vielä nousta pari porrasta. Kauheasti ostoksia ei tietysti saa kannettua.

Pitää myös hommata joku helposti käytettävä lukko, niin että vaunut voi jättää ulos, jos tarve vaatii.
Huh vuh
 

Yhteistyössä