Mulla kipu alkoi vasta avautumisvaiheessa, joka tosin onneksi oli vain 1h. Kipu vain yltyi ponnistusvaiheeseen ja ihan siihen saakka kunnes lapsi tuli ulos. Ponnistusta kesti yli 1h ja välit olivat vain 1min...eli aika infernaalista, mutta onneksi ensisynnyttäjälle näinkin "nopeaa". Mutta näkymä oli kun elokuvista, hiki virtasi ja huutoa raikui. Jälkiviisana jättäisin huutamisen pois, koska se ei varmaan auttanut asiaa ollenkaan - päinvastoin pallea antaa enemmän tilaa väärään suuntaan.
Olin kyllä kärsinyt ennenaikasista suppareista, jo monta vikkoa aiemmin. Eli paikat olivat varmaan aika valmiita sitten joustamaan kun tositoiminta alkoi.
Kait nää on hyvin yksilöllisiä milloin ja kuinka paljon kehenkin sattuu. Itse kyllä spekuloin että kaikki tutut jotka synnyttäneet olivat tahallaan jättäneet kertomatta että se sattuu niinkin paljon. Tunsin itseni olympiavoittajaksi kun homma oli ohi, niin huima kokemus se oli. Yllättävintä oli että kipua sai sitten vielä kestää pari viikkoa synnytyksen jälkeen (ei voi istua kunnolla, häntäluu hellänä, maito nousee, nännit kipeenä etc...).