tyhmä kysymys, mutta voiko ne kaupan ruukkuyrit istuttaa maahan? tai ruohosipuli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viherpeukku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viherpeukku

Vieras
jääkö ruohosipulista monivuotinen jos kaupan "valmiin" istuttaa maahan...?

sitten mietin sipulia, kuinka helppo kasvatettava? en ole löytänyt mistään siemeniä, miksen? :D

kasvimaata tässä suunnitellaan :D

jääkö ruohosipulista monivuotinen jos kaupan "valmiin" istuttaa maahan...?

sitten mietin sipulia, kuinka helppo kasvatettava? en ole löytänyt mistään siemeniä, miksen? :D

D

Osta istukassipuleita, niitä pieniä. Niistä tulee kesän aikana suuria ja voit syödä varsia kesän aikana.

Kyllä noita kaupan ruukkuja voi pistää maahan, mutta eivät aina lähde kasvamaan. Odottele kuitenkin vielä, sillä esimerkiksi basilika on hallanarka.

joskus olen ostanut ihan kukkakaupasta yrttejä ja kyllä niissä isompi on se juuripaakku kun kaupan yrteissä, mutta eihän tuo haittaa vaikka kokeilee.. ruohosipuli varmaan onnistuu, eikös se ole aika kiitollinen kasvi

Itse istutin kaupasta ostetun ruohosipuliruukun maahan ja hyvin on antanut satoa monta vuotta. Muuten olenkin ihan tumpelo noissa kasvimaa-asioissa. Pitääkin lähteä heti katsomaan, olisko jo ruohosipuli alkanut herätä henkiin tältä keväältä!

Istukassipuleita saat vaikka mistä puutarhaliikkeestä, Anttilasta tai Prismastakin tähän vuoden aikaan. Verkkopussissa paljon pikkuruisia sipuleita. Ne on helppoja kasvattaa minun mielestäni, googlaa vähän ohjetta, niin osaat oikeaan syvyyteen ne laittaa :-)

Munkin pitäisi niitä ostaa, niin saisi jo laitettua harson alle maahan.

Istukassipuleita saat vaikka mistä puutarhaliikkeestä, Anttilasta tai Prismastakin tähän vuoden aikaan. Verkkopussissa paljon pikkuruisia sipuleita. Ne on helppoja kasvattaa minun mielestäni, googlaa vähän ohjetta, niin osaat oikeaan syvyyteen ne laittaa :-)

Munkin pitäisi niitä ostaa, niin saisi jo laitettua harson alle maahan.

kiitos! :)

uskaltaisko tosiaan jo laittaa maahan harson kanssa...?? o.O

koskas siemenperunat uskaltais laittaa?

Mä istutin ne kaupan yrtit kotona hieman isompaan astiaan ja ruohosipuli on näyttänyt viihtyvän. Pistän ilmojen lämmettyä ne maahan. Mulla on ruohosipuli, basilika ja persilja jotka ovat menestyneet ikkunan edessä. Tilliä en ole saanut pysymään hengissä. Koitan suoraan avomaalle heittää siemeniä.

Mulla on sipulia kasvamassa sisällä, siemenistä siis. Katotaan mitä tapahtuu kun vien taimet ulos kesäkuussa. Ehkä saan vasta myöhään syksyllä sipuleita, jos silloinkaan. Ennen olen pistänyt istukassipulista ja sato ollut ihan ok. Mä olen löytänyt ihan maatalouskaupasta esim Agrimarketista ja onhan noita joillakin yksityisilläkin myynnissä.

Minä pistän vappuna perunat ruukkuun ja kasvihuoneeseen kasvamaan :) Tossa pöydällä ovat jo itämässä.

Mitä tulee yrttiruukkuihin, niin kyllä ne jatkavat elämistä, kunhan a) niitä ei ole kuivatettu ja b) palellutettu kylmässä jääkaapissa. Toki puutarhakaupan taimilla on paremmat mahdollisuudet kukoistaa, koska niillä on paremmat juuret. Kaikessa yleensä pätee, että hyvä juuristo takaa hyvän kasvun. Sen takia mm halpistaimilla on mitättömän pienet purkit ja tappioita voi tulla tai ainakin niillä voi mennä kauemman aikaa kasvaa isoiksi ja tuuheiksi. Erityisesti, jos niitä ei ole hoidettu kaupassa asianmukaisesti.

Kyllä minä kaikki ruukkuyrtit ja salaatit lykkään kasvimaalle, kun ilmat sen sallivat. Nyt voisi pistää jo kasvihuoneeseen.

sipuleja voi laittaa silleen että ostaa kaupasta tavan sipuleja, liottaa niitä vedessä yön yli ja sitten istuttaa multaan (kun on lämpimämpää) niin että ihan pieni osa sitä yläosaa jää pinnalle. Näin meillä ainakin lapsena tehtiin kasvimaalla.

[QUOTE="vieras";23661534]sipuleja voi laittaa silleen että ostaa kaupasta tavan sipuleja, liottaa niitä vedessä yön yli ja sitten istuttaa multaan (kun on lämpimämpää) niin että ihan pieni osa sitä yläosaa jää pinnalle. Näin meillä ainakin lapsena tehtiin kasvimaalla.[/QUOTE]

ai tuleeks tolleen uusia sipuleita? samanlailla ku perunasta? mä luulin et ne vaan kasvattaa sitä vartta mut ei muuta... :ashamed:

[QUOTE="vieras";23661534]sipuleja voi laittaa silleen että ostaa kaupasta tavan sipuleja, liottaa niitä vedessä yön yli ja sitten istuttaa multaan (kun on lämpimämpää) niin että ihan pieni osa sitä yläosaa jää pinnalle. Näin meillä ainakin lapsena tehtiin kasvimaalla.[/QUOTE]

Herää kysymys että miks hitossa? Eikö oo järkevämpää ostaa ihan siemensipuleita?

Eipä juuri kannata. Istukassipulipussissa on helposti 50 sipulia ja hintaa joku 3-4 euroa pussilla.
Tavallinen sipuli kaupassa maksaa jonkun euron kilo ja sillä saa 4-5 sipulia.

[QUOTE="vieras";23661534]sipuleja voi laittaa silleen että ostaa kaupasta tavan sipuleja, liottaa niitä vedessä yön yli ja sitten istuttaa multaan (kun on lämpimämpää) niin että ihan pieni osa sitä yläosaa jää pinnalle. Näin meillä ainakin lapsena tehtiin kasvimaalla.

Eipä juuri kannata. Istukassipulipussissa on helposti 50 sipulia ja hintaa joku 3-4 euroa pussilla.
Tavallinen sipuli kaupassa maksaa jonkun euron kilo ja sillä saa 4-5 sipulia.[/QUOTE]
Täysikasvuisesta sipulista voi saada satoa 4-5 pikkusipulia. Ovat vain vetisempiä, kuin istukassipulista kasvatetut, tai sitten kasvupaikkani on vain vetinen :)

Yhteistyössä