tyhmä kysymys: Miksi tummaihosista tuli aikoinaan orjia/palvelijoita?

  • Viestiketjun aloittaja daiju
  • Ensimmäinen viesti
daiju
Miksi valkoiset eivät?
Joo,tiedän mulla on jäänyt historian tunneilta varmaan suurin osa oppimatta,koska nukuin aina. Nyt alkoi vaivaamaan tää asia ja täällä on takuulla joku,joka tietää historiasta.
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Orjuus#Orjakauppa_Atlantin_yli_ja_orjuus_Amerikassa

Joku tietää aina =)

"Orjuus on perinteisessä muodossaan yhteiskunnallinen järjestelmä, jossa ihminen on toisen ihmisen omaisuutta. Ennen orjiksi otettiin niin sotavankeja, rikollisia ja velkaantuneita, kuin siviilejäkin jotka pakotettiin työskentelemään omistajansa hyväksi. Orjuus tässä muodossa oli laajalti yleistä aina 1800-luvulle saakka."
 
vastausta
Huomaa, että nukuit. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Tiivistettynä USA:n ja lähialueiden osalta mustien orjuus. Siirtomaavallat Afrikassa päättivät, että paikallisia voi myydä orjiksi. He olivat vallanneet maata, ja paikalliset nähtiin vähän samalla tavalla kuin muutkin raaka-aineet. Ostettavaa ja myytävää tavaraa. Tähän toi lisänsä se, että siirtomaavaltojen ihmiset (=valkoisia) onnistuivat perustelemaan itselleen, että mustat ovat jotenkin vähemmän ihmisiä kuin he itse, koska heillä oli erilaiset tavat ja sivistys erilaista.

Afrikassa siis paikallisia (=mustia) käytännössä kidnapattiin, lastattiin laivoihin ja kuljetettiin Pohjois-Amerikkaan, jossa heidät myytiin palvelijoiksi, orjiksi yms. Vastaavasti kuin sieltä tuotavat tavaratkin.

Jos asia kiinnostaa, muttet jaksa lukea historiaa, suosittelen esimerkiksi romaania Juuret. (Kirjoittaja Alex Haley) Kirjana erinomainen, mutta historiallisetkin faktat kohdallaan.
 
vieras
Mihin unohtui taas Afrikassa jo vuosisatoja ennen eurooppalaisten tuloa harjoitettu orjakauppa? Ihan itse afrikkalaiset niitä orjia myivät! Sama jatkui myös eurooppalaisten tultua, afrikkalaiset myivät orjat eurooppalaisille. Tämä asia vain usein unohdetaan, afrikkalaisten osuus pitäisi unohtaa ja kieltää vaikka ilman heitä ei koko orjakauppaa olisi koskaan ollutkaan...
 
vierailija
Mihin unohtui taas Afrikassa jo vuosisatoja ennen eurooppalaisten tuloa harjoitettu orjakauppa? Ihan itse afrikkalaiset niitä orjia myivät! Sama jatkui myös eurooppalaisten tultua, afrikkalaiset myivät orjat eurooppalaisille. Tämä asia vain usein unohdetaan, afrikkalaisten osuus pitäisi unohtaa ja kieltää vaikka ilman heitä ei koko orjakauppaa olisi koskaan ollutkaan...
En tiedä
 
vierailija
Valkoiset olivat samalla lailla orjia, mutta se nyt on vaan muotia syyttää valkoisia kaikesta tällä hetkellä. Orjien omistajina oli paljon muitakin kuin vain "valkoisia". Mustat metsästivät omiansa ja toivat heitä rahaa vastaan orja markkinoille.

Muistakaa että suomalaisia pakanoitakin on viety orja markkinoille muslimimaille, meidän esivanhempia. Suomalaiset meinasivat tuhoutua kokonaan aikoinaan näiden julmuuksien seurauksena.
 

Yhteistyössä