Tyhmä kysyy (kotihoidontuesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liukumiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

liukumiina

Jäsen
17.03.2008
918
0
16
Saako jokainen, jonka alle 3 vee lapsi hoidetaan kotona, kotihoidontuen hoitorahan? Vai vaikuttaako siihen jotenkin tulot, esim. työttömyyskorvaus tai palkka???

Kelan sivuilta saa sen käsityksen, kuin tulot vaikuttaisi vaan hoitolisään. Jotenkin mulla on kuitenkin se käsitys, että esim. työttömyyskorvaus vähennettäisiin hoitorahasta, pitääkö paikkansa?

Auttakaa viisaammat äkkiä!

Jatkokysymys:

Jos/kun jään syksyllä äitysvapaalle ja saan vanhempainrahaa, en kaiketi voi saada yhtäaikaa esikoisesta hoitorahaa???

Entä jos minä saan sitä vanhempainrahaa, niin voiko mies saada yhtäaikaa esikoisesta hoitorahaa???

Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
Siis jos saa kelan työttömyys rahaa ei voi käsittääkseni saada kotihoidontukea. Ei voi saada molempia yhtäaikaa.

Mä saan tällä hetkellä liiton työttömyyskassalta työttömyyskorvausta. Vaikuttaako se sitten jotenkin, että onko se maksaja kela vai liitto??? Ja mies on palkkatyössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Sen 314? saa kaikki, jotka hoitaa lasta/lapsia kotona. Siihen lisäosaan vaikuttaa kaikki tulot.

Onkos tuo per lapsi vai yhteensä?

Sen perus kotihoidontuen 314? lisäksi voi saada niitä sisaruslisiä, jos on useampia lapsia kotona hoidettevana. Esim. mä saan pojasta sen 314? ja sitten tytöstä n. 60? sisaruslisää. Kelan sivuilta löytyy ne tarkat summat, jos haluat tarkistaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
Jatkokysymys:

Jos/kun jään syksyllä äitysvapaalle ja saan vanhempainrahaa, en kaiketi voi saada yhtäaikaa esikoisesta hoitorahaa???

"Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus."

Sen 314? saa kaikki, jotka hoitaa lasta/lapsia kotona. Siihen lisäosaan vaikuttaa kaikki tulot.

Sen perus kotihoidontuen 314? lisäksi voi saada niitä sisaruslisiä, jos on useampia lapsia kotona hoidettevana. Esim. mä saan pojasta sen 314? ja sitten tytöstä n. 60? sisaruslisää. Kelan sivuilta löytyy ne tarkat summat, jos haluat tarkistaa :)

Kiitos, tämä riittää. :D Sen vielä kysyn, että pitääkö sen lapsen olla alle 3v.?

Kiitos, tämä riittää. :D Sen vielä kysyn, että pitääkö sen lapsen olla alle 3v.?

Voi olla vanhempikin, mutta alle kouluikäisestä se lisä on pienempi kuin alle 3-vuotiaasta.

Työttömyyspäivärahasta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työttömyyspäivärahasta, joka saa lasten kotihoidon tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja villahousu:
Jatkokysymys:

"Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus."

Mutta jos tässä tapauksessa äiti on se, joka saa sitä vanhempainrahaa, niin voiko isä saada samaan aikaan toisesta lapsesta täyttä hoitorahaa???

Alkuperäinen kirjoittaja Kela:
Työttömyyspäivärahasta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työttömyyspäivärahasta, joka saa lasten kotihoidon tukea.

Elikkä. Jos mun työssäkäyvä mies hakee kotihoidontukea (ja hoitaa itse meidän lapsen), eikä siis saa työttömyyskorvausta, sitä kotihoidontukea ei vähennetä mun työttömyyskorvauksesta? Ymmärsinkö oikein???

Mutta jos minä, työtön haen kotihoidontukea ja hoidan lapsen, kotihoidontuki vähennetään mun työttömyyskorvauksesta???

Voi olla vanhempikin, mutta alle kouluikäisestä se lisä on pienempi kuin alle 3-vuotiaasta.

Mutta entäs jos kaikki lapset on yli 3v? Saako silloin ollenkaan tuota rahaa?

Ei saa. Ei heru kelalta mitään siinä tapauksessa!

Kiitos tästäkin tiedosta. :D

Yhteistyössä