Tyhmä kysyy kestovaipoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva kestomamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva kestomamma

Vieras
Eli esikoista odotan ja tarkoituksena olisi pääasiassa kestoilla. Olen surffaillut Kestovaippayhdistyksen sivuilla, mutta mulla taitaa olla pitkät piuhat kun ei mene asiat perille. Seuraaviin kysymyksiin kaipailen siis vastausta;

1 .Mulla on kahdesta äitiyspakkauksesta kestovaippasetti (ImseVimse.) Kahdeksan samanlaista (sisävaippaa?) ja kaksi samanlaista (Pul-kuorta?). Paljonko tarvitsen näiden lisäksi noita pienen vauvan (3-6kg) vaippoja, jos pesuväli 2vrk?

2. Siis riittääkö pienellä vauvalla yhdistelmäksi pelkkä taiteltu harso + villahousut? Jos ei, niin mitä tuohon laitetaan lisäksi? Pysyykö se harso kiinni niiden villahousujen avulla, vai tarvitaanko siihen jokin kiinnityssysteemi? Jos käyttää harsot + villahousut (+mahdolliset tarvittavat lisäimut ja kiinnikesysteemit)-yhdistelmää, paljonko vaippoja tarvitaan 2vrk:n pesuvälillä?

3. Löytyykö netistä ohjeita noiden villahousujen kutomiseen? Mitkä langat ovat hyviä? Missä harsoissa hyvä hinta-laatusuhde?

4. Tämä nyt ei suoranaisesti liity vaippailuun, mutta saako jostain kuviollisia/eri värisiä harsoja, sillä jos alan käyttämään harsovaippoja niin haluaisin erottaa kakkaharsot ja pukluharsot toisistaan?

Olen erittäin kiitollinen kaikesta avusta!

Täälläkin kannattaa vierailla:

http://www.kestovaippainfo.fi/index.php

Keskustelusivuilta ´löytyy varmaan moneen vastaus ja etusivulta löytyy linkki aloittelijan oppaaseen =) onnea matkaan :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva kestomamma:
Eli esikoista odotan ja tarkoituksena olisi pääasiassa kestoilla. Olen surffaillut Kestovaippayhdistyksen sivuilla, mutta mulla taitaa olla pitkät piuhat kun ei mene asiat perille. Seuraaviin kysymyksiin kaipailen siis vastausta;

1 .Mulla on kahdesta äitiyspakkauksesta kestovaippasetti (ImseVimse.) Kahdeksan samanlaista (sisävaippaa?) ja kaksi samanlaista (Pul-kuorta?). Paljonko tarvitsen näiden lisäksi noita pienen vauvan (3-6kg) vaippoja, jos pesuväli 2vrk?

-Pienet kakkaa tosi usein. Eli päivässä menee helpsoti tuo 8 sisävaippa+ 2 kuorta,eli 1-2kertaasama määrä lisää. Tosin harsot käy myös kuoreen sisävaipaksi,jolloin ei tarvitse olla niin montaa tollaista muotoon ommeltua.Niiden kaikkien vaippojen ei tarvitse olla samaa kokao,osa voi hyvin olla S-kokoa (nuo pakakuksen taitaa olla NB?) meillä olikai 40 vaippaa,kun innsotuin ompelemaan,ja se oli jo liikaa....

2. Siis riittääkö pienellä vauvalla yhdistelmäksi pelkkä taiteltu harso + villahousut? Jos ei, niin mitä tuohon laitetaan lisäksi? Pysyykö se harso kiinni niiden villahousujen avulla, vai tarvitaanko siihen jokin kiinnityssysteemi? Jos käyttää harsot + villahousut (+mahdolliset tarvittavat lisäimut ja kiinnikesysteemit)-yhdistelmää, paljonko vaippoja tarvitaan 2vrk:n pesuvälillä?

-Villahousuista miulla ei ole oikeastaan kunnon kokemuksia,mutta siihen harson lisäksi niiden alle tarvitset joko pikkuhousut vauvalle tai sitten sellaisen näpsyn kiinnitykseen. vaippojen määrä on aikalailla sama,oli kuorina sitten pul-kuori tai villahousut.Pul-kuoret on helpompi pestä.....

3. Löytyykö netistä ohjeita noiden villahousujen kutomiseen? Mitkä langat ovat hyviä? Missä harsoissa hyvä hinta-laatusuhde?

-lankana täytyy käsittääkseni olla hahtuvalankaa,että pitää sen ksoteuden. nwetistä löytyy ohjeita,samoin ruskovillan myynnissä olevan hahtuvalangan vyötteessä on ohje. harsoista en osaa neuvoa,meillä on hyvin sekalainen kokoelma.....

4. Tämä nyt ei suoranaisesti liity vaippailuun, mutta saako jostain kuviollisia/eri värisiä harsoja, sillä jos alan käyttämään harsovaippoja niin haluaisin erottaa kakkaharsot ja pukluharsot toisistaan?

-saa,netistä,citymarketista ja lastentarvikeliikkeistä saa usealla eri kuviolla olevia harsoja.

Olen erittäin kiitollinen kaikesta avusta!

1. mEILLÄ ISOMMALLA LAPSELLA ON KÄYTÖSSÄ N. 15 VAIPPAA. JA PESEN JOKA TOINEN PÄIVÄ mUT KAKKAA VIAN KERRAN PIÄVÄSSÄ. pIKKUVAUVA SAATTAA KAKATA TOSI USEIN, ELI PIKKUVAIPPOJA MENEE EHKÄ ENEMMÄN, olisko 20? (SORI CAPS) Eli jossulla on ne 8 vaippaa ja sit vaikka harsoja lisäksi joku 12-15 niin niillä varmaan pärjää. Jso ei pärjää niin äkkiäkös niitä hankkii muutaman lisää.

2. Kyl harson saa taiteltua ilman kiinnitystäkin, eli pelkkä harso+ villikset riittää.

3. Kestovaippainfon TSI-osassa on myös villisten tekoon ohjeita. Samoin keskusteupalstan TSI-osiosta saa apua.

4. Olen nähnyt kuvioharsoja ainakin EXIT-liikeessä ((ideaparkissa), ja olisko ollu Stockalla. Ja jossain nettikaupassakin muistaakseni.

1. Itselläni meni 10 vaippaa esikolla alkuun vuorokaudessa, eli lasken sen mukaan.

Sinullahan on nyt 8 sisävaippaa ja 2 kuoret, joilla pärjäät oletettavasti vähän vajaa vuorokauden. Mikäli haluat käyttää nimenomaan tätä samaa yhdistelmää (sisävaippa + kuoret) ja peset 2 vuorokauden välein, niin tarvitset kolmen päivän vaipat, koska kolmas päivä menee sisävaipoilla kuivumiseen. Kuorivaipat kuivuvat muutamassa tunnissa joten niitä ei suhteessa tarvita niin monia.

Sisävaippoja tarvitset mielestäni 30 kappaletta (eli 22 lisää) ja kuorivaippoja 4, eli 2 lisää.

Tämä tosin ei ole järin kannattavaa (tulee pirun kalliiksi), sillä sisävaippojen käyttöikä koossa 3-6 kg on niin lyhyt, että sinuna hankkisin mieluummin harsoja ja taittelisin niistä vaippoja kuorien alle. Harsoja tarvitsee suunnilleen sen saman määrän (22 pkl) mutta ne ovat huomattavatsi edullisempia ja niitä saa helposti myös käytettyinä, mitkä vaippoissa on kätevämpiä imukykynäs vuoksi.

2. Riittää ja pysyy kiinni ilman näpsyäkin. Näpsy maksaa vissiin 5 euroa, eli mikäli sitä haluaa käyttää, ei se ole iso investointi.

Villiksiä hankkisin taas sen 4 kpl mahdollisten ohivuotojen vuoksi jolloin niitä pitää pestä. Harsoja hankkisin sen 30 kpl.

Järkevämpää olisi tosin pestä vähän useammin pyykkiä, jolloin harsoja tarvittaiiin vähemmän. Harso kun ei kauaa kuivu narulla.

3. En osaa sanoa mistä löytyy ohjeita, mutta hahtuva ja merinovilla ovat parhaita materiaaleja.

Harsojen hyvää hinta-laatusuhdetta en osaa sanoa, mutta Pikku-Piaa olen kuullut kehuttavan. Tätä saa kaiketi Prismasta tai Citymarketista.

4. Kyllä, harsoja on saatavana myös kuviollisena/värillisenä. Voit toki värjätä myös itse tai vaikka värikkäällä langalla laittaa harson reunaan muutaman tikin, jsoat erottaa puklurätit vaippaharsoista.

Mie taas en ole kenekään kuullut pikku-piia kehuvan,pikemminkin päin vastoin. Ilmeisesti ruskovillan ja popolinon ovat hyviä? meillä on harsokasassa takuulla pikku-piiakin,kun nuo harsot ovat pääasiassa vanhoista äitiyspakkauksista....

Vastaan kohtaan kaksi: Pikkuvauvalla riittää hyvin harso ilman lisäimuja. Kyllä sen sitten huomaa kun tulee lisätoppauksen aika;) Silloin voi laittaa vaikka kaksinkertaisen froteeläpyskän lisukkeeksi. Vähän mukavamman olon vauvalle saa, jos laittaa ihoa vasten palan ohutta fleeceä luomaan kuivempaa tuntua. Mä en jaksanut kauheasti panostaa noihin villahousuihin, joten käytettiin tavallisia pul-kuoria harson päällä. Pysyivät ilman kiinnitysnäpsyäkin ihan hyvin. Harsoja meillä oli ehkä 25-30 ja vähemmälläkin olisi pärjännyt.

mä suosittelen aloittamaan kestoilun noilla mitä sulla on ja ostamaan sitten lisää jos innostut. mä ostin kaikenlaista etukäteen, mutta vauva on niin huonostinukkuva että en jaksa väsyneenä pelata kestojen kanssa, vaikka odotusaikana muuta luulin.

Eli paljonko varaan rahaa vaippaostoksiin, jos ostan vielä tuohon 3-6kg-kokoiselle pari sisävaippaa, yhden kuoren, 20 harsoa ja langat villiksiin? Kuulostaako tuo määrä edes järkevältä?

Tulipa muuten mieleen, että yksi tutuntuttu oli heittänyt ÄP:n kestikset ROSKIIN ''koska hän ei niitä jaksa alkaa käyttämään.'' Olisiko ollut paha pistää vaikka kaupan ilmoitustaululle pussissa, että ''saa ottaa'', varmasti olisi löytynyt vaipoille onnellinen ottaja. Pisti oikein vihaksi tuollainen.

sä saat noita vaippoja nopeesti tilattuna nettikaupoistakin. mä suosittelen kyllä ostamaan lisää vasta vauvan syntymän jälkeen. ehdit kyllä varmasti kestoilla jos vauva on vaipoissa vaikka parivuotiaaksi asti. kaikki systeemit ja materiaalit ei edes sovi kaikille vauvoille.

1 .
jos käyttää pelkästään sisävaippoja ja kuoria niin kuoria voisi riittää 5kpl ja sisävaippoja kyllä aikamoinen määrä.. äkkiä heittäisin että 15-20kpl? mutta jos harsoilet samalla niin vähempikin riittää. joustofroteepintaiset sisävaipat röyhelöillä sieppaa hyvin maitokakkoja..

2. pienellä vauvalla riittää 70x70 kokoinen harso + villahousut tai pul-kuori..pul-kuoressa etuna että helpompi vain heitää koneeseen jos kakkaantuvat.ja se sama sit vähän vanhemmalla mutta esim bambulisäimulla.harson tai esim kiinniikkeettömän sisävaipan(nöttösen) voi laittaa kiinni nippanapalla/snappilla mitä saa vaippanettikaupoista. jos käyttää vain harsoja niin on hyvä olla ihan 20-25kpl. osa niitä pienempiä 70x70 ja osa isompia 80x80.

3. kestovaippainfon sivuilla on neulontaohjeita. ehkä nyrkkisääntönä olisi vaippavillalangalle että on 100% villaa ja käsinpesu. esim: pelson/pirtin hahtuvaa, Fritidsgarn, Sublime Extra Fine Merino, Zitron Loft ja patons..
tässä ohjeita:
http://www.kestovaippainfo.fi/tee-se-itse/index.php?action=listarticles&secid=2
http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=73643

harsoja on montaa erilaista.mä varmaan uudelle tulokkaalle valkkaan mam-harsoja.. vanhojen ek:n aja äp:n harsojen lisäksi.

4.meilläkin oli kuviolliset harsot pulkuharsoina.esim saa ihan anttilasta tai nettikaupoista ns kauden muotiväreissä.. :)

tässä pari keskustelua:

http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=115406&highlight=sis%E4vaippa%2A+pikkuvauva%2A

http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=32298&highlight=

tsemiä kestoilumaailmaan..
ja jos haluat lisävarmuutta niin kannattaa ottaa yhteys alueesi kestovaippalainaamoon niin voit välttyä turhilta ostoksilta:

http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=87950

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli paljonko varaan rahaa vaippaostoksiin, jos ostan vielä tuohon 3-6kg-kokoiselle pari sisävaippaa, yhden kuoren, 20 harsoa ja langat villiksiin? Kuulostaako tuo määrä edes järkevältä?

ihan järkevältä kuulostaa mielestäni. mutta voit myös koklaa sitä vaippalainaamoa aluksi.

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta vastaanpa minäkin vain tuohon viimeseen kysymykseen; kestoilusta ei juuri ole kokemusta, vielä:)
Mutta siis kuvioituja harsoja oon nähnyt Ideaparkissa myös Bobossa. Kodin ykkösessäkin joskun olen sellasiin törnmännyt:)
Yka vaihtoehto on ostaa harsokangasta/valmiita valkosia harsoja ja joko värjätä ne tai pestä vaikka sinisten/punasten vaatteiden kanssa;D näin minä sain (vahingossa) vaaleanpunaisen harson:D
Yks konsti erottaa puklu- ja kakkarätit on ommella puklurätteihin vinonauhat, sellasia mä ompelin miehen siskolle "vauvalahjaksi":)

Yhteistyössä