tyhmä kun olen niin en ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
että jos kerran joidenkuiden pitää olla niin hemmetin kateellisia,niin miksi eivät kadehdi hyväosaisia,varakkaita,rikkaista puhumattakaan.
Sen sijaan olla kateellisia tämän yhteiskunnan vähävaraisimmille ja huonoimmassa asemassa oleville,esim. kadehditaan työttömien vanhempien oikeutta saada lapsilleen päivähoitopaikka,varsinkin jos ilmaiseksi paikan saa. Vaikka ne teidän mielestänne luuserit työttömät vanhemmat eivät mitään hyvää elämässä ansaitsekaan,niin ajatelkaa edes niitä lapsia. Jotkut lapset todella tarvitsevat sitä päivähoitopaikkaa. Lapsi jonka vanhemmat ovat työttömiä joutuu usein vain haaveilemaan siitä,mitä muut lapset saavat,miksi pitäisi riistää se päiväkotipaikkakin. Ei se lapsen syytä ole jos vanhemmat eivät saa töitä.(ja useimmiten ei myöskään vanhempien itsensäkään)

Ja luuletteko ihan oikeasti että,eväämällä päivähoito-oikeus lapsilta joiden vanhemmat ovat työttömiä, verotuksenne alenisi tai kokonais elintasonne siitä kohoaisi? Tosiasiassa yhteiskunnasta AINA löytyy rahareikiä minne mahdollisesti säästyneet varat ohjataan.
Ja luulen että tiedätte sen kyllä itsekin,vaan kun on niin mukavaa olla ilkeä. Ja vielä mukavampaa röyheänä ja omanarvontuntoisena,kunnollisena ja tunnollisena veronmaksajana olla nauttimassa kaikista hyvinvointiyhteiskunnan eduista,jotka ilman muuta teille omasta mielestänne kuuluvat,mutta joista ette antaisi muruakaan itseänne heikommassa asemassa oleville(työttömätkin, sivunmennen sanoen, maksavat kälyisistä työttömyyskorvauksistaan veroja,20%,riippumatta siitä minkäsuuruinen korvaus on)
Kun kerran kadehtia pitää,niin kadehtikaa sitten niitä,joilla on jotain mitä kadehtia,eikä niitä jotka nipin napin sinnittelevät päivästä päivään.

Ja juu Olen huonolla tuulella,mutta samaa mieltä olen hyvälläkin tuulella.

täällä pohjoisessa on huutava pula hoitopaikoista..
mä jouduin kieltäytymään työpaikasta viime marraskuussa ku eivät saaneet hoidettua meidän lapsia samaan hoitoon..
toinen olis pitänyt viedä kylän toiseen päähän ja toinen toiseen..
mä olisin itse käynyt 35km päässä töissä ja miehellä sitten haettava ne kävellen töistä ja eroa hoitopaikoilla oli yli 5km
ja mä tiedän monta monta lasta jotka vievät paikkoja vaan olemalla hoidossa vaikka vanhemmat on kotona... \|O \|O

Minä vastustan tuota nolla-linjaa päivähoitomaksujen suhteen, vaikkakin olen työttömänäkin ollut.
Minusta on väärin, että joidenkin ihmisten(en yleistä, joidenkin) lapset vievät hoitopaikan mahdollisesti joltakulta muulta töihin menevältä. Juu ja tiedän kyllä, että kunta on velvoitettu hoitopaikan järjestämään, mutta kun se ei vain tuppaa toimia kunnolla. :/

Itse irtisanoin kuukausi sitten pikkusen hoitosopimuksen, jotta joku toinen saa lapsensa kesäksi hoitoon. Pikkunen aloittaa esikoulun syksyllä, joten hänellä on taattu hoitopaikka sitten taas uudelleen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 15:47 Mellu kirjoitti:
täällä pohjoisessa on huutava pula hoitopaikoista..
mä jouduin kieltäytymään työpaikasta viime marraskuussa ku eivät saaneet hoidettua meidän lapsia samaan hoitoon..
toinen olis pitänyt viedä kylän toiseen päähän ja toinen toiseen..
mä olisin itse käynyt 35km päässä töissä ja miehellä sitten haettava ne kävellen töistä ja eroa hoitopaikoilla oli yli 5km
ja mä tiedän monta monta lasta jotka vievät paikkoja vaan olemalla hoidossa vaikka vanhemmat on kotona... \|O \|O

Varmasti työssäkäyvää vanhempaa ottaa pattiin sellainen tilanne kuin sulla,mutta lähinnä kohdistin kirjoituksen niille,jotka jauhavat siitä,miten väärin on kun köyhä saa jotain ilmaiseksi, ja että köyhän lapsella ei pidäkään olla samanlaisia oikeuksia kuin parempiosaisilla lapsilla.

Voisi kysyä myös, että onko lapsen oikeus olla päiväkodissa vai kotona. Onko lapen oikeus päästä päiväkotiin vai olisiko koti lapselle parempi paikka. Tähän on vastauksia kolme ja kolmas on osapäivähoito. Pienet kunnat eivät pysty järjestämään toimintaa muualla kuin näissä päiväkodeissa, joten jos virikkeitä tarvitsee kodin ulkopuolelta niin sielähän ne on.

Olenko kateellinen vai en :/ en ainakaan myönnä olevani. Noh ehkä vähäsen. Toiset saa kaikenmaailman tukia ja itse kitkuttelen pienillä rahoilla. Toisaalta nämä perheet (ainakin osa) on niitä, joiden elämää en tosiaankaan kadehdi, kun se raha ei onnea tuo kuitenkaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 15:47 Perskutarallaa kirjoitti:
Hyvä merianna :flower: :)

Hyvä hyvä! :flower: Itse en ole tähän päivään saakka ilmaisuuksisa saanut, kaikesta on pitänyt maksaa omasta selkänahasta, niin lasten hoidosta kuin kaikesta muustakin. Lapsille ei kukaan muu ole antanut sentin senttiä, kuin me vanhemmat joskus jonkun kolikon, ja isompi on jo koulussa. Jos lastenhoitajaa kaipaan, maksan siitä MLL:n hoitajille.

Mutta silti vaikka itse en ole mitän ilmaiseksi saanut, olen aivan samaa mieltä, en ymmärrä, että ihmismieli on sellainen, että opiskelija kadehtii työtöntä, pienipalkkainen toista pienipalkkaista jne... Rikkaat ahneet optiomiljonäärit, jotka eivät ole mitään miljooniensa eteen tehneet (kukaan ei tienaa omilla ansioillaan sellaisia, ne ovat muilta varastettuja) nauravat partaansa, kun köyhät vetävät toistensa alta mattoa.

Itselläni sama tilanne että tarvitsen kahdelle lapsellini silloin tälllöin hoitopaikan(kunnan)puolipäiväisen eli ei koko päivää vaan max.5h.Teen keikkatöitä joten sen vuoksi ja mieheni tekee vuorotyötä+viikonloppuja.Suku kaukana ja ystävillä voipi sanoa että melkein jokaisella on monta pientä lasta joten en kyllä heitä kuormita(lapsillani molemmilla allergioita)
Niin tässä alku pohjustus...ja kun soitan perhepäivä hoito toimistoon niin eiköhän joka kerta kuulu kauhea huolkailu puhelimen päästä että voi voi kun on niin täyttä että hänellä on vielä ainakin 10 lasta ilman hoitopaikkaa...plää plää...Aina on onneksi joten kuten järjestynyt hoitopaikka,mutta vaikeaa se on ollut.Sanoinkin miehelle että kai tässä pitää ruveta hulluksi(jos nyt muuten ei sitä jo olisi)että saa heti lapset hoitoon 8-10 päivässä ja vielä ILMAISEKSI.Itse maksamme korkeat hoitomaksut,vaikka olemme aivan duunareita molemmat eli ei rahassa uida,mutta laskut hoidetaan....myös HOITOMAKSUT.
Ymmärrän ap:n kannan,mutta olen silti sitä mieltä että TODELLISILLE hoitopaikan tarvitsijoille eka paikat ja sitten mitä jää yli niin täytetään näillä jotka eivät ole töissä ja kuskaavat lapsensa hoitoon ja vielä ilmaiseksi.
JA JOS TÄMÄ ON KATEUTTA NIIN SITTEN OLEN KATEELLINEN :kieh:

Sitä mie en todellakaan ymmärrä että miksi lapsen/lasten pitää olla kokopäiväisessä hoidossa jos jompikumpi vanhempi on kotona :o Heille voisi suoda mahdollisuus esim. osapäiväiseen hoitoon, kunnan/kaupungin hoitotilanteen mukaan. Jos on esim. pula hoitopaikoista niin silloin hoitoon vaan ne ketkä sitä oikeasti tarvitsee.
Ja sit tuosta maksupuolesta. Millasilla tuloilla saa ilmasen hoitopaikan, ilmeisesti työttömät joiden lasten ei edes tartteis olla hoidossa :/ Mielestäni sitä tulorajaa jolla määritellään hoitomaksut voisi suurentaa. Siis tarkoitan sitä summaa jolla joutuu maksamaan täyden hoitomaksun.

Ymmärrän kyllä että enssijaisesti paikat tulis antaa niille joilla olis mahollisuus käydä töissä,jolloin lapsi sen paikan tarvitsee.
Varmasti ottaa päähän jos ei voi sitä työpaikkaa vastaan ottaa ku ei ole hoitopaikkaa...

Mutta miks ihmeessä työttömän lapsi ei sais olla päiväkodissa?
Kai se nyt on jokaiselle tärkeetä että saa olla ikäistensä kanssa?
:)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 17:09 Färbö kirjoitti:
Mutta miks ihmeessä työttömän lapsi ei sais olla päiväkodissa?
Kai se nyt on jokaiselle tärkeetä että saa olla ikäistensä kanssa?
:)
Jotenkin mulle tulee mieleen, että tää on joku nykyajan keksintö... Eikö muka muualta löydy lapsille seuraa, kun päiväkodista. Ihmettelen kyllä, ei sen pitäis olla perusteena hoitoon viemiseen.

Itse olen lastensuojelussa töissä ja ehdottomasti subjektiivisen päivähoito-oikeuden kannalla. Kyse on usein lapsen hyvinvoinnin ja normaalin kehityksen takaamisesta ja päiväkoti onkin lastensuojelun ensimmäinen avohuollon tukitoimi. Tosin mielestäni olisi hyvä saada lisää avointa päiväkoti ja -kerhotoimintaa. Näin ollen kustannuksia saataisiin alemmaksi, mutta lapsen voinnin seuraaminen sekä ikätovereiden seura olisi taattu. No vaikeita asioita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 17:11 TheSimpsons kirjoitti:
Jotenkin mulle tulee mieleen, että tää on joku nykyajan keksintö... Eikö muka muualta löydy lapsille seuraa, kun päiväkodista. Ihmettelen kyllä, ei sen pitäis olla perusteena hoitoon viemiseen.
Riippuu varmaan siitä, missä asuu. Jos asuu - niinkuin me ollaan aina asuttu - lähiössä, niin kyllähän noissa leikkipuistoissa päivisin lapsia on. Taloyhtiöiden pihoillakin lapsia saattaa olla, tosin se taas riippuu aika paljon talon asukkaiden ikärakenteesta ja siitä, onko lasten vanhemmat töissä vai ei.

Mun lapseni ovat aikoinaan joutuneet päiväkotiin, ihan siksi, että leivän heille tienatakseni mun oli käytävä töissä. Sopeutuivat päiväkotiin ihan hyvin ja tykkäsivätkin olla siellä, mutta kumpikin on aina mielluummin ollut kotona kuin päiväkodissa. Meillä siis lapsetkin odottivat mun vuosilomiani kuin kuuta nousevaa ja ne päivät, jolloin olin sairaana ja pois töistä, olivat lapsille mieluisia, kun ei tarvinnut lähteä päiväkotiin.

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Päivähoitoa ajatellaan edelleen vanhempien näkökulmasta, mutta pitää muistaa, että lapsi sitä hoitoa saa ja mitä huono-osaisempi perhe niin sitä enemmän ehkä myös tarvitsee. Päivähoidossa saa kuitenkin leikkiä leluilla ja syödä ruokaa - uskokaa tai älkää niin Suomessakin on lapsiperheitä joiden muksut ovat maanantaisin aivan sudennälkäisiä. Siellä myös työntekijät tukevat perhettä mm. neuvonnalla ja antamalla tunteen, että joku muukin tässä maailmassa on heidän lapsistaan kiinnostunut, vaikkakin vain työn puolesta. Perheelle, jossa resurssit ovat minimaaliset ja elämä todella raskasta, se saattaa olla iso asia. On myös hyvä, että lapset ovat yhteiskunnassa sitä kautta kiinni, näkevät muutakin kuin kotipiirin, jossa voi olla (ei välttämättä tietenkään) joskus aika ankeaakin. Ja jos perheeseen ilmaantuu ongelmia, henkilökunta voi huomata asian ja puuttua siihen.

Mielestäni on tyhmää kadehtia toisen perheen päivähoitopaikkaa, sillä eihän niiden määrä mikään jumalan sanelema vakio ole. Jos paikkaa ei riitä kaikille halukkaille, vika on ihan muualla kuin siinä, että jokunen työttömäkin niitä lapselleen pyytää. Ongelma on huonossa päätöksenteossa ja siinä, että lapsiperheet keskittyvät syyttelemään toisiaan sen sijaan että vaatisivat parempia resursseja päättäjiltä.

Suomessa on ilmainen koulutusjärjestelmä, jota kannatan, koska se on yhdenarvoistavaa ainakin siltä osin. Myös päivähoito-oikeuden pitäisi olla yhtenäinen eikä niin että jo hyväosaiset vanhemmat eli työssäkäyvät olisivat kaikkein onnekkaimpia tässäkin asiassa. Kun valitatte ettette saa käyttöönne niitä resursseja joita tarvitsisitte, miettikää mistä se todella johtuu. Mikään ei muutu, niin kauan kuin kuljette ympäriinsä laput silmillä ja itkette, että teitä vielä huonommassa asemassa olevat ovat niitä, jotka riistävät. Eiköhän se vanha logiikka kuitenkin vielä päde, että isomahaisin on todennäköisimmin syönyt kaikkien eväät.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 17:35 Örppi kirjoitti:
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Päivähoitoa ajatellaan edelleen vanhempien näkökulmasta, mutta pitää muistaa, että lapsi sitä hoitoa saa ja mitä huono-osaisempi perhe niin sitä enemmän ehkä myös tarvitsee. Päivähoidossa saa kuitenkin leikkiä leluilla ja syödä ruokaa - uskokaa tai älkää niin Suomessakin on lapsiperheitä joiden muksut ovat maanantaisin aivan sudennälkäisiä. Siellä myös työntekijät tukevat perhettä mm. neuvonnalla ja antamalla tunteen, että joku muukin tässä maailmassa on heidän lapsistaan kiinnostunut, vaikkakin vain työn puolesta. Perheelle, jossa resurssit ovat minimaaliset ja elämä todella raskasta, se saattaa olla iso asia. On myös hyvä, että lapset ovat yhteiskunnassa sitä kautta kiinni, näkevät muutakin kuin kotipiirin, jossa voi olla (ei välttämättä tietenkään) joskus aika ankeaakin. Ja jos perheeseen ilmaantuu ongelmia, henkilökunta voi huomata asian ja puuttua siihen.

Mielestäni on tyhmää kadehtia toisen perheen päivähoitopaikkaa, sillä eihän niiden määrä mikään jumalan sanelema vakio ole. Jos paikkaa ei riitä kaikille halukkaille, vika on ihan muualla kuin siinä, että jokunen työttömäkin niitä lapselleen pyytää. Ongelma on huonossa päätöksenteossa ja siinä, että lapsiperheet keskittyvät syyttelemään toisiaan sen sijaan että vaatisivat parempia resursseja päättäjiltä.

Suomessa on ilmainen koulutusjärjestelmä, jota kannatan, koska se on yhdenarvoistavaa ainakin siltä osin. Myös päivähoito-oikeuden pitäisi olla yhtenäinen eikä niin että jo hyväosaiset vanhemmat eli työssäkäyvät olisivat kaikkein onnekkaimpia tässäkin asiassa. Kun valitatte ettette saa käyttöönne niitä resursseja joita tarvitsisitte, miettikää mistä se todella johtuu. Mikään ei muutu, niin kauan kuin kuljette ympäriinsä laput silmillä ja itkette, että teitä vielä huonommassa asemassa olevat ovat niitä, jotka riistävät. Eiköhän se vanha logiikka kuitenkin vielä päde, että isomahaisin on todennäköisimmin syönyt kaikkien eväät.

Osuit napakymppiin! :flower: :flower: :flower: Kuten myös ap.

\

:flower: Asiallista tekstiä kaikin puolin.
Ja muutenkin tämä ketju on ollut ilahduttavan asiallinen,vaikka on ollut mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. :) <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 18:13 vieras kirjoitti:
\

Osuit napakymppiin! :flower: :flower: :flower: Kuten myös ap.

Samaa mieltä. Ilahduttaa löytää aina toisinaan täältäkin muutama kultajyvänen =)

Yhteistyössä