Tv ja sen "tärkeys" perheessänne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töllö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töllö

Vieras
Sattuipa eilen että tuli tuota lunta sitten ihan kunnolla ja meiltäkin katkesi tv kaapelit.
Itse en sitä tosin ensin tiennyt sillä olimme lapsemme harrastuksessa jonka jälkeen piti mennä ruokakauppaan.
Mutta naapuri talosta soittelee tuttavani kiukkuisena kuinka heillä ei näy tv ja kuinka sieltä nyt juuri alkaisi kohta hänen lempi ohjelmansa ja kyseli siis näkyykö meillä telkkari.
Soitin kotiin ja kysyin vanhimmalta lapselta katseleeko telkkaria tai voisiko laittaa sen päälle, ja laittoi mutta eipä näkynyt telkkari
(ja oli muuten vanhin muksukin kiukkuinen kuin ampiainen huomattuaan ettei tv näy :D )
No ilmoittelin sitten naapurilleni että ei se näy meilläkään ja johtunee varmaan sankasta lumentulosta jolloin naapurini suorastaan vittuuntui ja avautui kuinka nyt edes telkkari pitäisi ihmisillä näkyä :D
Jonkin aikaa kuuntelin avautumista kunnes alkoi jurppia ja sanoinkin että olisi onnellinen että meni vaan kaapeli eikä sähköt,
sillä ilman sähköä et voi sitä kahviasikaan siellä nyt juoda kuumana kuin olla lämpimässä suihkussa ja pakastinkin alkaa nopeaan sulamaan jotta eipä nyt jakseta huutaa pää punaisena yhden telkkarin perään.
Vaan ei kuinka hänen tärkeä tv ohjelma menee nyt sivu suun...
No lopetin puhelun siihen mutta pisti huvittamaan, ja vieläpä enemmän huvitti se kun meidän vanhin muksu mys hyppi seinille kun telkkari ei näy.
Nyt vasta tajusin että onko tuo telkkari NIIN tärkeä kapistus että ilta menee piloille jos sitä ei yhtenä iltana näe?
Eikö ihmiset osaa muuta tehdä kuin istua telkkarin äärellä?

Naureskellen itse mieheni kanssa ehdottelimmekin tuolle meidän vanhimmalle lapselle että mitäpä jos me myytäisiin koko töllö pois ja siitäkös riemu repesi :D

Ihan mielenkiinnosta vaan oli hauska huomata kuinka ihmisille joku pikku juttu voi olla niin tärkeä että iltakin kannattaa sen takia pilata.
Tosin meillä nyt vanhimmallakin lapsella oli kerrankin hyvää joutilasta aikaa siivota huoneensa :D Joten taidampa hukata antenninjohdon ;)

mulle on sama onko meillä telkkaria vai ei, koska ei siellä ole mitään sellaista ohjelmaa mitä seuraan säänöllisesti. jam uksut kattoo dvdtä, mies tosin seuraa emmerdalea joten sillä vois olla illalla uni ongelmia kun oppinut ottamaan omaa aikaa 20-21 kattomalla päivän jaksot nauhalta meidän muiden mennessä nukkumaan.

Kyllä sitä katotaan, mut ilmankin oppis oleen. Esim. Katsoin tuossa marras-joulukuussa paljonkin tv:tä, myös aamupäivisin ja alkuiltapv:stä. Myt sit alkoikin kausi ettei vois vähempää kiinnostaa, tv:n sijaan laitan radion päälle.

Itse seuraan paria kolmea ohjelmaa viikossa, näkyis ne varmaan netin kauttakin, mut tv:stä mieluummin.

Oltiin vuoden ilman teeveetä kun digiaikaan siirryttiin, ei ollut ongelmia. Lapset katsoi ohjelmansa levyiltä ja itte kattoin pääuutiset pikaseen netistä, eli suurimmat otsikot.

no joillekin se telkkari on älyttömän tärkee. maailma kaatuu just, jos se ei jostain syystä toimi. ja siihen ollaan valmiita upottamaan hirveä määrä rahaa, vaikka sitä rahaa ei olis juuri mihinkään. mulle olis ihan sama, vaikka olis 50 vuotta näkymättä. mutta meidän isäntä kyllä varmaan huokailis ja poika

Se onko tv osa arkea vai ei, on loppujen lopuksi aivan sama, kunhan se perheen elämä ei pyöri yksinomaan sen ympärillä, joten itseäni on aina vähän huvittanut kun pitkin vuosia olen törmännyt siihen kuinka joidenkin mielestä se on niin erityisen merkittävää kun juuri heillä tv ei olemerkittävä ja kuinka sitä ilman pärjättäisiin tai pärjätään.

Nykyään netin aikakautena on aika paljon kehnompaa yrittää päteä tällä "saavutuksella" ottaen huomioon miten netistä näkee kaiken jos vaan vähän vaivautuu ottamaan selvää että mistä. Uutisetkin näkee ilmaiseksi joten edes sitä vähää ei tarvitse nykyaikaisen ihmisen katsella televisiota. Mutta tuijotellaan sitten tietokoneen ruutua sen sijaan, oli kyseessä palsta, iltalehden sivut tai seiska-lehden sivut.

Se onko se sitten yhtään merkittävää olla television äärestä pois kun netistä hakee ne asiat mitä televisiosta sai aiemmin, on taas jokaisen mietittävissä, eihän peruskanavilta tulekkaan mitään muuta kuin huttua, pienillä poikkeuksilla, ole tullut vuosiin. Uusintoja uusintojen perään kun suomalaisilla televisioyhtiöillä ei ole rahaa ostaa kunnon sarjoja tai elokuvia silloin kun ne on edes suht tuoreita, HBO esimerkiksi näyttäisi niin paljon laadukkaampaa tavaraa yhden päivän aikana kuin mitä vuoden aikana tulee neloselta.

Jokainen tekee omat päätöksensä mitä katsoo jos katsoo ollenkaan, mutta ei se että joku kimpaantuu menettäessään lempparisarjansa ole yhtään noloa verrattuna siihen miten joku voi suuttua siitä kun hänen koiransa agility-harkat on peruttu.

Ainakaan minun mielestä, eiköhän pääasia ole se että jokainen löytäisi itselleen mieluista vapaa-ajan kulua, se miten rentoutuu ei vissiin ole niin tärkeää kuin että kunhan tulee rentouduttua.

Se onko tv osa arkea vai ei, on loppujen lopuksi aivan sama, kunhan se perheen elämä ei pyöri yksinomaan sen ympärillä, joten itseäni on aina vähän huvittanut kun pitkin vuosia olen törmännyt siihen kuinka joidenkin mielestä se on niin erityisen merkittävää kun juuri heillä tv ei olemerkittävä ja kuinka sitä ilman pärjättäisiin tai pärjätään.

Nykyään netin aikakautena on aika paljon kehnompaa yrittää päteä tällä "saavutuksella" ottaen huomioon miten netistä näkee kaiken jos vaan vähän vaivautuu ottamaan selvää että mistä. Uutisetkin näkee ilmaiseksi joten edes sitä vähää ei tarvitse nykyaikaisen ihmisen katsella televisiota. Mutta tuijotellaan sitten tietokoneen ruutua sen sijaan, oli kyseessä palsta, iltalehden sivut tai seiska-lehden sivut.

Se onko se sitten yhtään merkittävää olla television äärestä pois kun netistä hakee ne asiat mitä televisiosta sai aiemmin, on taas jokaisen mietittävissä, eihän peruskanavilta tulekkaan mitään muuta kuin huttua, pienillä poikkeuksilla, ole tullut vuosiin. Uusintoja uusintojen perään kun suomalaisilla televisioyhtiöillä ei ole rahaa ostaa kunnon sarjoja tai elokuvia silloin kun ne on edes suht tuoreita, HBO esimerkiksi näyttäisi niin paljon laadukkaampaa tavaraa yhden päivän aikana kuin mitä vuoden aikana tulee neloselta.

Jokainen tekee omat päätöksensä mitä katsoo jos katsoo ollenkaan, mutta ei se että joku kimpaantuu menettäessään lempparisarjansa ole yhtään noloa verrattuna siihen miten joku voi suuttua siitä kun hänen koiransa agility-harkat on peruttu.

Ainakaan minun mielestä, eiköhän pääasia ole se että jokainen löytäisi itselleen mieluista vapaa-ajan kulua, se miten rentoutuu ei vissiin ole niin tärkeää kuin että kunhan tulee rentouduttua.

Meillä asialla on silleen vaikutusta että vaikka netistä nyt näkeekin paljon sitä mitä telkustakin niin ei sieltä tuu samalla tavalla katottua, tai ei meillä ainakaan. Jos meillä ois tv niin pelkäänpä että siinä kävis niin että se ois tossa kaiket illat auki. Netti sen sijaan ei ole. Mutta ehkä joillakin asia on toisella tavalla.

Meille tv on just niin tärkeä, että se nököttää nuossa nurkassa koska a)muuten sen puuttumista ihmeteltäisi b)saatiin ilmasiksi.
Jos se siitä posahtaisi niin eipä olisi mikään tarve rynnätä ostamaan uutta oli rahaa tai ei. Mies nyt toki varmaan riipaisi rahat jostain ja ostaisi tietty jonku 38"-> taulutvsysteemin, ihan vain, koska muillakin, ja varsinkin naapurin Peralla on.

Meillä asialla on silleen vaikutusta että vaikka netistä nyt näkeekin paljon sitä mitä telkustakin niin ei sieltä tuu samalla tavalla katottua, tai ei meillä ainakaan. Jos meillä ois tv niin pelkäänpä että siinä kävis niin että se ois tossa kaiket illat auki. Netti sen sijaan ei ole. Mutta ehkä joillakin asia on toisella tavalla.

Ei varmasti samalla tavalla tule katsottua, eli siis ei tule katsottua vaikkapa sitä tämän päivän kauniita ja rohkeita vaikka sen pystyisi katsomaan, mutta sen ajan käyttää muuten sitten koneella, tai väittäisin (tämä on mutua, en nyt sano että on fakta...) että suurin osa tekee niin, käyttää koneella päivittäin pätkissä enemmän aikaa kuin mitä joku "tv:n orja" . Moni voisi ihmetellä tulosta kun kaikki päivän hetket normaalina arkena laskettaisiin ja katsottaisiin kuinka paljon viikossa onkaan siinä koneella, toisin kuin luuli. Siis ei siinä minusta mitään vikaa ole että miten sen käyttää, tv:n ääressä tai netissä, vaan siinä on se vika että jotenkin ajattelee olevansa erityinen kun ei sitä aikaa käytä tv:n edessä mitä vaikkapa naapuri tai kaveri.

Ei varmasti samalla tavalla tule katsottua, eli siis ei tule katsottua vaikkapa sitä tämän päivän kauniita ja rohkeita vaikka sen pystyisi katsomaan, mutta sen ajan käyttää muuten sitten koneella, tai väittäisin (tämä on mutua, en nyt sano että on fakta...) että suurin osa tekee niin, käyttää koneella päivittäin pätkissä enemmän aikaa kuin mitä joku "tv:n orja" . Moni voisi ihmetellä tulosta kun kaikki päivän hetket normaalina arkena laskettaisiin ja katsottaisiin kuinka paljon viikossa onkaan siinä koneella, toisin kuin luuli. Siis ei siinä minusta mitään vikaa ole että miten sen käyttää, tv:n ääressä tai netissä, vaan siinä on se vika että jotenkin ajattelee olevansa erityinen kun ei sitä aikaa käytä tv:n edessä mitä vaikkapa naapuri tai kaveri.

Joo no se on kyllä totta. JOtkut luulee olevansa parempia kun ei oo sitä telkkaa. Me ei katsota kumpikaan mitään tv-sarjoja tai muuta netistä kuin ihan satunnaisesti. Sen ajan mitä itse täällä oon, olen yleensä täällä, facessa tai huutonetissä. Mies käy jossain suomi24 tyylisellä sivustolla (en muista nimeä) mutta ei sekään telkkaohjelmia kato kuin joskus. Itse katson lähinnä jos tulee joku kiinnostava dokkari, sillon ku tuli se verta, hikeä ja .... - sarja jossa tutustuttiin monien länsimaissa käytettyjen tuotteiden valmistuspaikkoihin ja -tapoihin niin sen sarjan katoin ja joskus oon kattonu jotain vastaavaa. Ei mulla oo aikaa eikä mielenkiintoa olla tässä koneen ääressä vahtaamassa jotain ohjelmia. Jos jollain on niin ok. Tai jos jollain on telkkari niin musta se on ihan ok. Itse vaan ei haluta sitä tohon olkkariin huutamaan. Lapset kattoo joskus dvdtä ja me voidaan kattoa jotain omia levyjä lasten nukkumaanmenon jälkeen.

Pointtini olikin se että jos sinulla jää vaikka eilen klo 16.30 alkanut joku tietty ohjelma (kuvitteellinen aika)
näkemättä sen takia että kaapelit kaatui,et näe sitä netistäkään kun nettikin kaatunut (jos ei mokkulaa ole)
ja siksi maailmasi kaatuu.
Eli onko näin ettei ihmiset keksi sitten kuin hermona soitella vikailmoitusta ja raivota sinne pää punaisena kuten eräs naapurimme oli soittanut (tosin asiallisesti) mutta näin oli kaapeliyhtiöstä sanottu että tältä alueelta tullut tosi paljon soittoja ja kun ihmiset ei ymmärrä että sitä telkkaria ei sillä sadaosasekunnilla saada nyt toimimaan kenenkään talouteen vaikka tulisi 10 hyvää ohjelmaa ;)
Jos joku odotettu ja kiva jää pois niin lapsi ei saa kiukuta mutta aikuinen :D
aikuinen saa ottaa itku potku raivarin sillä nyt hän ei muuta keksi kuin raivota kaapeliyhtiöön ja odottaa hermona kynsiä pureskellen telkkarin ääressä ja todeta vielä klo 22.00 että ei se (kuulemma vielä silloinkaan) toimi.

Juu, itse olisin tykännyt katsella muutamat ohjelmat mutta ne näen kyllä uusintana vaikka netistäkin jos katsoisin enään aiheelliseksi katsella.

Tosin huvitti aamjlla kun tuo meidän vanhin lapsi heräsi ja lähti kouluun hän katsoi ensimmäisenä että NYT telkka toimii jipii, johon sanoinkin että toimii tai ei mutta kouluun ensin,ja sekös harmitti ;)

utta niin tai näin mikä kenellekin tärkeää ;) Kyllä minua olisi harmittanut jos sähköt olisi menneet,
ei olisi päässyt saunaan ja olisi ne iltateetkin jääneet keittämättä ja miten sitten pakastimenkin laita ja kuinka kylmä olisikaan aamulla ollut.

Tällä hetkellä tärkeä, kun pitää nilkkaa lepuuttaa. Nyrjähti joulukuun alussa ja vieläkään ei ole työkuntoinen. Paljon tulee töllötettyä, kun ei muuta voi :(

Meille ei ostettu digiboksia digiuudistuksen tullessa. En kaipaa telkkaria. Lapsi on pian viisi, ja hän joskus kyselee että miksei meillä näy luonto-ohjelmia eikä pikkukakkosta. Mummolassa katselee telkkaria, ja olisi kyllä helposti kasvatettavissa kunnon sohvaperunaksi :)

Joskus appivanhemmilla kyläillessä tulee katsottua Teemalta dokumentteja, elokuvatarjonta on todella heikkoa. Eri vaalien alla yritän käydä jossain katsomassa yhden tai kaksi vaalikeskustelua.

En kyllä tule katsoneeksi ohjelmistoa Areenastakaan. Lapsi joskus jotain lastenohjelmia sieltä katsoo.

Mä tykkään kattoa täykkärit ja greyn. Nyt niitä ei tuu, ni vois heittää koko roskalla vaikka vesilintua. Noh, onhan se californication vai miten kirjotettiinkaan ihan kiva ja nurse jackie. Mutta joo, en vedä pultteja, jos töllö hajoo. Meillä itseasiassa on 2 töllöä, mut kukaan ei oo jaksanu vetää piuhaa siihen toiseen. :D Lapset kattoo kausiluontosesti jotain ohjelmia, jos on riittävän tylsää; eli aika harvoin. Tutulla on aina juniori päällä ja sitä en kyllä ymmärrä yhtään... Siellä varmaan vedettäiski pultit, jos töllö laukeis. :D

Kyllä toi telkkari mellä ainakin on ihan turhan "tärkee". Aikoinaan miehen kanssa pidettiin pari vuotta putkeen telkkariton tammikuu. Parina ltana katottiin joku leffa vaan. Jos mul olis tarpeeksi mielenlujuutta, meil ei olis telkkarii ollenkaan. Korkeintaan joku videotykki mistä vois joskus kattoo leffan tai dvdpiirretyn...

Meillä lapset katsovat telkkarista ainoastaan omia filmejään. Mies tykkää katsella elokuvia ja jos joskus sattuu huomaamaan jonkun historiallisen dokumentin tms niin saattaa jäädä sitä seuraamaan.

Itselläkään ei ole mitään sarjoja mitä "pitäisi" seurata. Lähinnä tv on sellaista aivot narikkaan-harrastusta kun lapset nukkuu ja on hiljaista eikä vielä nukuta. Jos silloin sattuu tulemaan jotain katsomisen arvoista ohjelmaa niin jään seuraamaan, muuten voin vaihtaa nettiin jossa meidän perheen aikuiset viettävät huomattavasti enemmän turhaa aikaa. Netin katkeaminen olisi meille paljon isompi kriisi kuin tv:n ypimimattomuus...

Nuorempana tv oli todella tärkeä. Kyl saattoi suututtaa jos joku jakso suosikkisarjasta jäi väliin. Nykyään kun on netti niin ei tuu paljon tv-tä katottua. Netin katkeaminen pitkäksi aikaa vois olla hermoja raastavaa.. sinne kun kiteytyy arki-työ ja joskus sosiaalinen elämäkin. Tv-ohjelmatkin tulee katsottua netistä tai joskus vain luettua juoniselosteet jos katsominen ei kiinnosta.

Joo no se on kyllä totta. JOtkut luulee olevansa parempia kun ei oo sitä telkkaa.

Mä taas olen huomannut, että monelle ihmiselle tulee kova tarve alkaa selitellä omaa televisionkatsomistaan, kun tulee puheeksi ettei meillä ole televisiota. Aivan kuin se minun napaani kaivaisi, mitä ihmiset katsovat tai ovat katsomatta. Mutta kovaa selittelyä yleensä tulee.

[QUOTE="vieras";25428962]Mä taas olen huomannut, että monelle ihmiselle tulee kova tarve alkaa selitellä omaa televisionkatsomistaan, kun tulee puheeksi ettei meillä ole televisiota. Aivan kuin se minun napaani kaivaisi, mitä ihmiset katsovat tai ovat katsomatta. Mutta kovaa selittelyä yleensä tulee.[/QUOTE]

Johtuu varmaan siitä että suurin osa porukasta jolla ei ole telkkua ei ymmärrä että tv:stä pystyy katsomaan muutakin kun saippuasarjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja töllö;25428878:
Pointtini olikin se että jos sinulla jää vaikka eilen klo 16.30 alkanut joku tietty ohjelma (kuvitteellinen aika)
näkemättä sen takia että kaapelit kaatui,et näe sitä netistäkään kun nettikin kaatunut (jos ei mokkulaa ole)
ja siksi maailmasi kaatuu.
Eli onko näin ettei ihmiset keksi sitten kuin hermona soitella vikailmoitusta ja raivota sinne pää punaisena kuten eräs naapurimme oli soittanut (tosin asiallisesti) mutta näin oli kaapeliyhtiöstä sanottu että tältä alueelta tullut tosi paljon soittoja ja kun ihmiset ei ymmärrä että sitä telkkaria ei sillä sadaosasekunnilla saada nyt toimimaan kenenkään talouteen vaikka tulisi 10 hyvää ohjelmaa ;)
Jos joku odotettu ja kiva jää pois niin lapsi ei saa kiukuta mutta aikuinen :D
aikuinen saa ottaa itku potku raivarin sillä nyt hän ei muuta keksi kuin raivota kaapeliyhtiöön ja odottaa hermona kynsiä pureskellen telkkarin ääressä ja todeta vielä klo 22.00 että ei se (kuulemma vielä silloinkaan) toimi.

Juu, itse olisin tykännyt katsella muutamat ohjelmat mutta ne näen kyllä uusintana vaikka netistäkin jos katsoisin enään aiheelliseksi katsella.

Tosin huvitti aamjlla kun tuo meidän vanhin lapsi heräsi ja lähti kouluun hän katsoi ensimmäisenä että NYT telkka toimii jipii, johon sanoinkin että toimii tai ei mutta kouluun ensin,ja sekös harmitti ;)

utta niin tai näin mikä kenellekin tärkeää ;) Kyllä minua olisi harmittanut jos sähköt olisi menneet,
ei olisi päässyt saunaan ja olisi ne iltateetkin jääneet keittämättä ja miten sitten pakastimenkin laita ja kuinka kylmä olisikaan aamulla ollut.

Noh, joillekkin se on ainoa asia mikä tuo iloa arkeen, suotakoon se heille, oli se huono tai hyvä asia. Tokihan voi olla että on ollut muutenkin huono päivä. Toihan se teillekkin huvitusta jos ei muuta.

Yhteistyössä