Tuupaisen mukaan kyse ei ole plagioinnista. Kansanedustaja kopioi puheensa lähes sanasta sanaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Että silleen..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Että silleen..

Vieras
Taas persefinni on osoittanut älykkyytensä! :laugh:

Kansanedustaja Kauko Tuupainen (ps) käytti torstaina tekijänoikeuslakia koskevan kansalaisaloitteen lähetekeskustelussa puheenvuoronsa siten, että se oli lähes sanasta sanaan kopioitu aloitetta vastustavalta etujärjestöltä. Tuupainen toteaa HS:lle, ettei julkisen tiedon lainaaminen ole plagiointia.

"Kopioimisväite ei pidä paikkansa", Tuupainen sanoo.
"Esitys tekisi Suomesta turvasataman kansainväliselle piratismille. Ehdotus kannustaa oikeuksien loukkaamiseen monin tavoin. Sen mukaan verkosta saisi vapaasti kopioida sinne laittomasti laitettuja sisältöjä."Tekijänoikeusjärjestöjen yhteiskannanotto "Esitys saattaisi tehdä Suomesta turvasataman kansainväliselle piratismille. Miksi? Siksi, että ehdotus kannustaa oikeuksien loukkaamiseen monin tavoin. Sen mukaan verkosta saisi vapaasti kopioida sinne laittomasti laitettuja sisältöjä."Kauko Tuupainen puheenvuorossaan

Tuupainen piti puheensa torstaina. Sen yhtäläisyydet lobbausjärjestön päivää aiemmin julkaisemaan tiedotteeseen kertoi ensiksi kansanedustaja Oras Tynkkynen (vihr) julkisessa Facebook-kirjoituksessaan.

Lobbausjärjestöjen mukaan "aloite vaikeuttaisi digitaalisten palvelujen kehittämistä ja tekisi Suomesta turvasataman kansainväliselle verkkopiratismille", kun taas Tuupaisen mukaan "aloite saattaa vaikeuttaa digitaalisten palvelujen kehittämistä ja tekee Suomesta turvasataman kansainväliselle verkkopiratismille".

Yhtäläisyyksiä on kosmeettisia muutoksia lukuun ottamatta useita.

Kansanedustaja viittaa puheensa aluksi luovan alan tekijänoikeusjärjestöihin, mutta ei ainakaan suoraan anna ymmärtää lainaavansa heidän sanojaan. Myöhemmin hän kertoo sanomansa olevan hänen oma mielipiteensä eikä perussuomalaisen eduskuntaryhmän kanta.

Tuupaisen mielestä puheen alun olisi pitänyt selventää asia.

Kuten kopioimansa etujärjestöt, myös Tuupainen asettautuu puheenvuorossaan vastustamaan kansalaisaloitetta. Siinä muun muassa vaaditaan lievennyksiä luvatonta kopiointia koskeviin lainkohtiin.

"Etujärjestön kannanotto on julkista tietoa, ei se ole plagiointia. Perehdyin järjestöjen lausuntoon, ja katsoin että siinä on asioita joista olen samaa mieltä. Samojen järjestöjen asioita olen ennenkin ajanut", Tuupainen sanoo.

"Olen minä Kauppalehdestäkin joskus ottanut lausuntoja, koska se on julkista tavaraa."

Kansanedustaja kopioi puheensa lähes sanasta sanaan lobbausjärjestöiltä - Tekijänoikeudet - Politiikka - Helsingin Sanomat

Yhteistyössä