Tuttipullojen sterilointi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dddds
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vanhanaikaista!? Miksi ihmeessä se ois vanhanaikaista? Tottakai ihan pienen lapsen tutit ja tuttipullot on hyvä steriloida, koska vastasyntyneet ovat infektioherkkiä.

Siinä vaiheessa kun alkaa syömään kiinteitä, ei tutipullojen ja tuttien sterilointi ole niin tärkeää, mutta hyvähän ne on siltikin edelleen pestä.

Ja muistan että th sanoi että joka käytön jälkeen olisi pitänyt steriloida, mutta tuosa olisi pitänyt olla jo 20 tuttipulloa tai steriloida pulloja yölläkin. Vauva kun söi tunnin, kahden välein. Ja lypsinkin siinä samalla.

Itse steriloin joka käytön jälkeen, tyksin ohjeet oli (8 viikkoa sitten), että sama korkkiosaa voi käyttä 24h, jos sen aina välillä huutelee, tuttiosaa ja pullo-osaa voi käyttää myös sen 24h ilman keittämistä välillä, jos sen pesee pesuaineella joka syötön jälkeen.

Itse koen kuitenkin helpommaksi pestä ja sterkata kerran päivässä kaikki pullot, eikä niin, että olisin yhdellä pullolla lutrannut monta kertaa päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29202697:
Mä sillon tällöin keittelen mut en kauheen usein. Hyvähän niitä pöpöjä on alkaa kerätä 4kk eteenpäin.

Joo, siinä vaiheessa vauvat jo nuolee lattioita...että pullojen sterilointi taitaa olla vähän liioteltua.

Kannattaa käyttää ihan omaa järkeä, sen sijaan että tankkaa vain jatkuvasti muuttuvia suosituksia. Normaalistihan vauva imee maidon äidin rinnasta, joka tuskin on desifioitu joka kerta. Eli jos hyvin peset pullot, niin ei niitä nyt ihan koko aikaa tarvitse olla keittämässä.

Yhteen väliin ei suositeltu sterilointia, mut minä kyllä steriloin. Ei se iso vaiva ole, jos pyöräyttää pullon heti pesun jälkeen vedenkeittimessä. Ja käytettynä saa noita mikrosteriloijia tosi edullisesti, koska käyttöikä on kuitenkin aika lyhyt.

Tuttipulloojen ja pullotuttien kanssa kannattaa olla tarkkana kun sinne jää helposti pieniä määriä maitoa mikä sitten toimii hvänä kasvualustana pöpöille. Tuttipullot voi pestä koneessa jolloin niitä ei tartte erikseen steriloida. Pullotutit kannattaa keitellä vaikka kerran päivässä.

Meillä pullot steriloitiin ehkä vähän liiankin pitkään (vuotiaaksi). Kaikki tutit keitän vieläkin tarvittaessa. Tiedä aina, että missä on pyörinyt. Itselle pullojen keittelystä vain tuli niin arkea ja tärkeä rutiini, joten oli vähän hankalakin luopua siitä. Nyt ei enää siis keitellä pulloja. ;)

Yhteistyössä