Tuttien puhdistamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
Miten usein ja millä tavalla peset ja keität vauvan tutteja?

Esim jos tutti on laitettu illalla suuhun ja aamulla se on pään vieressä patjalla, niin huuhteletko tutin ennen suuhun laittamista? Huuhteletko siis aina kun on ollut jonkin aikaa pois suusta? Entä keitätkö aina kun on tippunut lattialle?

Missä iässä voi alkaa ottaa löysemmin puhdistuksen kanssa? Vaikuttaako kiinteiden ruokien aloitus tähän? (Jostain luin että tuttipulloja steriloidaan kunnes aloitetaan kiinteät, meillä ei pulloja käytetä.)

Jos tippu lattialle (kotona), huuhtasin vaan, jos tippu jossain muualla lattialle tai maahan, keitin, keitin kaikki tutit vähintään jokatoinen päivä..Jos tippu sänkyyn, en ees huuhdellu ellei ollu selvästi likainen.

Ja juu, kiinteet kun aloitetaan, voi lopettaa sen jokapäiväisen tuttipullojen keittelyn yms. Itse vähensin sitä kyl jo jonkun verran siinä kohtaa kun muksu alko työntää kaikki mitää käsiinsä sai suuhunsa, eiköhä siinä jo tule niitä bakteereja sen verran et on turha vauhkota tuttien ja pullojen keittelystä. :)

Huuhtelin hanan alla jos kotona tippui matolle, mutta en muuten. Muualla jos tutti tippui niin huuhtelin joka kerta. Keitin kerran viikossa tai useammin jos keitin esim. rintapumppua. Sairaalassa neuvoivat että kerran viikossa keittäminen riittää jos tutteja on käytössä 1-3kpl.

Käyttöön otettaessa olen keittänyt tutit ja sitten 1-2 kertaa viikossa. Muutoin olen vain huuhdellut hanan alla. Riippuu kyllä siitäkin tuo keittäminen, että onko tutti tippunut kotona vai kaupassa lattialle.
Kiinteisiin siirryttäessä enää harvemmin olen tutteja keitellyt.

Minä olen keittänyt tutit vedenkettimessä, ensin päälle ja kun katkaisee virran veden kiehuessa olen laittanut hetken päästä uudelleen päälle.
Lopuksi vaan vedet pois keittimestä, kans auki ja tutit ulos, helppoa. Enkä ole ainoa joka näin tekee, tai en siis enää joudu tuota tekemään, kun ei ole ketään joka tuttia käyttäisi.

Huuhtelin hanan alla jos kotona tippui matolle, mutta en muuten. Muualla jos tutti tippui niin huuhtelin joka kerta. Keitin kerran viikossa tai useammin jos keitin esim. rintapumppua. Sairaalassa neuvoivat että kerran viikossa keittäminen riittää jos tutteja on käytössä 1-3kpl.

Siis syntymästä lähtien toimittiin näin. Kiinteiden aloittamisen jälkeen pyrittiin edelleen keittämään kerran viikossa, mutta käytännössä tutteja ei juuri keitelty enää ollenkaan kun lapsi oli 8kk ikäinen.

Käyttöön otettaessa olen keittänyt tutit ja sitten 1-2 kertaa viikossa. Muutoin olen vain huuhdellut hanan alla. Riippuu kyllä siitäkin tuo keittäminen, että onko tutti tippunut kotona vai kaupassa lattialle.
Kiinteisiin siirryttäessä enää harvemmin olen tutteja keitellyt.

Yhteistyössä