tutti vai ei

Onko tutille pakko opettaa vai tuleeko lapsesta peukalonsyöjä jos ei ole tuttia? Esikoinen ei tarvinnut tuttia, nuorempi yökkää ja ei huoli mutta syö nyrkkiä... neuvolasta sanotaan et tutti on parempi kuin peukalo.
 
Meillä ei esikoinen alkanut tutille ja vieläkin menee peukku väsyneenä suuhun. tyttö on nelivuotias kohta. Vaan eipä sitä peukkua vioi poiskaan heittää... monet keinot on kokeiltu, mutta kai se aikanaan loppuu...
Pienempi tyttö alkoi onneksi tutille.
 
Ei tule lapsesta välttämättä peukalon syöjää vaikka ei tuttia olisikaan. Minä olen yrittänyt lapsia tutille opettaa ihan oman mukavuuteni vuoksi, tutti on vaivaton lohduke. Osalle lapsista on tutti kelvannut ja osalle ei.
 
Meillä kaksi lapsista ei suostunut ottaan tuttia vaikka mitä yritettiin, mutta kumpikaan ei ole syönyt peukaloa. Kolmas söi kyllä tuttia, mutta heitti itse sen pois 8 kk iässä.

Minä olisin voinut vaikka vähän maksaa että nämä kaksi olisivat syöneet tuttia. Olisi ollut vähän helpompaa. Eihän sitä tuttia tarvi joka käänteessä suuhun tukkia. Mutta peukalo ei meillä ole kyllä missään vaiheessa ollut tutin korvike ennemmin tissi.
 
Kerttu1
Meillä vanhempi lapsi ei huolinut tuttia,mutta tissi oli korvike... ja nuorempi on nyt 1,5 vuotias ja tutti on tosi tärkeä,vierotus tutista tulee olemaan vaikeeta. Mutta peukku ei tosiaan tullut tutille korvikkeeksi esikoisella,tosin oikomishoito on edessä siitä huolimatta,että poika ei missään vaiheessa syönyt tuttia,eikä tuttipulloa.
 
Meidän pojalle iskettiin tutti suuhun synnytys sairaalassa, ei ne multa mitään kyselly. Sanoivat vaan että hienosti syö tuttia. Ja hyvin se on rauhoittanut itkutilanteissa, nyt käytämme sitä vaan nukahtamiseen ja pikkuhiljaa yritämme siitäkin eroon.
 
kyllä sairaalassa oltiin halukkaita antamaan tutti.. eräskin yö jolloin vauva meni "hoitoon" vauvalaan, jopa oli tutti ilmaantunut koppaan eikä äidiltä mitään kysytty... Mutta on hankala kun vauveli 3kk nyrkkiään hankaa ja kun tuttia antaa niin se on samassa pois ja yököttää... Saas nähdä miten meidän käy.. onko eskarissa peukalo suussa???
 
Yxz
Minä kannatan tuttia. Siitä on helpompi päästä eroon kuin peukalon syönnistä, tästä on esimerkkinä pikkuveljeni. Nuorimmainen ei tuttia ole huolinut. Yhdessä vaiheessa oli muutama sormi suussa, mutta äiti on se tutin korvike ja nyt kun pitäisi imetyksestä vähitellen eroon, niin huuto on mitä mahtavin, kun äiti ei aina olisikaan tarjolla nukkumaanmennessä.
 
minä yritän pojalle kovasti tarjota tuttia ja mitä tämä rontti tekeekään, ikää siis 3.5kk, ottaa itse tutin pois suusta, tiputtaa sen ja laittaa koko nyrkin suuhun...ja jos äityli laittaa uudestaan tutin suuhun niin poika ottaa äitylin kädestä kiinni ja äitylin pitää pitää tuttia, muuten tutti sinkoaa omalle kiertoradalle välittömästi..
 
jelly
Meillä Poju ei huolinut tuttia tai tuttipulloa ennenkuin oli puolivuotias. Sen jälkeen tuttipullo kelpasi juomanokan kanssa ja tutti vain nukkumaan mennessä. Olen yrittänytkin pitää tutin unijuttuna. Rintaa syötiinkin sitten puolitoista vuotiaaksi...
Alle puolivuotiaana söi peukaloa ja sitten nyrkkiään koko ajan. Eka hammas tuli 4 kk ikäisenä. Ensimmäisessä hammashoitajan käynnissä suu oli jo täynnä hampaita. Olisko nyrkin pureminen helpottanut enemmän kutinaa ikenissä.
 
kerttuliini
Lapsentahtisesti imetetyt vauvat eivät niin suurella todennäköisyydellä syö peukaloa. Mulla on täällä kolme tutitonta lasta, joista kukaan ei ole syönyt peukaloaan. Ovat saaneet imemistarpeensa tyydytettyä rinnalla (sen korvikehan tutti tai peukalo on).
 
meidän tyttö,7kk, ei huolinu tuttia pienempänä ollenkaan,nyt se syö sitä päivisin,tai ehkä enemmänkin leikkii sillä,ja peukaloa se valitettavasti syö.Pienempänä söi nyrkkiiään.Aina kun se nukahtaa,niin peukalo suussa....minkäs teet?
 
Tytölle ei aluksi maistunut tutti ollenkaan, ei kyllä syönyt peukkuakaan. Mies sitten opetti 4kk iässä tutin, oli onneksi vain unituttina. 11kk:n iässä flunssan yhteydessä päätin että tutti jää ja 3 viikkoa oli aika pahaa aikaa nukkumisten kanssa. Nukkui kyllä sitten kun viimein sai unta mutta ilman tuttia se oli vaikeaa. Ihan saman ikäine työkaverin tyttö syö tuttia vieläkin ja on 2v 8kk
 
neeli
Minusta jos imettää lapsentahtisesti ei tartte tutia,antaa rintaa niin maitoakin riittää,ite tein näin ja ei ole syöny tutia+pulloa ikinä, imetin kyllä sitte 2v,itse sitten lopetti.
 
meillä poika on nyt 1vuotta ja 2kuukautta ja tutti ei oo kelvannut ollenkaan.alussa yritettiin opettaa mut sit luovutettiin.hyvin on pärjätty ilman.peukku kyllä menee suuhun ennen nukahtamista mut ei oo musta ongelma.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2004 klo 20:32 kerttuliini kirjoitti:
Lapsentahtisesti imetetyt vauvat eivät niin suurella todennäköisyydellä syö peukaloa. Mulla on täällä kolme tutitonta lasta, joista kukaan ei ole syönyt peukaloaan. Ovat saaneet imemistarpeensa tyydytettyä rinnalla (sen korvikehan tutti tai peukalo on).
Kyllä meilläkin ihan lapsentahtisesti tuota esikoista on imeteety ja silti peukkua on aina syönyt. Ja imee sitä siis edelleenkin väsyneenä vaikka ikää on kohta neljä... eikä oo temput auttaneet...
 

Yhteistyössä