tutti/rattaat isolla lapsella

  • Viestiketjun aloittaja "Tiitu"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Harvaa asiaa kauhistelen mutta noita kahta kyllä. Minusta tutti pois viimeistään 2 vuotiaana ja rattaat 3 vuotiaana. En ikinä kehtaisi enää työntää 3 vuotiastani rattaissa, jokuhan vielä luulee ettei osaa kävellä tai on jotenkin epänormaali, jonka vuoksi pakko pitää rattaissa. Ja mitenhän on liikunnan laita niillä jotka eivät joudu/saa kävellä itse....
 
"joku"
Järkyty ap, meillä tyttö söi 3v asti tuttia unille mentäessä. Rattaat meillä on vieläkin käytössä ulkomaanlomilla koska 4,5v tyttö ei jaksa kävellä samanlaisia matkoja kun me vanhemmat, kävellään parhaimmillaan 10-20km päivän aikana enkä todellakaan oleta/vaadi että 4 vuotiaan pitäisi sellaisia matkoja kävellä. Eikä näytä mitenkään liian isolta sellainen vähän reilu 100cm ja 17kg painava lapsi brion pony rattaissa.
 
[QUOTE="vieras";27166126]Näissä ketjuissa aina huomaa sen miten ihmiset (äidit) eivät ymmärrä että lapset kehittyvät eri tahtiin ja saman ikäiset voivat olla ihan eri kokoluokkaa.

Tekisi mieli kirjoittaa 2v lapsen otsaan, että hän on 2-vuotias eikä 4 tai 5vee kuten useimmat veikkaavat hänen olevan. Niin usein bussissa saa outoja katseita kun luulevat rattaissa olevan isonkin lapsen.[/QUOTE]

Joo tämä on NIIIIIIN tuttua minulle. Poikaani luultiin 1,5-vuotiaana noin kolmevuotiaaksi, pituuden ja paksujen hiuksien takia. Ja ne katseet kun matkustettiin rattaiden kanssa julkisilla, tai kun poikani puhui siansaksaansa, koska ei osannut tuolloin puhua kuin muutaman pienen sanan.

Nyt poika on 105 cm ja painoa en tiedä, oisko 18-19 kg, sellainen harteikas ja roteva. Ikää 3 v. 4 kk. Ei jaksaisi kävellä mitään hurjia matkoja, 8-10 km, mutta ei tota enää pysty mihinkään rattaisiin edes tunkemaan, johan ne hajoaa kun painorajoituskin meidän rattaissa on 15 kg. :D Talvella se ratkeaa niin että pidemmille lenkeille otetaan pulkka tai rattikelkka mukaan, ja siinä vedetään poikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ken guru
[QUOTE="harmaa";27166240]Minä söin peukaloa vielä ekaluokallakin :D :p eikä ole purentavikoja :) esikoiseni joi tuttipulloa aikoinaan 5vuotiaaksi asti (ei suostunut juomaan mistään muusta) ja nyt tuo on jo 17v eikä ole ensimmäistäkään ongelmaa purennassa kuin puheessakaan.[/QUOTE]

Suostuu kyllä kun tuttipullo ei ole vaihtoehto.
 
Hohoijaa
Itse olen syönyt tuttia 4,5 vuotiaaksi asti, matkannut rattaissa vielä 6 vuotiaana silloin tällöin ja jopa koulu iässä lomamatkoilla jos piti kävellä pidemmälti. Mutta mulla tosin onkin tuohon rattaissa matkustamiseen ollut syykin, nimittäin kärsin vaikeasta yliliikkuvuudesta nivelissä. Kärsin siitä edelleen mutta kuntoutus on tehnyt tehtävänsä ja voin elää normaalia elämää vain vähäisillä kivuilla. Mutta tuttia söin vain siksi etten osannut olla ilman, mutta hampaat on suorat ja koskaan ei ole oikomahoitoa tehty. Ikää mulla 21v.

Omani aion tutista vieroittaa 2v. mennessä, ja vaunuista haluan tytön pois 3v:nä jos tytölle ei samaa nivel vaivaa todeta. Mutta hei, älkää aina arvioiko koon perusteella lapsen ikää, mm. mun kummipoika 3v vastaa kooltaa 7 vuotiasta kun on pitkän huiskea ja roteva ja silti kulkee vaunuissa hieman vajaa 2v. veljensä kanssa joka taas on sitten ikäisiään pienemmän oloinen.
 
Joo tämä on NIIIIIIN tuttua minulle. Poikaani luultiin 1,5-vuotiaana noin kolmevuotiaaksi, pituuden ja paksujen hiuksien takia. Ja ne katseet kun matkustettiin rattaiden kanssa julkisilla, tai kun poikani puhui siansaksaansa, koska ei osannut tuolloin puhua kuin muutaman pienen sanan.
Kovin tuttu juttu myös minulle. Nyt 6 v poikani on aina ollut ikäistään isomman kokoinen ja oloinen. Jo 3 vuotta sitten kesällä kysyttiin että meneekö hän eskariin syksyllä - nyt, kun hän on eskarissa, niin puolestaan kysytään onko hän tokalla vaiko kolmannella luokalla.

Mutta silti olen ihmetellyt esim. sitä, miksi terve eskari-ikäinen lapsi istuu Ponyissa kun menee äitinsä kanssa kilsan päähän lähikauppaan. Kyllä, tiedän pomminvarmasti että lapsi on sen ikäinen. Ja olen oudoksunut myös sitä, kun 4 v ja 5 v terveet sisarukset laitetaan tuplarattaisiin parin kilsan kävelymatkan ajaksi. En oikein ymmärrä että miksi. Ne osaa ja jaksaa kävellä kyllä.
 
"kahden äiti"
Pienikokoista kuopusta kuljetin juuri 4v täytettyään kerran vielä rattaissa, kun piti päästä kauppaan ja poika oli juuri ollut leikkauksessa, niin piti lepäillä ja pysyä rauhallisena... Mielellään kyllä istui, mutta kyllä se aika koommiselta minusta näytti. Sama lapsi halusi 4,5-vuotiaana ravintolassa syöttötuoliin istumaan ja annoin, koska siitä vaan ylttää syömään paljon mukavammin. Yleensä ei sitäkään enää käytetä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27166451]. En ikinä kehtaisi enää työntää 3 vuotiastani rattaissa, jokuhan vielä luulee ettei osaa kävellä tai on jotenkin epänormaali, jonka vuoksi pakko pitää rattaissa. Ja mitenhän on liikunnan laita niillä jotka eivät joudu/saa kävellä itse....[/QUOTE]

Meillä mennään päiväkotimatkat hoitopäivinä sekä kaupunkireissut muutaman kerran viikossa rattailla 2 ja 3,5v kanssa. Koska päikkymatka on pitkä ja aikaisin aamulla on tuska varata aikaa lasten omaan kävelytahtiin joten rattailla pääsee helpommin. Kaupungilla liikkuessa rattaat ovat ihan ehdottomat koska on kaks energistä lasta jotka sänteilevät sinne tänne jos rattaita ei ole.

Lapset LIIKKUVAT joka päivä ihan riittävästi, vähemmänkin voisi liikkua. Meillä on iso talo ja iso piha joissa lapsille on runsaasti liikkumistilaa. Isommalla lapsella on kaksi liikuntaharrastusta joissa käy viikoittain isänsä kanssa.

Kummallisia ennakkoluuloja jos kaupungilla näkee lapsen rattaissa niin olettaa ettei lapsi kotona liiku. Kyttäät varmaan kaupassa ihmisten ostoskärryjä että jaahas noilla syödään aina herkkuja kun oikeasti ostavat herkkuja juhliin.
 
ehkä sohaisen muurahaispesää, mutta kyllä pisti tänään silmään kun noin neljävuotias tyttö luputti tuttia kahvilassa, otti vain siksi aikaa pois että sai pillimehun juotua ja myöhemmin bussissa oli noin 6 v poika istui polvet suussa lastenrattaissa, ei mikään vammainen siitä päätellen miten hyvin puhui ja pois jäädessä nousi itse rattaista pois..
no eihän neljävuotias ole vielä mitään! Itse nukahdan ainakin vielä saalaa tuttipullon viereen ja olen 14v !
 
Eiköhän sitten, kun on pysyvät hampaat, ole myös pysyvä muoto, jos puhutaan terveistä aikuisista ilman onnettomuuksia. Seuraavaa muutosta täytyy odotella vanhuuteen.
Ei vaadi onnettomuutta. Hampaat voi mennä kieroon, vaikka melko epätodennäköistä onkin. Mitään pysyviä muotoja ei ole, eikä ne ketään kiinnosta. Adios.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä