tutti ja pullo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MissR

Vieras
Poikani (esikoiseni, nyt 5 kk) oppi syömään tuttia vasta 2 kk iässä ja pullosta juomaan 4.5 kk ikäisenä. Enpä tarjonnut pojalleni ensimmäisten viikkojen aikana tuttia ollenkaan koska olin kuullut että tutti olisi jotenkin pahasta. Ja enpä tietenkään, samasta syystä kuin edellä, yrittänytkään antaa missään vaiheessa ensimmäisten 2.5 kk aikana pullosta maitoa.

Jos poikani olisi totutettu tuttiin ja hän olisi sen huolinut alusta saakka, oltaisiin säästytty monilta itkuilta noiden kahden ensimmäisen kuukauden aikana! Onneksi lopulta oppi tutille, sillä sitä ilman elämämme olisi ollut tosi rankkaa! Ja jos olisin totuttanut poikani aiemmin pullolle, hän olisi sen ehkä huolinut ja meidän elämämme olisi ollut paljon paljon helpompaa monin eri tavoin, en edes jaksa alkaa tässä luetella kaikkia mahdollisia puolia tuosta asiasta (olen kyllä täysimetyksen kannattaja, jos imetys sujuu suhteellisen hyvin, mutta tietyissä tilanteissa pullo olisi ollut ainakin meille suuri pelastus ja helpotus!).

Jos joskus vielä toisen lapsen saan, niin jo synnytyslaitoksella annan hänelle tutin jos vauva kitisee ja kitisee, ja jos imetys tökkii yhtä pahasti kuin esikoisen kanssa, yritän tarjota pulloakin jo hyvissä ajoin, enkä tee täysimetyksestä mitään elämää suurempaa juttua!

Vahingoistaan viisastuu!!! Ja kaikkia suosituksia ym. ei pidä ottaa niin tosissaan!

Niinpä. Minäkin pelkäsin kuollakseni (koska peloteltiin), että osittaisimetyskin menee pieleen (täysimetyksen jo kariuduttua), ja vauva jossain vaiheessa ei enää suostukaan syömään rintaa, koska saa myös pullosta. Samoin tutin kanssa pihtailin.

Mutta pa**an marjat: 4,5-kuinen vauva imee tissiä halulla ja ilolla edelleen, vaikka melkein koko ajan on saanut myös lisämaitoa pullosta. Ja vaikka neuvolassakin tietävät tilanteen, kielsivät hiljan minua antamasta velliä pullosta, koska se voi pilata imetyksen. Vaikka pullosta on syöty neljä kuukautta ongelmitta! Rintaraivareita samoin kuin pulloraivareita on välillä kärsitty, mutta ne kai aika monella kuuluvat asiaan. Ei pullo korvaa rinnan imemisen suomaa tyydytystä vauvalle. Itse en loppujen lopuksi ole kuullut yhdestäkään, jonka imetystä pullo tai tutti olisivat pilanneet, tosin heitäkin varmasti on olemassa.

meillä on vauvat syöneet ihan yhtä hanakasti pulloa kuin rintaakin. En kyllä ottanut alussakaan stressiä moisesta. Ajattelin, että jollei rinta kelpaa niin sitten pullo ja jollei tutti kelpaa niin voi itku!

Moi!

Kuulostipa tutulta tekstiltä. Minäkin ensimmäisen lapsen äitinä yritin toimia kaikkien ohjeiden mukaan enkä antanut lapselle tuttia enkä pulloa. No tutin opetteluun meni sitten yli kuukausi kun hammashoitaja kauhistui peukalon syömisestä. Tuttipullon opetteluun meni puolivuotiaalta 1.5 kk. Olisi ollut ihan kiva tissinhaltijan poistua paria tuntia pidemmäksi ajaksi vauvan luota ennen vauvan 7.5 kk ikääkin..... Jos vielä vauvoja tulee niin heti tutit ja pullot kehiin.

Minäkin olen jo päättänyt, että jos toisen saan, tyrkkään sille jo laitoksella sekä pullon että tutin suuhun. Meillä on alusta saakka syöty tuttia, pulloa ja rintaa. Raskaampaa on ollut parilla ystävällä, joiden vauvat syövät vain rintaa ja käyttävät rintaa myös huvituttina.

Kätilö kysyi laitoksella, että saako antaa pulloa. Vauva oli vähän ennenaikainen eikä minulla ollut vielä maito noussut. Minä siihen kakistelemaan, että uskaltaakohan tuota antaa, jos se sitten hylkii rintaa. Topakka kätilö totesi, että olet tainnut lukea vähän liikaa vauvalehtiä ja tyrkkäs pullon vauvalle suuhun. Nyt huvittaa koko juttu :) Imetys sujui ihan hienosti vaikka vauva välillä pulloa saikin.

Yhteistyössä