tutti asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukkanen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kukkanen"

Vieras
Meille syntyi keskiviikkona vauva :-) nyt olisi mielipide kysely tutista. Sairaalassa ei suositella ettei saa väärää otetta rinnasta, ja naiset joilla lapsia niin suosittelee ehdottomasti, jos laps siis huolii tuttia.
Meidän vauva on kova imemään sormiaan kun ei ole muuta ( esim vaipanvaihdossa ) ja mietin että hän varmasti huolii tutin. Äitini suositteli myös tuttia, sanoi että helpompi se on tutista opettaa pois kun omasta sormestaan :-)

Mitä olette mieltä? Puolesta vai vastaan? Jos puolesta niin milloin olisi hyvä aloittaa?

no mä antaisin parin kolmen viikon ajan vain rintaa, jotta oikea imuote ehtii vakiintua. Sitten miettisin uudestaan, haluanko ottaa tutin käyttöön. Eikä se vastasyntyneen sormien imeminen ole mitenkään huolestuttavaa - ehtii tutin opettaa niiden tilalle paljon myöhemminkin.

Onnea vauvasta!

Kaksi lasta minulla ja kumpikaan ei ole koskaan tuttia syönyt yrityksistä huolimatta. Sormiaan ovat ihan pikkuisina imeneet hetken aikaa,mutta sekin meni ohi itsekseen. Seuraavalle en ajatellut edes kokeilla. Itse ehkä oman kokemuksen kannalta kallistun sen puoleen,että tutti ei ole vauvalle mitenkään tarpeellinen. Jos kuitenkin antaisin vauvalle tuttia voisin kuvitella sitä tarjoavani ehkä noin reilu kuukauden ikäiselle.

Mä antaisin tutin. Meidän esikoinen ei tuttia huolinut vaan söi peukaloa. En tuota tapaa yrityksistä huolimatta saanut kitkettyä kokonaan. Tyttö on nyt 13 ja edelleen nukkuessaan laittaa peukun suuhun. Hampaat on sen takia jonkin verran vääntynyt eikä niitä voi oikoa ennenkuin peukun imeminen on loppunut. Kynnelit ja vastaavat ei auta mitään...
Suht helppo on kuitenkin tutista vierottaa kunhan ei alun perinkään anna koko ajan sitä mussuttaa. Ton kolmosen kans tutti ei ainakaan mitenkään vaikuttanut imuotteeseen. Kakkosesta en tiedä sanoa kun imetys ei keskosuuden takia onnistunut.

Me tarjottiin 2 vkon ikäisenä, eikä kelvannut. Seuraavalle tarjoan heti - helpottaa nukuttamista ja vähentää muutenkin kitinää/itkua. Käsiä syötiin pitkään, mutta ei enää 6 kk iässä. Eipä tarvi vieroittaa...

Mä antaisin tutin. Meidän esikoinen ei tuttia huolinut vaan söi peukaloa. En tuota tapaa yrityksistä huolimatta saanut kitkettyä kokonaan. Tyttö on nyt 13 ja edelleen nukkuessaan laittaa peukun suuhun. Hampaat on sen takia jonkin verran vääntynyt eikä niitä voi oikoa ennenkuin peukun imeminen on loppunut. Kynnelit ja vastaavat ei auta mitään...
Suht helppo on kuitenkin tutista vierottaa kunhan ei alun perinkään anna koko ajan sitä mussuttaa. Ton kolmosen kans tutti ei ainakaan mitenkään vaikuttanut imuotteeseen. Kakkosesta en tiedä sanoa kun imetys ei keskosuuden takia onnistunut.

Nukahtamista helpottaa ja samoin, jos julkisella paikalla alkaa itkeä, eikä muu auta. En antaisi juuri muuten. Monet joutuu nostelemaan tuttia yöllä, joten se ei olisi hyvä juttu.

meillä pukattiin kyllä jo sairaalassa tutti suuhun ja sieltä asti ollu käytössä ja ainoastaan imetetty on, ei siis pulloa ollenkaan. juuri imuotteen kanssa ei koskaan ollu meillä ongelmia.

Tutin laittaisin, jos vaan onnistuu. Kuopus imi sormiaan jo vauvana ja siitä oli paljon vaikeampi vieroittaa kuin esikoinen tutistaan. Plus, että se kätkytkuolemaa ehkäisevä aspekti voi olla tärkeä tekijä valita tutti. Kunhan ei yli 1-vuotiaaksi käytä tuttia.

Itse olin sitä mieltä, että en anna vauvalle tuttia käyttöön ollenkaan... No jo synnärillä kuitenkin annoin :D ...mutta olen ollut tyytyväinen valintaan, koska tutti on hyvä tapa lohduttaa vauvaa ja unen saantiin on myös ollut avuksi... Meillä syödään tuttia lähinnä nukkumaan mennnessä ja autossa... Aika harvoin "muuten vaan"...

Esikoinen ei tuttia huolinut ollenkaan, yökki vain. Ei kyllä imenyt sormiaankaan, tai jos sormet meni suuhun niin otin käden pois suusta. Ei kyllä itkeskellytkään turhia.

Keskimmäinen sai tutin jo sairaalassa ja koliikkinen kun oli niin oli kyllä apua tutista rauhoittelussa. Vieroitettiin tutista paljon ennen vuoden ikää. Tutti kun annettiin vain "äärimmäisessä hädässä" eli kun mikään muu ei auttanut. Nukkumaan mennessäkin oli tutti jos oli vailla. Siten se oli helppo vieroittaa kun jos ei ollut itse vailla niin ei tyrkytetty.

Kuopus söi laitoksella tuttia, kotiin tullessa ei enää kelvannut (monenlaista tuttia kokeiltiin) Alkuviikkoina oli kiinni sitten rinnassa koko ajan ja sai hirveitä raivareita ja meinasi "tukehtua" kun olisi vain halunnut imutella tyhjää rintaa mutta kun maitoa vain pulppusi. Nyt menee nyrkki suuhun silloin tällöin ns. vahingossa. (ikää 6vk)

Minä olen enemmän tutin kannalla kuin peukun. Olen just sitä mieltä että peukusta on vaikeampi vierottaa kun se on aina mukana..... jos lapsella tekee mieli imutella niin siinä ei kynnelit/tumput sun muut ole esteenä kun peukku suuhun sujahtaa.

Mutta jokainen tavallaan.

Meillä taidettiin sanoa että tuttia kannattaa tarjota vasta siinä kuukauden iässä kun imetys sujuu hyvin.

Itse en ole mikään tuttien kannattaja. Kolme lasta löytyy joista ainoastaan keskimmäisellä on ollut tutti, esikoisnen ja nyt 6kk ikäinen kuopus ovat pärjänneet ilman eikä mitään sormen imeskelyongelmia ole ollut. Keskimmäiselle tarjosin aikanaan tutin vasta lähemmäs 4kk iässä, ihan noin satunnaiseksi äänen vaimentimeksi ja unikavereiksi (oli niin huutavainen lapsi että koin tarvivani siihen jotain apua). Aika vähäisessä käytössä tuokin oli, mitä ehkä todistaa sekin kun äitini ihmetteli myöhemmin söikö tyttö tosissaan tuttia kun missään kuvassa ei näkynyt eikä hän vierailujen aikanakaan kiinnittänyt huomioa. Tosissaan kun kävin lapsen kuvia läpi niin löytyi kokonaista yksi kuva missä tytöllä oli tutti suussa.

Mutta siis tutti oli silti käytössä 1v8kk ikään asti. Aloitti päiväkodin 1v6kk ikäisenä ja annettiin siinä olla vielä hetki että päiväunet alkoivat sujua ja jätetiin sitten pois.

[QUOTE="kukkanen";23954500]Meille syntyi keskiviikkona vauva :-) nyt olisi mielipide kysely tutista. Sairaalassa ei suositella ettei saa väärää otetta rinnasta, ja naiset joilla lapsia niin suosittelee ehdottomasti, jos laps siis huolii tuttia.
Meidän vauva on kova imemään sormiaan kun ei ole muuta ( esim vaipanvaihdossa ) ja mietin että hän varmasti huolii tutin. Äitini suositteli myös tuttia, sanoi että helpompi se on tutista opettaa pois kun omasta sormestaan :-)

Mitä olette mieltä? Puolesta vai vastaan? Jos puolesta niin milloin olisi hyvä aloittaa?[/QUOTE]

Meijän nyrkin lutkuttaja se vaan ei huolinu tuttia ollenkaan. Tissiä vaan tai sitten se nyrkki aina kun ei saanu tissiä. 5kk alkoi kelpaamaan ja parani pojan käsien iho+multa se hemmetin tissikoneena oleminen. Eroon päästiin tutista tosi helpolla eikä siitä tullu edes nukkumisriesaa. En keksi yhtään epäkohtaa siinä että poika söi tuttia. Vierotus tehtiin ennen ekaa hammastarkastusta eikä hampaissakaan mitään.

Mä annoin tutin jo synnärillä, koska vauva oli tyytyväinen ja nukkui vain tissi suussa... Toki imetin vauvaa melkein koko ajan (eli tutti ei ollut koko ajan suussa), mutta oli liian raskasta koittaa itse nukkua pelkästään siinä imetysasennossa, ja vauva heräsi itkemään jos kävin vaikka vessassa. Oli siis tarpeellinen meillä! :) Huono puoli oli se, että joskus yöllä joutui ja joutuu laittamaan tutin vauvan suuhun, mutta sitä tapahtui melko harvoin. Yleensä vauva jatkoi/jatkaa unia ilman tuttia jos se putosi. Onhan se myös helpompi jos vauvan voi rauhoittaa yöllä tai julkisilla paikoilla tutilla eikä vain tissillä.

Ennen vauvan syntymää olin sitä mieltä, että en anna tuttia, ettei se vaikuttaisi imetykseen, mutta onneksi imuote ei kärsinyt tutin takia.

Yhteistyössä