Tutkitko rintasi säännöllisesti? Miten? Tulen hulluksi!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hullu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hullu"

Vieras
Varmaan toi erään Hollywood -tähden juttu sai minutkin tutkimaan pitkästä aikaa rintani eilen suihkussa. Olin muka tuntevinani jotain sellaista toisessa tississä, mitä toisessa ei ollut. En osaa sanoa et oliko se patti, vai oliko se vaan maitorauhanen tai jotain. Hädissäni käskin miehenikin kopeloimaan tissejäni, mut hän ei tuntenut niissä mitään outoa.

Enkä itsekään tunne sitä "outoutta" makuuasennossa, vain istuessa tai seistessä. Mies sanoi, et siinähän menee lihaskin ja että turhaan olen huolissani, mutta huolissani olen silti. Olen kohta 34-vuotias. Eilen alkoi kuukautiset, voiko se vaikuttaa?

Useissa rintojen tutkimisohjeissa on just et makuuasennossa pitäis tutkia, eli onko nyt niin et kun tunnen vain istuma/seisoma-asennossa tuon jutun, niin se tosiaan voi olla joku lihashomma tai jotain?

Mistä sitä ihminen sitten tietää mitä siellä tississä pitäis tuntua ja mitä ei?! Auttakaa ja kertoka omia kokemuksia aiheesta.

Kuukautisten jälkeen aina tunnustellaan rinnat. Ei koskaan ennen kuukautisia tai niiden aikana. Kierron eri vaiheissa rinnoissa voi olla muhkuroita.

Rinnat tutkitaan ensin menemällä ilman liivejä ison peilin eteen ja nostetaan kädet ylös ja katsotaan silmin ettei näy poikkeavaa. Sitten kainalot ja rinnat tunnustellaan kämmenellä painaen kohta kohdalta. Ei puristella eikä hierota. Sen jälkeen vielä sama painelu makuuasennossa. Itse tutkin useamman kerran vuodessa, mutta en ihan joka kuukausi.

No pääsääntöisesti rinnat tulee tutkia joka kuukausi, kuukautisten jälkeen. Mutta aina jos rinnassa tuntuu jotain epämääräistä jota ei ole toisessa rinnassa, kannattaa hakeutua lääkäriin.
Minulla oli vasta ihan selkeä patti rinnassa, joka osottautui ultrassa kystaksi. Minun patti tuntui parhaiten seisoessa ja käsi taakse ojennettuna.

Mulla on erittäin isot rinnat ja niitä on hankala tutkia. Löysin kuitenkin patin oikeasta rinnasta ja kävin lääkärissä. Parin viikon päästä menen mammografiaan ja ultraan. Sietämätöntä odotella.

Alkuperäinen kirjoittaja patti löytyi;28482758:
Mulla on erittäin isot rinnat ja niitä on hankala tutkia. Löysin kuitenkin patin oikeasta rinnasta ja kävin lääkärissä. Parin viikon päästä menen mammografiaan ja ultraan. Sietämätöntä odotella.

Voi että, mä niin tiedän tunteen! Minä pääsin ultraan reilussa viikossa, mammoa ei otettu iän vuoksi. Minä olin myös ihan paniikissa ja öisin en saanut nukutta. Pelotti ihan kamalasti. Mutta patti rinnassa voi tosiaan olla paljon muutakin kuin rintasyöpä. Minkälainen sinun patti on? Muljuaako tms?

[QUOTE="kello";28482768]Voi että, mä niin tiedän tunteen! Minä pääsin ultraan reilussa viikossa, mammoa ei otettu iän vuoksi. Minä olin myös ihan paniikissa ja öisin en saanut nukutta. Pelotti ihan kamalasti. Mutta patti rinnassa voi tosiaan olla paljon muutakin kuin rintasyöpä. Minkälainen sinun patti on? Muljuaako tms?[/QUOTE]

Sellanen kapselin mallinen eli pitkulainen. Liikkuu jonkun verran. Saan sen napattua etusormen ja peukalon väliin, joten oli helppo lääkärille "näyttää".
Migreeniä ja nukkumisvaikeuksia ollut tuon löydöksen jälkeen. Pelottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja patti löytyi;28482795:
Sellanen kapselin mallinen eli pitkulainen. Liikkuu jonkun verran. Saan sen napattua etusormen ja peukalon väliin, joten oli helppo lääkärille "näyttää".
Migreeniä ja nukkumisvaikeuksia ollut tuon löydöksen jälkeen. Pelottaa.

No mutta hei, tuohan on hyvä merkki, että patti liikkuu. Yleensä pahanlaatuiset patit ovat kiinni alustassaan eivätkä liiku mihinkään. Minun patti oli myös pitkulainen ja liikkui. Mutta tiedän, että se pelko ja odottelu on kamalaa. :/ Minun patti tosiaan osoittautui kystaksi, toivotaan että sinullakin olisi jokin hyvälaatuinen muutos. Tsemppiä odotteluun!

Minkä ikäisiä olette? Tsemppiä kaikille!! Minäkin menen lääkäriin tämän asian vuoksi ja pyydän varmaan lähetteen mammografiaan ja ultraan. Onhan se mielenrauhallekin parempi, että asiat selvitetään.

[QUOTE="hullu";28482852]Minkä ikäisiä olette? Tsemppiä kaikille!! Minäkin menen lääkäriin tämän asian vuoksi ja pyydän varmaan lähetteen mammografiaan ja ultraan. Onhan se mielenrauhallekin parempi, että asiat selvitetään.[/QUOTE]

Minä olen 26v. Kannattaa käydä näyttämässä, niin saat mielenrauhan. Tsemppiä sullekin. :) Yritä olla panikoimatta ja nauttia ihanista kesäilmoista.

Pääsin jo eilen käymään lääkärin luona ja kyllähän se vähän helpotti. Lääkäri tunnusteli rintani ja sanoi että mitään varsinaista kyhmyä hän ei tunne. Hän sanoii, että molemmissa rinnoissa (toisessa juurikin siinä kohdassa jota olin kopeloinut itse) rauhaskudos oli paksumman tuntoista, joka ilmeisesti voi hyvinkin johtua kuukautisista.

Käski rauhoittua ja tutkia rinnat uudelleen kuukautisten jälkeen. Nyt vaan eilisen päivän olin koko ajan kuulostelevinani, et miks tota rintaa särkee jne. Tokihan lääkäri sanoi senkin et voi olla nyt hellänä kun on lääpitty nyt "urakalla" niitä. Täytyy varmaan sitten kuukautisten loputtua tosiaan nää tutkia ja jos särkyily jatkuu, niin sitten mun on varmaan pakko pyytää lähete mammografiaan ja ultraan, ihan tämän oman mielenrauhani vuoksi.

Yritän kyllä tolkuttaa itselleni sitäkin, et kun mulla on varmaankin koko rintaranka jumissa, et kipuilut ym. tuolle alueelle todennäköisesti johtuu siitä. Pitäis mennä hierojalle ja alkaa itekin jumppaamaan sitä. Mut miten tuota rintarangan aluetta venytellään ja vanutellaan, siinäpä kysymys.

Yhteistyössä