Tutkimus: Naisilla sisäsyntyinen lihomisen pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idunnor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

idunnor

Aktiivinen jäsen
14.06.2008
12 321
1
36
Naiset pelkäävät alitajuisesti tulevansa lihaviksi.
Toisin kuin miehiä, naisia ahdistaa ajatus siitä, että heistä saattaa tulla lihavia.

Kun naiset näkevät liikalihavan kanssasisarensa, heidän aivoissaan tapahtuu negatiivinen reaktio. He tuntevat olonsa onnettomiksi ja itseinhon tunteet nousevat pintaan. Syömishäiriöisille reaktio on tavallinen, mutta asiantuntijoiden mukaan tätä tapahtuu myös terveille naisille, joilla ei pitäisi olla mitään huolta painostaan.

Miehillä vastaavaa reaktiota ei esiintynyt.

Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa seurattiin magneettikuvauksen avulla, mitä aivoissa tapahtuu tuntemattomien ihmisten kuvia katsoessa.

Tutkimustuloksen perusteella vaikuttaa siltä, että naisten vartaloon kohdistuva paine vaikuttaa myös onnellisten ja terveitä elämäntapoja noudattavien naisten alitajuiseen lihomisen pelkoon.

- Näillä naisilla ei ollut ollut syömishäiriöitä ja heistä välittyi asenne, etteivät he välitä ruumiinkuvasta. Silti pinnan alla kyti ahdistuneisuus lihomisesta, tutkija Mark Allen toteaa.

- Vaikka koehenkilöiden aivojen reaktiot eivät näyttäneet lainkaan samalta kuin syömishäiriöisten, he ovat paljon lähempänä niitä miehiin verrattuna, hän sanoo.

Tutkimusryhmään kuuluvan psykologi Diane Spanglerin mukaan jatkuva tikkulaihojen mallien ja näyttelijättärien kuvien pommitus saa naiset ajattelemaan, että laiha vartalo on ihanne.

- Monet naiset oppivat, että ulkomuoto ja laihuus ovat naisten tärkeimpiä ominaisuuksia, ja aivojen reaktio heijastaa sitä. Se on valitettava ja täysin väärä mielikuva, joka kasvattaa syömis- ja mielialahäiriöiden riskiä, Spangler varoittaa.

Tutkimuksesta kertoi Daily Mail.

IL

http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2010041611489353_lh.shtml

Selittää paljon täälläkin palstalla viliseviä kommentteja :)

Olen hoikka ja tulen olemaan. Asia ei ahdista minua millään tavalla. Lihavan ihmisen näkeminen voi olla vastenmielistä, johtuu siitä että on käsittämätöntä miten joku kykenee ja jaksaa niin ylensyödä. Tiedän, että tavallinen, terveellinen ruoka ja satunnainen herkuttelu ei lihota. Minun ei siis tarvitse vahtia suupalojani. Miksi pelkäisin lihomista, kun tiedän ettei sitä tapahdu, ellen täysin lopettaisi liikkumista ja alkaisi kaksin käsin kahmia ruokaa suuhuni?

Tosin, yleisellä tasolla se on totta että naiset ovat painoasioistaan ahdistuneita, kun eivät jostain syystä halua syödä kuten normaalisti kuuluisi ja sitten ihmettelevät, kun kiloja kertyy.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja Höpön pöpön:
Olen hoikka ja tulen olemaan. Asia ei ahdista minua millään tavalla. Lihavan ihmisen näkeminen voi olla vastenmielistä, johtuu siitä että on käsittämätöntä miten joku kykenee ja jaksaa niin ylensyödä. Tiedän, että tavallinen, terveellinen ruoka ja satunnainen herkuttelu ei lihota. Minun ei siis tarvitse vahtia suupalojani. Miksi pelkäisin lihomista, kun tiedän ettei sitä tapahdu, ellen täysin lopettaisi liikkumista ja alkaisi kaksin käsin kahmia ruokaa suuhuni?

Tosin, yleisellä tasolla se on totta että naiset ovat painoasioistaan ahdistuneita, kun eivät jostain syystä halua syödä kuten normaalisti kuuluisi ja sitten ihmettelevät, kun kiloja kertyy.

Lihoa voit myös muista syistä, sairaudet, lääkkeet jne.

Ai niin tietysti, taas se joku 0,11111111111% lihavista jotka noista syistä lihoo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huvittavaa, että porukka tulee heti todistelemaan, että en minä. Miten voitte tietää alitajuisista peloistanne? Tuo tutkimus todisti asian.

Yhtä typerää olisi, että minulla olisi alitajuinen pelko siitä, että lentokone jonain päivänä syöksyy keskelle asuntoani. Käytännössä lähes mahdoton ajatus, sekä edellä mainittu että lihominen. Tosin, lentokoneen syöksyminenkin lienee todennäköisempää, kuin lihominen normaalilla ruokavaliolla. Miksi pelkäisi siis alitajuisesti jotain, mihin voi itse vaikuttaa? Paitsi siihen lentokoneeseen :D ..se alkoi nyt vähän pelottaa.. ;)

Juuri näin minäkin ajattelin, enen kuin liohon ensimmäisen raskauteni myötä ja aloin inhoamaan peilikuvaani. Ymmärrän nyt paremmin naisia yleensä. tahallista liikalivahvuutta kyllä olen aina halveksinut.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoikka:

Ai niin tietysti, taas se joku 0,11111111111% lihavista jotka noista syistä lihoo.

Mistähän mahdat prosenttisi olla repinyt.

Pointti oli että on järkevää tiedostaa että kaikki ei ole kiinni ruokavaliosta ja liikunnasta, lihominen voi tapahtua kenelle tahansa ja hyvin monesta syystä jotka eivät ole itsestä kiinni.

Lääkkeitä ja sairauksia on täysin turhaa vetää tähän keskusteluun, en muista mikä se tarkka prosentti on mutta joku ylettömän pieni, keillä lihominen siitä johtuu.

Myöskään raskaus ei lihota, voi toki tulla toistakymmentä raskauskiloa mutta nimensä mukaisesti raskauskilot myös putoavat synnytyksen jälkeen.

Ei ihme, että ylipaino on kasvava ongelma kun yritetään väkisin väittää mustaa valkeaksi.

Mistähän mahdat prosenttisi olla repinyt.

Pointti oli että on järkevää tiedostaa että kaikki ei ole kiinni ruokavaliosta ja liikunnasta, lihominen voi tapahtua kenelle tahansa ja hyvin monesta syystä jotka eivät ole itsestä kiinni.

"lihominen voi tapahtua kenelle tahansa" :D Hah! no ei todellakaan voi.

Lääkkeitä ja sairauksia on täysin turhaa vetää tähän keskusteluun, en muista mikä se tarkka prosentti on mutta joku ylettömän pieni, keillä lihominen siitä johtuu.

Myöskään raskaus ei lihota, voi toki tulla toistakymmentä raskauskiloa mutta nimensä mukaisesti raskauskilot myös putoavat synnytyksen jälkeen.

Ei ihme, että ylipaino on kasvava ongelma kun yritetään väkisin väittää mustaa valkeaksi.

Jos mietit vaikkapa kilpirauhasen vajaatoiminnan yleisyyttä niin ei se painon nouseminen sairauden takia siis kovin harvinaista ole.

Syömishäiriö on sairauksista varmaan suurin lihavuuden aiheuttaja

Naiset pelkäävät alitajuisesti tulevansa lihaviksi.
Toisin kuin miehiä, naisia ahdistaa ajatus siitä, että heistä saattaa tulla lihavia.

Kun naiset näkevät liikalihavan kanssasisarensa, heidän aivoissaan tapahtuu negatiivinen reaktio. He tuntevat olonsa onnettomiksi ja itseinhon tunteet nousevat pintaan. Syömishäiriöisille reaktio on tavallinen, mutta asiantuntijoiden mukaan tätä tapahtuu myös terveille naisille, joilla ei pitäisi olla mitään huolta painostaan.

Miehillä vastaavaa reaktiota ei esiintynyt.

Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa seurattiin magneettikuvauksen avulla, mitä aivoissa tapahtuu tuntemattomien ihmisten kuvia katsoessa.

Tutkimustuloksen perusteella vaikuttaa siltä, että naisten vartaloon kohdistuva paine vaikuttaa myös onnellisten ja terveitä elämäntapoja noudattavien naisten alitajuiseen lihomisen pelkoon.

- Näillä naisilla ei ollut ollut syömishäiriöitä ja heistä välittyi asenne, etteivät he välitä ruumiinkuvasta. Silti pinnan alla kyti ahdistuneisuus lihomisesta, tutkija Mark Allen toteaa.

- Vaikka koehenkilöiden aivojen reaktiot eivät näyttäneet lainkaan samalta kuin syömishäiriöisten, he ovat paljon lähempänä niitä miehiin verrattuna, hän sanoo.

Tutkimusryhmään kuuluvan psykologi Diane Spanglerin mukaan jatkuva tikkulaihojen mallien ja näyttelijättärien kuvien pommitus saa naiset ajattelemaan, että laiha vartalo on ihanne.

- Monet naiset oppivat, että ulkomuoto ja laihuus ovat naisten tärkeimpiä ominaisuuksia, ja aivojen reaktio heijastaa sitä. Se on valitettava ja täysin väärä mielikuva, joka kasvattaa syömis- ja mielialahäiriöiden riskiä, Spangler varoittaa.

Tutkimuksesta kertoi Daily Mail.

IL

http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2010041611489353_lh.shtml

Selittää paljon täälläkin palstalla viliseviä kommentteja :)
Tää on niin totta.

Tuo vastenmielisyys todistaa tunteet joita et tiedosta. Tiedostamattomat tunteet muuttuvat sinulla agression tunteiksi. Ei miehillä tule tuollaisia tunteita.

"lihominen voi tapahtua kenelle tahansa" :D Hah! no ei todellakaan voi.

Käytännössä kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa lihoo helposti. Esimerkiksi kuka tahansa, jonka mieliala laskee tarpeeksi (masennukseen sairastuvat ovat loistava esimerkki), voi joutua aloittamaan lihottavien mielialalääkkeiden käyttämisen. Tai jos kyseiset lääkkeet eivät suoranaisesti itse lihotakaan, niin ne ainakin kasvattavat ruokahalua normaalia suuremmaksi, mikä saa niiden käyttäjän syömään helposti tavallista enemmän ja näin ollen lihomaan.

Jos nyt sitten miettii tuota alkuperäistä uutista, niin ei voi sanoa muuta kuin: masentavaa. Erittäin masentavaa. Miksi me naiset alistumme kaikille näille paineille, joita media ja yhteiskunta yleensäkin asettaa meidän harteillemme?

Alkuperäinen kirjoittaja Höpön pöpön;20106757:

Jotkut vaan lihoo helpommin. Ja yksi, mikä lihottaa, on UNIVELKA. Sitähän mulla piisaa, en ole viiteen vuoteen (kotiäitiysaikani) nukkunut riittävästi. Lapset herättää monasti yön aikana.
Mysökään ei ole omaa aikaa, hermo alkaa kiristyä, viinaa ei saa ottaa, joten ottaa suklaata. Kyllä se käy sekä äkkiä että helposti. En mä pääse mihinklään urheilemaan IKINÄ vaikka tahtoisinkin!

Laihdutin tuossa pari vuotta sitten 18 kg, olen siis edelleen ylipainoinen (nyt 65kg/161 cm).
Kun totuin "pisteitä" laskemaan, voin ihan hetisilleen kertoa, että en todellakaan voi syödä normaalina pidettyä 2000 kcal päivässä ilman että lihon. Ja sitä vähemmän on todella vähän, ei saisi yhtään herkutella tai juoda alkoa. Ei tämäkään kivaa ole, jos totta puhun.

Yhteistyössä