Tutkimukset kertovat sähköautojen kiihdyttävän ilmastonmuutosta enemmän kuin polttomoottoriautot

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija

Pitkä juttu, mut kannattaa lukea jos ei omaa ennakkoluuloja.
Hyvää pohdiskelua, tosin kirjoittaja kayttää lataushybridiä esimerkkinä sähköauton ongelmista, mikä on ristiriitaista.

Tulevaisuus tulee maailmalla kuitenkin olemaan sähköinen, vaikka pitkien etäisyyksien kylmässä Suomessa polttomoottori usein olisikin toimivampi ratkaisu. Automarkkinat maailmalla jakautuvat uudelleen, voittajia ovat Tesla ja kiinalaiset.

Uusi kiinalainen urheiluauto BYD YangWang U9. Tälle ei pärjää yksikään polttomoottorinen superauto, esim. Ferrari, Maserati, Lamborghini tai Porsche.

1100 hevosvoimaa, kiihtyvyys 0-100 tasan 2 sekuntia.
 
vierailija
Hyvää pohdiskelua, tosin kirjoittaja kayttää lataushybridiä esimerkkinä sähköauton ongelmista, mikä on ristiriitaista.

Tulevaisuus tulee maailmalla kuitenkin olemaan sähköinen, vaikka pitkien etäisyyksien kylmässä Suomessa polttomoottori usein olisikin toimivampi ratkaisu. Automarkkinat maailmalla jakautuvat uudelleen, voittajia ovat Tesla ja kiinalaiset.

Uusi kiinalainen urheiluauto BYD YangWang U9. Tälle ei pärjää yksikään polttomoottorinen superauto, esim. Ferrari, Maserati, Lamborghini tai Porsche.

1100 hevosvoimaa, kiihtyvyys 0-100 tasan 2 sekuntia.
Mites olet ajatellut ratkaista akkuongelman, akkumineraalit eivät riitä autokannan sähköistämiseen?
 
Olisko tuo sähkömosa vaan välivaihe, kohta mennään vetyyn. Ongelmia toki on vielä ratkaistavana.



”Vetyautojen etuna tavallisiin sähköautoihin onkin juuri se, että isoja painavia ajoakkuja ei tarvita ja auto on näin paljon kevyempi.

Ja koska akkuja ei tarvita, niin polttokennoautoa varten ei tarvitse louhia kalliita harvinaisia mineraaleja eikä tarvitse miettiä käytettyjen akkujen kierrätysongelmia.”

 
Olisko tuo sähkömosa vaan välivaihe, kohta mennään vetyyn. Ongelmia toki on vielä ratkaistavana.



”Vetyautojen etuna tavallisiin sähköautoihin onkin juuri se, että isoja painavia ajoakkuja ei tarvita ja auto on näin paljon kevyempi.

Ja koska akkuja ei tarvita, niin polttokennoautoa varten ei tarvitse louhia kalliita harvinaisia mineraaleja eikä tarvitse miettiä käytettyjen akkujen kierrätysongelmia.”

Hienosti "googletettu"! (y)

Tuo vetytekniikka on jo vuosia ollut tulevaisuuden lupaus ja varmaan jossakin vaiheessa yleistyy käytännössäkin. Mutta autoilussa vaatisi kokonaan uuden tankkausverkoston. Sen jälkeen huoltiksella ei todellakaan polteta, vety on bensahöyryihin verrattuna 10 kertaa tulenarempaa. Autojen vetytankitkaan eivät ole kovin kevyitä, koska ne on pakko rakentaa "pomminkestäviksi".

Vetyautokin on sähköauto ja ajo-ominaisuudet siis vastaavat. Toyota ja monet muutkin japanilaiset laskivat monta vuotta vetytekniikan varaan ja jäivät siksi jälkeen sähköautojen kehityksessä - saa nähdä kuinka kohtalokasta se oli.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Hienosti "googletettu"!

Tuo vetytekniikka on jo vuosia ollut tulevaisuuden lupaus ja varmaan jossakin vaiheessa yleistyy käytännössäkin. Mutta autoilussa vaatisi kokonaan uuden tankkausverkoston. Sen jälkeen huoltiksella ei todellakaan polteta, vety on bensahöyryihin verrattuna 10 kertaa tulenarempaa. Autojen vetytankitkaan eivät ole kovin kevyitä, koska ne on pakko rakentaa "pomminkestäviksi".

Vetyautokin on sähköauto ja ajo-ominaisuudet siis vastaavat. Toyota ja monet muutkin japanilaiset laskivat monta vuotta vetytekniikan varaan ja jäivät siksi jälkeen sähköautojen kehityksessä - saa nähdä kuinka kohtalokasta se oli.
Niinhän minä tuossa kirjoitin, että ongelmia on ratkottavana. Suomeenkin olisi tyrkyllä jo vety henkilöauto jos tankkausasemat järjestyy.

Tulevaisuus näyttää mitä tulee. En näe järkeä jättää kehittelyä käyttämättä tässä vaiheessa. Jos mennään sähkössä liian pitkälle niin kuka rahoittaa enää Vetyä…tässä vaiheessa se nähdään vielä ihan käypänä mahdollisuutena.
Työkoneissahan näitä jo on ja busseissa ja rekoissa.
 
Niinhän minä tuossa kirjoitin, että ongelmia on ratkottavana. Suomeenkin olisi tyrkyllä jo vety henkilöauto jos tankkausasemat järjestyy.

Tulevaisuus näyttää mitä tulee. En näe järkeä jättää kehittelyä käyttämättä tässä vaiheessa. Jos mennään sähkössä liian pitkälle niin kuka rahoittaa enää Vetyä…tässä vaiheessa se nähdään vielä ihan käypänä mahdollisuutena.
Työkoneissahan näitä jo on ja busseissa ja rekoissa.
Suomessako? Ethän sekoita maa/biokaasukaasukäyttöisiin?
Meillä käsittääkseni oli pari vetytankkausasemaa, mutta ne on kai suljettu tarpeettomina.
 
Suomessako? Ethän sekoita maa/biokaasukaasukäyttöisiin?
Meillä käsittääkseni oli pari vetytankkausasemaa, mutta ne on kai suljettu tarpeettomina.
En, oli meillä gasohybridikin, mutta se ei osoittautunut käytännölliseksi koska tankkausasemia oli liian niukasti.

Suomessa oli jo 2014 eka vetyhuyndai, mutta ei ole kösittääkseni ajossa enää, mutta Toyota Miraita tungetaan Eurooppaan.
 
vierailija
Tulevaisuus tulee maailmalla kuitenkin olemaan sähköinen, vaikka pitkien etäisyyksien kylmässä Suomessa polttomoottori usein olisikin toimivampi ratkaisu. Automarkkinat maailmalla jakautuvat uudelleen, voittajia ovat Tesla ja kiinalaiset.
Tulevaisuus voi olla sähköinen, mutta ei välttämättä nykymallin mukaan. Yhtä hyvin tai jopa todennäköisemmin tulevaisuuden autoissa käytetään polttokennoa ja sähkömoottoria. Nykyinen intoilu sähköautojen suhteen tuo mieleen energiansäästölamput, jotka olivat suuri virhe ja nolo sivujuonne valaistuksen historiassa. Tosin mikäli lamppujen suhteen olisi toimittu kuten autojen kanssa yritetään, ledien kehitys olisi varmaan loppunut ja edelleen käytettäisiin huonompaa teknologiaa lain pakottamana.
 
Niinhän minä tuossa kirjoitin, että ongelmia on ratkottavana. Suomeenkin olisi tyrkyllä jo vety henkilöauto jos tankkausasemat järjestyy.

Tulevaisuus näyttää mitä tulee. En näe järkeä jättää kehittelyä käyttämättä tässä vaiheessa. Jos mennään sähkössä liian pitkälle niin kuka rahoittaa enää Vetyä…tässä vaiheessa se nähdään vielä ihan käypänä mahdollisuutena.
Työkoneissahan näitä jo on ja busseissa ja rekoissa.
Vetyautojen ongelmista vielä. Miksi nuo akkuja varten tarvittavat harvinaisemmat mineraalit ovat ongelma, mutta vetyauton polttokennon sisältämät eivät. Polttokennoihin tarvitaan platinaa ja iridiumia, eivät ihan niitä tavallisimpia/halvimpia....
Vetoautoille myös pakkanen on ongelma, kennossa kun syntyy vettä. Kennot tarvitsevat siis esilämmityksen.
 
vierailija
"lmaston lämpenemisen hidastamisen on oltava koko ihmiskunnan yhteinen tavoite, ja siksi sitä tukevia toimia tarvitaan lähes kaikilla elämänalueilla. Jokainen järkevä ihminen myös tajuaa, että liikenteen päästöjen leikkaaminen on tärkeä osa tavoitteeseen pääsyä."
Lopetin lukemisen tähän. Ölölölölööl ilman mitään perustelua.
 

Yhteistyössä