Tutkimukset ja hoidot julkisella vs. yksityisellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Veena

Aktiivinen jäsen
08.10.2007
1 751
0
36
Haluaisin tietää mielipiteitänne aiheesta. Itselle tuli tänään kommentti gyneltä että pitäisi tutkimukset aloittaa (vaikka tosin vuosi ei ole vielä ihan täynnä ). Sen käsityksen olen saanut että julkisella puolella toiminta on todella hidasta eikä oikein etene, siksi olen miettinyt yksityiselle puolelle menoa. Joka tapauksessa asiaa on kai pakko alkaa pohtia ja mitään ilmaisista se ei tunnu yksityisellä olevan.

Eli haluaisin kuulla onko julkisella puolella todella hidasta että kannattaa mennä yksityiselle? Ja onko muita tekijöitä jotka teillä ovat vaikuttaneet?

Kiitos kaikille kommenteista paljon jo etukäteen!!!

Hei! Me ollaan jonossa julkiselle, aikakin jo saatu ja jonot ovat 6kk, malttamattomana olemme saaneet ja aloittaneet jo hoitoja yksiytyisellä, kaikki perustutkimukset on tehty: aukiolotutkimus, spermaanalyysi, verikokeet ja kolmen kierron aikana jo kokeiltu eri lääkityksiä, ja tehty seurantaultria.
Mulla on yksityisestä hyvä kuva, ajan saa kun tarvii, ja ensikäynnille jonotettiin 2viikkoa. Yksityinen on kallis, mutta jo vaan pystyy niin mielestäni tämä on panostamisen arvoista! Jos ei yksityisellä saada tulosta aikaan, aion kuitenkin siirtyä/jatkaa julkisella puolelle. Mutta nyt kun on jo paljon tutkittu ja kokeiltu, ei julkisella tarvi ihan alusta lähteä liikkeelle.
Meillä siis yksityisen puoleen käännytti nuo pitkätä jonotusajat julkiselle. Olemme saanut hyvää palvelua (tosin varmaan sitä saa molemmissa).
Toivottavasti sait jotain selvää tästä =)
Tsemppiä tutkimuksiin :wave:

Kiitos kommenteista Sallie!!! Ja oikein hyvin sain selvää :) Luulen tosiaan että mekin käännymme tuonne väestöliittoon, sillä se gyne jolla kävin yksityisellä on myös väestöliitossa ja tuntui oikein hyvältä gyneltä. Ja ei tuo puolen vuoden odottelu oikein houkuta.

Sitä juuri hainkin että jos saisi jotain konkreettisia kommentteja (kuten juurikin puolen vuoden jono), niin saisi asian paremmin perusteltua sekä itselle että miehelle. Ettei nyt ihan pelkän tuntuman perusteella lähde yksityiselle. Noita hinnastoja vertailin ja väestöliiton hinnat eivät tuntuneet kauhean pahoilta (ainakaan näin alkuunsa).

Veena Julkisenpuolen jonot riippuvat paikkakunnassa. Meidän ei tarvinnut olla kuin 1KK jonossa. Miinuspuolena julkisella on lääkäreiden vaihtuminen, meillä 2 erilääkäriä ja toisesta en pidä yhtään. Hänellä ei ole ammattitaitoa ja tekee luikuhihnamaisesti. Toinen taas aivan ihana, ymmärtäväinen ja todella pätevä (siksi ehkä kun tekee myös töitä yksityisellä puolella)

Jos rahatilanne antaa myöden niin ehdottomasti yksityinenpuoli.....

-Tiinuli-

Kuten Tiinuli yllä jo mainitsi, tämä jonottamisasia tuntuu riippuvan täysin paikkakunnasta. Toisessa ketjussa muistan kuulleeni, että ainakin pohjoisessa, pienemmissä kunnissa, on miltei mahdotonta saada edes sitä ensimmäistä terveyskeskuskäyntiä, koska aikoja ei vain yksinkertaisesti ole.

Me olemme onneksemme Helsingissä ja ajansaanti on ollut yllättävän helppoa: ensimmäinen tk-aika tuli n. kuukauden päähän, kutsu lapsettomuustutkimukseen Naistenklinikalle tuli vain n. 6 viikkoa myöhemmin ja ensi kuussa - siis alle 5 kk ensisoitosta terveyskeskukseen - perustutkimukset on tehty ja voimme alkaa suunnitella jatkoa.

Se, miten kauan mahdolliset hoidot sitten kestävät, onkin jo kokonaan toinen juttu. Kuulin, että ainakin Helsingissä jono IVF:än on 6 kuukautta. :/ Saa sitten nähdä, josko testien tulos ohjaisi meidätkin esim. Väestöliiton suuntaan...

moi! me ollaan julkisella. on päästy ihan hetimmiten hoitoihin. tosin olin jo puoliks jalka oven välissä perussairauksieni takia. Lääkärit (3kpl)vaihtuu aina välillä, mutta kaikki ollu tosi asiallisia ja luotettavan oloisia ja hoitajat (3kpl) myöskin aivan ihania, kyllä meidät on otettu tosi henkilökohtaisesti ja palvelu ollu hyvää. tämä siis minun mielipide PKKS:stä

Itse olen ollut tyytyväinen julkiseen puoleen (TAYS). Jonotusaika oli pitkä (6kk), mutta kun tutkimukset alkoivat, ne sujuivat ripeästi. Jos olisimme asuneet muualla kuin Tamperella, olisimme käsittääkseni päässeet hoitoihin nopeammin. Tampereen kaupungilla olivat rahat viime vuonna loppuun käytetty ja siirsivät sitten tamperelaisia potilaita tämän vuoden puolelle...

Ollaan miehen kanssa aivan raivona Naistenklinikan jonomenettelystä. Laparoskopia oli viime maanantaina Kättärillä ja siellä lääkäri sanoi että varmaan päästään pian IVF:ään kun "ollaan jo jonotettu ja prosessissa". Laparoskopiaan jonotin 4 kk. Nyt sitten tarkempien tiedustelujen jälkeen Naikkarilta ilmoitettiin, että emme tosiaankaan pääse IVF:ään pian, vaan vasta ensi syksylle (!!) saataisiin uusi arviointiaika ja SIITÄ eteenpäin pitäisi laskea 6kk jonotukseen! Aivan järkyttävää, 5 vuotta ollaan turhaan yritetty ja nyt tästä ei tunnu tulevan yhtään mitään, kun ei edes hoitojen alkuun pääse. Tässä on viimeinen vuosi mennyt clomeja vetäessä ja ihmetellessä, testejä on otettu uudestaan ja uudestaan. Kärsivällisyys on täysin loppu. Onneksi meillä on aika väestöliitolle maanantaiksi, vaikkakaan ei meillä ole siihen varaa. Helpottaa ajatella, että rahalla saa hyvää ja luotettavaa ja PIKAISTA hoitoa, tuntuu nimittäin että julkisella puolella ei ole takeita mistään. Paha mieli!

me ollaan miehen kans oysissa jonossa, siellä jonotusaika on 8kk, ihan älytöntä, toinen ivf menossa, eka oli tuossa joulukuun alussa ja siirrettiin kaks alkiota, raskaus alko mutte meni kesken rv7+...ei todellakaan varaa mihinkään yksityiselle , iui hoitoja ehkä voikin ajatella rahallisesti mut muuta ei, käsittämättömän kovat hinnat vaikkakin palvelu nopeaa ja moitteetonta, mutta silti se tuntuu kohtuuttomalta vielä siitäkin meitä lapsettomia veloitetaan suurilla summilla...mut nokka kohti huomista, jospa se toinen hoito toisi sen kuan kaivatun pienokaisen , onhan tässä vuosia jo yritettykin ja talokin rakennettu joten pikkuinen olisi enempi kuin tervetullut :)

Ystävät senkuin lisääntyy, ja ihanaahan se on, ei se minulta pois ole, päinvastoin, mutta niin kovasti sitä toivoo että edes joskus nämä kalliit ja turhauttavilta tuntuvat hoidot tuottaisi tulosta meidän lapsettomuutta kärsivien kohdalla ja saisi sen oman pienen..Noh pidetään grillikauden avajaiset niin jospa se sais ajatukset muualle, kesätuulia kaikille

Oli pakko vastata Mimille: Minulle kävi aivan samalla tavalla. Ensin jonotin laparoskopiaan, menin siirtona Kättärille neljän kuukauden kuluttua, tammikuun alussa. Luulin seuraavan käynnin olevan sitten saman tien leikkauksen jälkeen, mutta kas kummaa, se onkin vasta toukokuun lopussa. Eli tilanne saa sitten heikentyä rauhassa. Ihan ensimmäisestä käynnistä on kulunut vuosi eivätkä asiat ole edenneet puusta pitkään. Olen kyllä kuullut ihmisten edenneen nopeastikin, tuuristako se sitten on kiinni. Me olemme myös siirtyneet Väestöliittoon.

niin, just noin kävi meillekin, ja tässä on vielä niiden kesäloma välissä. tuntuu jopa että meitä johdettiin jotenkin harhaan, meillä oli ihan eri kuva hoidon etenemisestä. epistä ja kurjaa! tänään oltiin siellä väestöliitossa ensikäynnillä ja päädyttiin aloittamaan inseminaatiosta. jotenkin meinaa tappiomieliala lannistaa, livahtaa sellaisia ajatuksia mieleen että hoidot ei kuitenkaan onnistu ja muuten vaan mennään konkurssiin. pakko yrittää löytää positiivisuutta jostain, ne hoidothan meidän on joka tapauksessa käytävä läpi.
onko iiris se sun toukokuun lopussa oleva naikkari-aika suunnittelukäynti jossa teidän laitetaan jonoon, vai luuletko että ehtisitte siellä hoitoihin ennen kesälomaa? vai oletteko ehtineet jo väestöliitolla aloittaa hoitoja? onnea matkaan sinulle :flower:

Kuulostaa aika hurjan pitkiltä ajoilta nuo odottelut! :o Jotenkin tuntuu että olisi nyt jo odottanut kamalan kauan vaikka tutkimukset vasta aluillaan.. Haluaisi niin se plussan nyt ja heti :ashamed:

Luulenpa tosiaan että käännymme tuonne väestöliiton puoleen. Ainakin toistaiseksi.

Luulen, että siellä laitetaan taas johonkin jonon päähän. Olemme käyneet vasta kerran yksityisellä, eikä mitään hoitoja vielä ole aloitettu sielläkään, koska hieman emmin näitä hormoonijuttuja endometrioosini takia. Clomi-resepeti kyllä olisi kaapissa.
Jos vielä jatkan valitusta, niin jopa se kierron kartoitus kesti minulla yli kolme kuukautta, koska klinikalla ei ollut koskaan ultra-aikaa, jotka olisivat sopineet kiertopäiviin. Ainakin yksityisellä sektorilla lääkärillä oli aikaa kuunnella ja vastata kysymyksiin. Laskua en ole vielä saanut, kyllä se minuakin hirvittää tuo talouspuoli. Varsinkin, kun siitä ei sitten kuitenkaan ole takeita, että toivottu tulos saadaan, vaikka kaikki rahat menisivät.

Onnea myös sinun yritykseesi!

Veena olet varmaan päätöksesi jo tehnyt. Me olimme hoidossa yksityisellä koska mun hermo ei yksinkertaisesti kestä jonottaa. Lisäks siellä on mahdollista valita joustavammin vastaanottoajat, joten töitten järjestäminen oli helpompaa. Plussana saatiin myös hoitajan numero jolle voi soittaa myös illalla ja viikonloppusin jos jotain kysyttävää tuli esim lääkityksistä. Olihan se ympäristökin miellyttävämpi kuin sairaala, kahvit ja keksit aina tarjolla odotustilassa ym.

Paljon kalliimpi tietysti on kuin julkinen, mutta jos on varaa menisin yksityiselle klinikalle. Ja jos jossain vaiheessa tulee taloudellisesti tiukkaa sieltäkin voi pyytää lähetteen julkiselle! :attn: Mikäli pikkukakkoseenkin tarvitaan lääkäreiden apua en kahta kertaa mieti mihin otamme yhteyttä.

Hei!
Meillä tutkimukset aluillaan ja julkisella puolella. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä ainakin näin alkuun ja tosi nopeasti siellä on kaikki hoitunut. Itseasiassa ollaan ihan yllätytty siitä, miten nopeasti asiat etenee, jotenkin, ehkä täällä lueskeltuaan, oli ajatellut, että julkisella puolella odotellaan vuosia ja taas vuosia..mutta toisaalta itse kuulumme siihen sakkiin joka ajattelee "kesätauostakin" vain positiivisesti..Syksyllä sitten taas jatketaan, ehtii tässä kesällä miettiä vaihtoehtoja.. :O)

Meille laitettiin lähete Naistenklinikalle IVF-hoitoihin n.3vkoa sitten ja tällä vkolla tuli kirje missä ilmoitettiin "tutkimus"ajasta -- syyskuussa... Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa..? Näitä juttuja kun lukee niin herää epäilys, että onkohan sittenkin niin, että jos syyskuulle odotellaan niin vastaanotolla ilmoitetaankin, että jep, 6kk:n jonotusaika alkaakin sitten tästä käynnistä... :headwall:

Jo vuoden verran vierähtänyt julkisella, eipä kiinnostaisi ainakaan odotellessa viettää seuraavaa vuotta... Vuodet vaan vierii ja mahollisuudet pienenee.. :(

Meille sanottiin, että Naikkarilla IVF-jono on noin 6 kk. Meidät laitettiin jonoon helmikuun puolivälissä, ja näillä näkymin elokuussa on eka IVF. Suunnittelukäynnille tuli kutsu kesäkuun alkuun. Eli mimona74, kyllä mä ymmärtäisin, että 6 kk jonotus alkaa siitä kun teidän lähete on laitettu. Meillä on mennyt Naikkarilla hoidot aika sujuvasti, yleensä on aikoja löytynyt silloin kun on tarvinnut. Mulla on onneksi sellainen työ, että pääsen keskellä päivää lekuriin, ja työpaikkakin on lyhyen bussimatkan päässä Naikkarista.

Yhteistyössä