tutista eroon!

Marikaana
Liian aikainen tutin pois ottaminen voi vain viivästyttää tai saada aikaan lisää ongelmia, esim, sormien imeskelyä, unirättien pureskelua yms.

Sitten kun lapsi on siihen itse valmis olisi minun ainoa neuvoni. Meillä sovittiin jo kauan ennen tutin poistoa että koska se sitten heitetään roskiin. Poika tiesi itse etukäteen että se päivä koittaa, eli hänellle jäi itselle hieman varaa määrätä että koska ja miten. Sitten kun tutti hajosi, hän itse totesi että nyt on se kevät josta sovittiin ja tää tuttikin on jo niin rikki, etttä nyt heiätn pois. Ja poika heitti. Nyt hän on 5vuotias, kyselee toisinaan kun roskaauto tulee, että toiko auto sen tutin sinne kaatikselle nakkas :) Mutta ei ole haikeana vaikka pikkuveljellä nyt tutti. Kyselee vain että koskas hänen tutti sit lähtee, ja valmistelee pikkuveljeä myös sanomalla että kohta sun tuttu menee roskaauton kanssa kaatikselle. :)
 
Meillä jätettiin tutti, kun tyttö oli käynyt 2-vuotiaana hammashoitajan luona. Oli hyvä vedota, että lupasit tädille jättää tutin pois. Viikon verran kyseli, mutta ei sen kummempia taisteluita.
Kannattaa itse kiinnittää huomiota, että milloin lapselle antaa tutin, ettei se ole vain tapa kummallekin. Eli tutti on vain lohdutukseen, ja unille menoon, eikä väliaikana "jyystämiseen". Lapset, joilla tutti on vain tapa, huomaa, että he pitävät sitä suussakin puolihuolimattomasti, puhuvat "välistä".
Joku yhteinen sopimus, ja lapsen valmistelu asiaan, ne varmaan sellaiset ohjeet, mitkä auttaa.
 
marra
Meillä oli tarkoitus tytön tutti ottaa jouluna pois että joulupukki veisi. No, siinä hötäkässä unohtui koko juttu. Minä sitten hermostuin koko tutti hommaan sitten tammikuussa tytön ollessa 2v. 6kk, leikkasin tutista imu osan pois ja sanoi että hammaspeikko vei sen. Luulin, että tulee vaikea yö, mutta mitä vielä tyttö laittoi nukkumaan mitään kyselemättä. Meillä ainakin meni kivuttomasti.
 
maipuli82
Olen myös samaa mieltä siitä lapsen kanssa sopimisesta. Itse olen kuulemma vähän reilu 1 vuotiaana heittänyt tutin pupun vauvalle talvella. Siskoni taas leikkasi itse tutista sen imuosan,ollessaan vähän alle 2. Serkkuni pääsi tutista eroon, kun äitinsä oli salaa leikannut tuttia, ja se oli rikki, niin eipä sitä viitsinyt enää imeä.
 
zippi
Meillä luovuttiin tutista viikko sitten, poju on 1 v. 10 kk. Kahtena päivänä huusi kuin hyeena aina nukkumaan mennessä, sitten loppui huuto mut alkoi aamuyöheräily.... :/
 
jella
meillä tyttö vierotettiin tutista vuoden ja 2 kk iässä. homma meni itseasiassa niin kivuttomasti, että en edes itse huomannut yhtenä iltana kun mies oli laittanut tytön nukkumaan ilman tuttia. seuraavana päivänä mies vaan mulle totesi, että enpä taida antaa tuttia sille tänäkään iltana kun ei se sitä eilenkään näyttänyt kaipaavan. tyttö oli jo varmaan kuukauden kaksi vaan leikkinyt sillä tutilla. itkun tullen nakkasi sen pois suusta ja alkoi vasta sitten huutaa. tai jos meni nukkumaan, niin imaisi tuttia pari kertaa ja sylkäisi sen sitten suustaan. ja muutenkaan hän ei sitä oikeasti imenyt, vaan esim piti poskessa huulien välissä roikkumassa tai puri sitä levyosaa yms. siitä pääteltiin, että tuo kapine ei ole enää hänelle kovinkaan tärkeä. jo aikaisemmin lohdukkeeksi oli vaihtunut uninallen korva ja sitä tyttö, nyt 1 v 5 kk, jäystää vieläkin pahan paikan tullen.
 

Yhteistyössä