Tusinanimi vaiko harvinainen nimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KiiajaVille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KiiajaVille

Aktiivinen jäsen
21.05.2008
9 667
1
36
Toisen ketjun innoittamana avaan keskustelun nimistä.
Mitä nimeä pidät harvinaisena jota ei kävele vastaan joka kadunkulmassa, eikä ole pelkoa että luokalla on 5 samannimistä?

Entä mikä on mielestäsi semmoinen nimi joka on jokatoisella, mitä et missään nimessä halua antaa lapsellesi vain koska se on niin yleinen?

Väestärekisterikeskuksen nimipalvelu on paikka mistä pystyy kätevästi tarkistamaan nimen yleisyyden.

Tarkastelisin vuosien 2000-2010 aikana annettuja nimiä.

Omien lasten kohdalla, ilmeisesti kaikilla on melko harvinaiset nimet. Vaikka ei todellakaan siltä tunnu.

Kiia 150 nimeä/vuosi kymmenen vuoden aikana.
Ville 490 "
Neea 180 "
Janne 130 "

muoks: korjaus laskentavirheeseen

Viimeksi muokattu:
Nuo Neea, Ville etc, varmaan nyt harvinaisempia, kun nykyvanhempien omassa polvesa oli niitä sen verran paljon. Minulla on kolme lasta; kahdella nimi, joka annettu alle viidelle tai harvemmalle, kolmannellakin Suomessa suht harvinainen nimi, varsinkin puhuttelunimenä (kolmitavuinen eli sen valinneilla useilla toisena tai kolmantena nimenä).

Ei haluttu lapsille sellaisia nimiä, jotka on sen hetken muotinimiä. Esikoinen on Silja (n. 150 nimeä per vuosi 10 vuoden aikana). Siiri oli toinen vaihtoehto, mutta onneksi ei annettu, kun samanikäisiä Siirejä on tosi monta. Keskimmäinen on Aapo (n. 240 nimeä per vuosi 10 vuoden aikana) ja kolmas on Aimo (n. 20 nimeä per vuosi 10 vuoden aikana). En tykkää nimistä, jotka on pelkkää erikoisuudentavoittelua, tyyliin Zeus...

En tykkää nimistä, jotka on pelkkää erikoisuudentavoittelua, tyyliin Zeus...

Noihin tosi erikoisiinkin tottuu kyllä nopeasti. Tämä on vähän OT, mutta minulle taas on aika tärkeää, että nimi on käytössä lempinimien sijaan. Ei minua muiden lempinimet häiritse, en arvostele, mutta omien lasten kohdalla toivon välttäväni kaikki "Viltsu" ja "Steffe"- tyyliset lempparit. En tiedä miksi...

Ap:n nimistä sanoisin, että Kiiaa, Villeä ja Neea esiintyy lapsilla paljon. Villeä myös aikuisilla.

Jannea on nelikymppisten sukupolven nimi. Vastaavaa en antaisi omalle lapselleni, koska oli tosi noloa, kun oman ikäisilläni oli nimenä Veijo, Raili tai Pirkko, jotka puolestaan olivat omien vanhempien ikäluokan nimiä.

Itse en halunnut antaa top20:ssä olevia nimiä lapsilleni. Molemmilla onkin suht harvinaiset ja modernit nimet. Yksi julkkis näkyy antaneen myöhemmin saman nimen pojalleen.

Ap mistä ihmeestä sä nuo luvut nappasit?
Ei ainakaan nimipalvelusta...

Tee esim nimestä Sofia harvinaista jos se on jonain vuonna annettu vain yhdelle,,määrä kun on kokonaisuudessaan melkoisen suuri.
Ykskään aloituksessa mainittu nimi ei oo harvinainen.

Jännä tuo nolostuminen nimestä. Ei tullut mieleenkään semmoinen.
Mitäs mieltä nimestä Päivi, aloin nyt hakemaan noita ala-asteen aikaisia luokkakavereita ja tämä oli yksi niistä.

Huomio kiinnittyi siihen, että tänä vuonna alle 5 poikaa on saanut nimekseen Päivi ("olin poika nimeltä Päivi.." alkoi heti soimaan päässä)

YouTube - Leevi And The Leavings - Poika Nimeltä Päivi

Lempinimiä on toki tullut mietittyä, kieltämättä Viltsua on silloin tällöin käytetty. Mutta normaalisti puhutellaan lapsia omalla nimellään eikä lempinimillä.
Saa koulukaverit sitten keksiä ne lempinimet, tuleeko ne sitten nimestä tai jostain muusta "väännettynä"

Voisin kuvitella että murrosiässä tai vähän vanhempana ei Viltsua enää käytettäisi.

Meillä oli ajatuksena se että tyttöjen ja poikien nimet muistuttaa toisaan.
Sukulaiset oli 100% varmoja että Jannesta olisi tullut Kalle.

Sitä itsekin mietin, mutta mies tyrmäsi sen samantien.

[QUOTE="harmaa";23776184]Ap mistä ihmeestä sä nuo luvut nappasit?
Ei ainakaan nimipalvelusta...

Tee esim nimestä Sofia harvinaista jos se on jonain vuonna annettu vain yhdelle,,määrä kun on kokonaisuudessaan melkoisen suuri.
Ykskään aloituksessa mainittu nimi ei oo harvinainen.[/QUOTE]

Kyllä mä ne sieltä katsoin..
Kiia 2000-2010 yhteensä 1509 nimeä
Ville 4908
Neea 1823
Janne 1344
Sofia 20578

Katselin siis vuosien 2000-2010 välisenä aikana annettuja nimiä, kuten aloituksessakin lukee ;)

Ääh, en mä ees tiiä voiko sitä laskea noin. :D No, joka tapauksessa sitä piti vielä sanoa, että omilla lapsilla on nimet valittu sen mukaan, mikä omaa korvaa miellyttää, ei sen perusteella, mikä on suosittu/harvinainen. Tosin tuttujen lapsilleen antamat nimet skipattiin suosiolla. Pojan nimeä on annettu 74:lle 2000-2010, tytön 1079:lle. Niin ja käsittääkseni nykyään annetaan enemmän eri nimiä kuin esim. 30 vuotta sitten, joten vaikka nyt annettu nimi olisi tosi suosittu, tuskin samalle luokalle sattuu kovin montaa samannimistä (muistan, että meidän luokalla oli esim. 4 Tiinaa).

Sarjapostaus jatkuu, sitä piti vielä sanoa, että vaikka tuo pojan nimi on harvinainen (n. 7/vuosi) niin olen silti törmännyt yhteen kaimaan. :D Ja vaikka tytön nimi on suht. yleinen, (108/vuosi) niin en silti tunne henk. koht. yhtään samannimistä lasta. Että loppujen lopuksi aika sama, kuinka monelle niitä on annettu, pääasia, että nimi miellyttää itseä. :)

mulle se on ollut oikeestaan ihan sama onko suosittu vai ei. meille on riittänyt että on nimi mistä molemmat vanhemmat tykkää. esikoisen kohdalla on sellainen että luokalla ei ole tällä kertaa samannimisiä mutta päiväkodissa oli. ja nimi on muutenkin tosi yleinen. mutta ei haittaa. :)

Ap:n nimet on mielestäni tuiki tavallisia. Oman aikansa muotinimiä.

Omien lasteni nimiä pidän melko harvinaisina. Esikoisen nimeä on annettu kautta aikojen 5 kpl (toiset nimet 16 ja 63), keskimmäisen nimeä n. 60 (toisia n.100 ja 2) ja kolmannen etunimeä n. 70 kpl joista vuoden 1940 jälkeen 7 kpl. Toisia nimiä 2 ja 8). En ole törmännyt mihinkään näistä yhdeksästä nimestä muualla. Siis tavannt ketään joilla ne olisi.

Ja nämä luvut olivat silloin joskus väestörekisterikeskuksen sivuilta ennen kuin se muuttui nykyisenlaiseksi.

[QUOTE="harmaa";23776388]En huomannutkaan et olit jättäny kaks numeroa nuit luvuist pois alotukseen.
No mut silti, ei nuo harvinaisia ole.[/QUOTE]

Pien laskuvirhe ;)
Siis, esim Kiia ei munkaan mielestä ole harvinainen mutta kun katselin lukuja, jotka siis sain väärin laskettuna näytti harvinaiselta. Siitä lähti ajatus aloittaa tämä keskustelu.

Mutta vaikka omien lasten nimet ei olekaan niitä harvinaisia niin silti, ihan mielenkiintoista kuulla mikä nimi muista on harvinainen ja mikä tusinanimi ja se että onko se todellisuudessakin niin.

Toisen ketjun innoittamana avaan keskustelun nimistä.
Mitä nimeä pidät harvinaisena jota ei kävele vastaan joka kadunkulmassa, eikä ole pelkoa että luokalla on 5 samannimistä?

Entä mikä on mielestäsi semmoinen nimi joka on jokatoisella, mitä et missään nimessä halua antaa lapsellesi vain koska se on niin yleinen?

Väestärekisterikeskuksen nimipalvelu on paikka mistä pystyy kätevästi tarkistamaan nimen yleisyyden.

Tarkastelisin vuosien 2000-2010 aikana annettuja nimiä.

Omien lasten kohdalla, ilmeisesti kaikilla on melko harvinaiset nimet. Vaikka ei todellakaan siltä tunnu.

Kiia 150 nimeä/vuosi kymmenen vuoden aikana.
Ville 490 "
Neea 180 "
Janne 130 "

muoks: korjaus laskentavirheeseen

Kiia ja Neea varmaan yleisempiä Kiana ja Neana.

Nykyään kaikista suosituimmatkin nimet ovat suhteellisesti paljon harvinaisempia kuin 1970- tai 1980-luvuilla. Nykyään nimikirjo on laajentunut ja suosikkinimen saa huomattavasti pienempi osuus lapsista kuin 1970-luvulla.

357 lasta on saanut saman nimen kuin tytöllämme, vuosina 2000-2010 siis..

565 lasta taas on saanut tuon kymmenen vuoden aikana saman nimen kuin poikamme.

Jännää on silti että yhtäkään lasten kaimaa en ole kohdannut. Kuullut olen kyllä mutta ihan vastaan ei ole tullut yhtään.

Oma nimeni taas on sellainen että tunsin yhden samannimisen mummelin (joka ei tosin käyttänyt tätä nimeä, ja lausuikin sen eri tavalla.. kirjoitusasu oli siis ainoastaan sama), ja kerran jossain pihakirppiksellä on tullut yksi ihminen vastaan jonka nimi myös lausuttiin samoin. Tätä nimeä on annettu lapsille 53 kpl tuona 2000-2010 välillä.. Yhteensä viime vuosisadan alusta nimeä on annettu kuitenkin jopa yli 800, ihmettää että miten ei ole tuon enempää tullut kaimoja vastaan..

En antaisi lapsille mitään yleistä nimeä, ehkä siksikin että itse olen tottunut olemaan vähän niinkuin uniikki tai jotain.. Musta on oikeastaan kivaa ettei ole hirveästi kaimoja.. Kyllä mä silti haluaisin nimeni vaihtaa, ei tää mikään kaunis ole..

Sillon kun poika sai nimensä 2003 niin niitä oli reilu parisataa, nyt näyttää olevan 616. Yleistynyt reilusti tässä lähivuosina. Ihmettelin sillon että miten se on noin harvinainen, ihan tavallinen kalenterista löytyvä nimi =)

Oman nimeni taas luulin olevan melko harvinainen mutta niitä on 1708.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä