Turvavyön käyttö

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En voi vieläkään ymmärtää vuonna 2021 on ihmisiä jotka eivät käytä turvavyötä autossa.
Liikenneturvalla on hyvä kuva miten vöitä käytetään oikein https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/turvavyo

Niinpä kysymykseni kuuluukin kiinnitättekö huomiota, että vyö tulee kiinnitettyä ja että se tulee aseteltua oikein ja myös kiristettyä? Itse olen huomannut, että harva kiinnittää asiaan sen enempää huomiota kunhan vain saa vyön päälle.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Kyllä vyöt laitetaan AINA asianmukaisesti kiinni. Auto ei liiku ennen kuin kaikki on vöissä.

Nuorempana en käyttänyt vöitä ollenkaan, vaikka pakollisia olivatkin.:oops:
Heti kun tulin äidiksi niin vyöt ovat olleet käytössä.
 
  • Tykkää
Reactions: Algoma
vierailija
Omassa autossa vyö on säädetty oikealle korkeudelle, mutta jos olen jonkun muun kyydissä en sitä ala säätämään. Se mikä turvavyössä ärsyttää on, että se ei aina kelaudu kunnolla sisään, vaan jää roikkumaan ja on sitten oven välissä kun sen sulkee.
 
vierailija
Katson, ettei vyö ole kierteellä. Miten automaattivyötä pitäisi muka kiristää ja säätää? Se menee oikein ihan naksauttamalla lukon kiinni. Meillä on vielä aika vanha auto. Paljon sitä vanhemmissa vyötä joutui säätämään.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Mulle on jo lapsena iskostettu päähän, että turvavöitä pidetään. Ei tulisi mieleenkään ajaa autoa tai olla kyydissä ilman turvavyötä. Myös omalle lapselle olen opettanut, että aina laitetaan turvavyö ja on tuo sen onneksi oppinut.
 
vierailija
Katson, ettei vyö ole kierteellä. Miten automaattivyötä pitäisi muka kiristää ja säätää? Se menee oikein ihan naksauttamalla lukon kiinni. Meillä on vielä aika vanha auto. Paljon sitä vanhemmissa vyötä joutui säätämään.
Se pitäisi säätää olkapään yläkohdasta sopivalle korkeudelle, jos tällainen säätömahdollisuus löytyy, ja kiristää eli lukon kiinnittämisen jälkeen kiristää lannevyötä ja syöttää löystynyt osa ylös rullaan.
 
vierailija
Käytän aina ja vaadin myös muilta autossa olijoilta tätä. Omassa autossa turvavyö säädetty oikealla korkeudelle. Muiden autoissa hyvin harvoin säädän ellei ole esim tosi matalalle säädetty.
 

Yhteistyössä