Turvatarkastajaksi Helsinki-Vantaalle ?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HommaPirkko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HommaPirkko

Vieras
Niin

Onko kukaan ollut turvatarkastajana Helsinki-Vantaan lentokentällä ?

Minkälaisia palkkoja nämä firmat Iss,Sol ja Airpro maksaa ja onkos se sama vai eri tossa turvatarkastustyössä j a mikä on ois paras firma ?

Miten tuonne pääsisi töihin ja mikä on tämä suppea turvallisuusselvitys ? Kuulukos siihen myös terveysselvitys vai vaan rikostausta..? Mikä on nuhteeton tausta ?
 
Niin

Onko kukaan ollut turvatarkastajana Helsinki-Vantaan lentokentällä ?

Minkälaisia palkkoja nämä firmat Iss,Sol ja Airpro maksaa ja onkos se sama vai eri tossa turvatarkastustyössä j a mikä on ois paras firma ?

Miten tuonne pääsisi töihin ja mikä on tämä suppea turvallisuusselvitys ? Kuulukos siihen myös terveysselvitys vai vaan rikostausta..? Mikä on nuhteeton tausta ?

Muuten en tiedä tuosta työstä mutta suppea turvallisuusselvitys tarkoittaa että sun rikosrekisterisi tutkitaan. Sieltä ei saa löytyä mitään, sillä työnantajalle vastaukseksi tulee ainoastaan se löytyykö merkintöjä vai ei. Eli erikseen siinä ei eritellä mistä merkinnät ovat tulleet. Minulle on tehty useita kertoja tuo suppea turvallisuusselvitys.

Sit on olemassa jokin toinenkin jossa selvitetään myös yhteytesi esim. Greenpeacen tms kaltaisiin järjestöihin eli oletko esim. ympäristöaktiivi, tai onko sinulla yhteyksiä fasistisiin järjestöihin tms.

Eli pääsääntöisesti tiedät kyllä itse jos taustassasi on jotain sellaista ettei tuo turvallisuusselvitys tule menemään läpi.
 
Palkat saat selville PAM:n sivuilta. Siellä on vartiointialan TES, palkkaluokka oli muistaakseni 4. Firmoista en tiedä muuta kuin, että Sollin kanssa oli ainakin alussa ongelmia työnkuvanmäärittelyssä ja vähän kaikessa muussakin, maksoi alussa palkat kiinteistöalan tessin mukaan. Siitä tuli sanomista ja joutui vaihtamaan vartiointialan tessiin. Iss ja Airpro ilmeisesti ihan ok firmoja.

Töihin pääset kun laitat hakemuksen esim. Iss:n nettisivuilta turvatarkastajaksi, sieltä löytyy valmis hakemuspohja. En ole ihan varma mitä kaikkea suppea turvallisuusselvitys sisältää, mutta jos ei mitään isompaa ole kuin muutama ylinopeussakko, niin ei mitään hätää.

Työ on melko rankkaa varsinkin matkustajaterminaalin puolella, kun joutuu seisomaan paljon ja taukoja on harvakseltaan ruuhka-aikoina, mutta siihenkin tottuu. En ole itse ollut enää kolmeen vuoteen niissä hommissa (enkä töissä ollessakaan termiaalin puolella), joten en tiedä minkälaisia työvuoroja nykyään on. Mä tein pääsääntöisesti 12h vuoroa 06-18 tai 18-06. Lisäksi oli jotain lyhyempiä (10h, 9h tai 5h pätkävuoro). Työt voi alkaa ainakin terminaalissa melkein mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Työ on epäsäännöllistä vuorotyötä eli vapaapäivät voi olla myös keskellä viikkoa, välillä tehdään useampi päivä töitä ja sitten on pitempi vapaa. Kannattaa näistäkin lukea sieltä tessistä.

Englanninkieltä tarvitsee, mutta ei tarvii mikään pro olla. Ja ne tarvittavat fraasit oppii nopeasti, ei siellä matkustajien kanssa tarvitse sen ihmeempiä alkaa juttelemaan. Ja työkaverit auttaa kyllä, jos tarvitsee alkaa selvittämään jotain monimutkaisempaa.

Mä tykkäsin ihan tosi paljon työstä, mutta pienen lapsen äitinä 12h työpäivä plus 3h päivässä työmatkoihin on vähän liian paljon. Mutta ehkä vielä jonakin päivänä, kunhan lapset on isompia... :)
 
Nuhteeton tausta on nuhteeton tausta, joihinkin työpaikkohin jopa ylinopeussakot vaikuttaa. Olen ollut siellä vuosia sitten, mutta en noilla työnantajilla. Silloin vuorojen pituus vaihteli todella paljon, saattoi olla vaikka 02-12 tai 06-19 tai sitten vain neljä tuntia perjantaina aamupäivällä. Olin terminaalissa, tein niitä normijuttuja, matkustajien ja matkatavaroiden ja lentokoneidenkin turvatarkastuksia.

Työ on helppoa, sen oppii nopeasti ja matkustajien kanssa on mukava turista. Palkkaus ja työajat ok, jos et ole perheellinen - itse en tässä elämäntilanteessa enää lentoasemalle lähtisi töihin. Työ on erittäin vähän arvostettua ja se näkyy kaikessa, myös työkavereiden puheissa ja minusta se on ärsyttävää.
 
Moi...Sol maksaa edelleen palkkaa kiinteistöalan TES;mukaan eli palkkaus on alussa aivan alaarvoinen..mutta jos olet nuori ja asut vielä kotona niin kyllä sillä pärjää...muuten ei palkka tahdo elämiseen riittää..toki töissä saa käydä melkein joka päivä;)
 
SOL on surkea firma, sieltä saa vain 4 tunnin vuoroja ja ehkä 2 kunnon (8h) vuoroa viikossa. Eli toisinsanoes joudut käymään 6 kertaa viikossa töissä, ollaksesi siellä 4 tuntia. En voi suositella kyseistä firmaa kenellekkään. Airpro hoitaa hommansa asian mukaisesti ja siellä saa tehdä kunnon työvuorojakin.
"Turvarit voittovat taistelun" ja saivat vartiointialan TES:in, mutta mikään ei muuttunut, palkka nousi 60 senttiä per. tunti, tauot ovat paskemmat kuin ennen ja vielläkään ei saa muita kuin 4 tunnin vuoroja, koska paikallissopimuksessa sovittiin että muutetaankin vuoron minimi pituus viidestä neljään.
Eli sanon vielä uudestaan, EN SUOSITTELE turvariksi menoa, jos et pääse kunnon firmaan (kaikki muut ovat kunnollisia paitsi SOL)
 
En suosittele sol firmaa kyseinen paska luukku kaatuu alas vielä etenki näin helteillä ihmiset ovat sairas lomalla ja työmotivaatio nollissa, ja Airpro:lla on työtunteja sen takia koska auttavat Sollin linjoja,Turva tiimi on lähdössä pois moi moi ja Securitas palaa takaisin, Airpro kusee hyppy tuntien ja muiden paska suiden takia mutta ei niinkään paljoa kuin sol,
 
Haluatko alipalkatun mutta silti äärimmäistä tarkkuutta vaativan työn hyvin sekalaisilla työajoilla?

Kentän kilpailutuksesta johtuen hommat menee entistä enemmän sekaisin. Mutta jos haluat työltäsi seuraavat asiat, niin hakeudu turvatarkastajaksi:
- säästä riippumatta olet ulkona (porttitarkastus henkilöstöpuolella) tai sisällä (matkustajatarkastus)
- sisäistät suuren määrän yksityiskohtaista tietoa
- sinulle ei tuota ongelmia työskennellä homeisissa oloissa
- sinulle on OK keskellä työvuoroa 2h hyppytunti, näin työnantaja kiertää taukolakeja
- työkavereiden keskuudessa ei vallitse minkäänlaista yhteenpuhaltamisen fiilistä
- kaikki saikuttavat työolojen ja vitutuksen takia, ja paskaa sataa niskaan menit paikkaamaan saikkulaista tai et
- palkka riittää nipin napin elämiseen (kilpailutuksen takia lomaedut otettiin monilta pois, palkat laski...)
- työnantajaa (oli se sitten mikä tahansa noista firmoista!) ei kiinnosta edes vahtia turvallisuutta eli sitä kuinka turvatarkastukset hoidetaan, eikä Finaviaa paljon kiinnosta, ehkä eivät edes tiedä mikä tilanne oikeasti työssä on

HOHHOIJAA
 
Tämä on kyllä off-topic, mutta turvatarkastuksissa ihmetyttää, miten pois otetut, vaarallisiksi katsotut esineet heitetään vain viereiseen roskapönttöön. Jos jotain esinettä tai ainetta, esim. nestepulloa, pidettäisi mahdollisena räjähteenä, miten se voidaan heittää roskikseen keskelle lentoasemaa? Sehän pitäisi viedä poliisisaattueessa tuhottavaksi jonnekin ampuma-alueelle.

Ilmeisesti kyse onkin siitä, että esine todetaan vaarattomaksi, mutta otetaan silti pois. Miksi? Siksikö että se on vaarattomaksi todettu? Jos esine on todettu niin vaarattomksi, että sen voi heittää viereiseen roskikseen huoletta, miksi se otetaan pois? Ööö..

Ei tämä turvatarkastuksen logiikka oikein aukene.
 
edelliseen viestiin todeten kyse on siitä, että siitä nesteen laadusta ei voida varmistua. räjähdys aineita on myös nestemäisiä. Pommin rakentamiseen tarvitaan myös muita osioita kuin vain r-aine. Nesteet voivat olla myös muista syistä kieletttyjä mm. Herkästi syttyvät.
 

Similar threads

L
Viestiä
2
Luettu
971
Aihe vapaa
Lapsen ravinto 6:sta 24:n kuukauden ikään.
L
A
Viestiä
1
Luettu
2K
N
Y
Viestiä
3
Luettu
2K
V

Yhteistyössä