Palkat saat selville PAM:n sivuilta. Siellä on vartiointialan TES, palkkaluokka oli muistaakseni 4. Firmoista en tiedä muuta kuin, että Sollin kanssa oli ainakin alussa ongelmia työnkuvanmäärittelyssä ja vähän kaikessa muussakin, maksoi alussa palkat kiinteistöalan tessin mukaan. Siitä tuli sanomista ja joutui vaihtamaan vartiointialan tessiin. Iss ja Airpro ilmeisesti ihan ok firmoja.
Töihin pääset kun laitat hakemuksen esim. Iss:n nettisivuilta turvatarkastajaksi, sieltä löytyy valmis hakemuspohja. En ole ihan varma mitä kaikkea suppea turvallisuusselvitys sisältää, mutta jos ei mitään isompaa ole kuin muutama ylinopeussakko, niin ei mitään hätää.
Työ on melko rankkaa varsinkin matkustajaterminaalin puolella, kun joutuu seisomaan paljon ja taukoja on harvakseltaan ruuhka-aikoina, mutta siihenkin tottuu. En ole itse ollut enää kolmeen vuoteen niissä hommissa (enkä töissä ollessakaan termiaalin puolella), joten en tiedä minkälaisia työvuoroja nykyään on. Mä tein pääsääntöisesti 12h vuoroa 06-18 tai 18-06. Lisäksi oli jotain lyhyempiä (10h, 9h tai 5h pätkävuoro). Työt voi alkaa ainakin terminaalissa melkein mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Työ on epäsäännöllistä vuorotyötä eli vapaapäivät voi olla myös keskellä viikkoa, välillä tehdään useampi päivä töitä ja sitten on pitempi vapaa. Kannattaa näistäkin lukea sieltä tessistä.
Englanninkieltä tarvitsee, mutta ei tarvii mikään pro olla. Ja ne tarvittavat fraasit oppii nopeasti, ei siellä matkustajien kanssa tarvitse sen ihmeempiä alkaa juttelemaan. Ja työkaverit auttaa kyllä, jos tarvitsee alkaa selvittämään jotain monimutkaisempaa.
Mä tykkäsin ihan tosi paljon työstä, mutta pienen lapsen äitinä 12h työpäivä plus 3h päivässä työmatkoihin on vähän liian paljon. Mutta ehkä vielä jonakin päivänä, kunhan lapset on isompia...