Turvallinen punkintorjunta koirille, kun itse olen raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hilpertti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hilpertti

Jäsen
26.04.2014
66
0
6
Keksiikö kukaan mikä olisi mahdollisimman turvallinen punkintorjuntasysteemi koirille? Olen siis itse raskaana ja ainakin tavallinen punkkiaine, joka laitetaan niskaan, vaikuttaa epäilyttävälle. Siinähän on ohjeena, ettei saa joutua vesistöön kun tappaa kaloja (tms.). Ei siis tee varmaan kovin hyvää sikiöllekään.

Meillä koirat ovat tuollaisia lutusia, jotka tunkevat syliin ja nukkuvat sängyssä eli olen paljon kosketuksissa niihin.

Meillä oli viime kesänä koiralla ihan punkkipanta enkä tullut edes ajatelleeksi että siitä olisi jotain haittaa vaikka olin raskaana. Ei kai niistä nyt sentään niin myrkkyjä leviä ympäristöön tai ihmisiin, eihän sellaisia nyt saisi edes käyttää jos ne olisi vaarallisia.

[QUOTE="vieraana";29835817]Meillä oli viime kesänä koiralla ihan punkkipanta enkä tullut edes ajatelleeksi että siitä olisi jotain haittaa vaikka olin raskaana. Ei kai niistä nyt sentään niin myrkkyjä leviä ympäristöön tai ihmisiin, eihän sellaisia nyt saisi edes käyttää jos ne olisi vaarallisia.[/QUOTE]

No eihän se varmaan kauhean vaarallista olekaan, mutta itse nyt olen vain niin tarkka näissä.
Scalibor -punkkipannan sivuilla sanotaan näin: "Panta on kuitenkin irrotettava ennen koiran päästämistä uimaan, koska vaikuttava aine on haitallinen kaloille ja muille vedessä eläville eliöille." ja "Älä anna lasten, varsinkaan alle 2-vuotiaiden, käsitellä pantaa, leikkiä sen kanssa tai laittaa sitä suuhun. On huolehdittava siitä, etteivät pienet lapset ole pitkään kiinteässä kosketuksessa, esim. nuku, pantaa käyttävän koiran kanssa." Joten näistä vain ajattelin, etten haluaisi noita laittaa koirille.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;29835843:
Meidän pikkukoiralla on yrttipanta toiminut. Tänä vuonna tuli tosin yksi hutiostos, kun ensimmäinen yrttipanta ei sopinutkaan koiralle, oli liian voimakas. Ostettiin sitten sellainen sitruunayrttipanta.

Niin, että niitäkin on erilaisia! Minkä merkkinen panta teillä on toiminut? Voisi kokeilla sitä.

Mä en enää löytänyt sitä merkkiä, mitä meillä oli kaksi viimeistä vuotta. Nyt on sellainen Mustista ja Mirristä löydetty panta, jonka mukana tuli kilikellokin, ilmeisesti kissoja varten. Siis jos sen pannan laittaa kissalle :). Merkkiä en valitettavasti muista :/.

Mä oon mein koiral käyttänä kennel rehun autosta saatavaa valkosipulirouhetta säännöllisesti ruuas. Mein koira o oikee punkkien idoli vaan viime kesänä ei ainuttakaan punkkia löytynä kun ruuan seassa tosiaan se ruokalusikallinen valkosipulirouhetta. Eläinlääkäri tätä meille suositteli.

Mä oon mein koiral käyttänä kennel rehun autosta saatavaa valkosipulirouhetta säännöllisesti ruuas. Mein koira o oikee punkkien idoli vaan viime kesänä ei ainuttakaan punkkia löytynä kun ruuan seassa tosiaan se ruokalusikallinen valkosipulirouhetta. Eläinlääkäri tätä meille suositteli.

No tuota voisikin kokeilla ihan ekana, jos nuo suostuvat syömään. Hämärästi muistan, että eräs tuttavani oli käyttänyt myös sitä ja olisi kuulemma jotain muitakin terveysvaikutuksia.

Koirasta ei tule sinuun merkittävästi lääkettä, mutta pantaan en tahallani koskisi ilman hanskoja raskaana ollessa. Samoin en nukkuisi niin että panta koskee omaan ihoon. Panta yöksi pois? Voi heikentää tehoa.

Meidän koirilla oli ainakin lääkepannat mun raskauden aikana. Enhän mä niitä nuole..? Ja käsien pesu pannan käsittelyn jälkeen. Ja todellakin koirat tulee opettaa hyvissä ajoin pois sängystä, sylistä ja sohvilta kun lapsi tulee kuitenkin siihen väliin! Koirat saattavat tulla mustasukkaisiksi jos vasta lapsen tultua alat kieltämään koirilta noita asioita...
Ja viimeiseksi ne punkkiaineet imeytyvät vuorokauden tai kahden sisällä koiran verenkiertoon minkä jälkeen sä et itsees niitä myrkkyjä saa! Senpä takia meillä on nyt nuo litkut käytössä kun lapsen pystyy pitämään erossa koirista varoajan verran mutta pantaa ei suositella jos on pieniä lapsia kun siihen pääsee kosketuksiin! ????

Yhteistyössä