Turvakaukalon käyttöikä (=kaupassa nähdyn ihmettelyä)

• Viestiketjun aloittaja kyylä
  • Ensimmäinen viesti
kyylä

Uskallatteko oikeasti käyttää turvakaukaloa reippaasti liian pitkään..? minä en. tänään kaupassa oli toppavarusteissaan poika turvakaukalossa (ja kaukalo ostoskärryssä), pojan korvat olivat kaukalon yläreunan kohdalla ja vastaavasti jalat roikkuivat kaukalon yli noin polvista alaspäin.. hurjaa touhua minusta. Enhän toki tiedä, matkustavatko autossa oikeasti näin..:)

pelkää näitten puolesta
on se, että ihmiset asettaa sen turvakaukalon siihen kärryissä olevan kaukalon päälle eikä kiinnitä sitä millään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Siinä ei tartte paljoakaan voimakasta töytäisyä, että se kaukalo kippaa sieltä alas. Meitä katottiin pitkään, kun me laitettiin meidän lapsen kaukalo aikoinaan sinne kärryyn ja tavaraa kannettiin sitten osin kädessä koreissa. Ei todellakaan olisi tullut mielenkään laittaa kaukaloa tollai. eiks ihmiset tajua ollenkaan kuinka vaarallista se on. Joku lapsi juoksee vaikka kärryjä päin tai joku vähän tönäisee, niin jos ei ole äidillä/isillä aistit valppaina, niin se kaukalo tulee sieltä muks vaan alas.

kyylä
Alkuperäinen kirjoittaja pelkää näitten puolesta:
on se, että ihmiset asettaa sen turvakaukalon siihen kärryissä olevan kaukalon päälle eikä kiinnitä sitä millään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Siinä ei tartte paljoakaan voimakasta töytäisyä, että se kaukalo kippaa sieltä alas. Meitä katottiin pitkään, kun me laitettiin meidän lapsen kaukalo aikoinaan sinne kärryyn ja tavaraa kannettiin sitten osin kädessä koreissa. Ei todellakaan olisi tullut mielenkään laittaa kaukaloa tollai. eiks ihmiset tajua ollenkaan kuinka vaarallista se on. Joku lapsi juoksee vaikka kärryjä päin tai joku vähän tönäisee, niin jos ei ole äidillä/isillä aistit valppaina, niin se kaukalo tulee sieltä muks vaan alas.
niinpä :(

Jeps
Ja eniten hirvittää nää säästäväiset jotka leikkii lasten hengellä ja käyttää 10 vuotta vanhoja kaukaloita, joissa ei ole mitään kunnon päänsuojuksia tai vastasyntyneelle supistajia. Vaihdetaan viel kankaat rikki menneiden tilalle, vaik ei niin sais tehdä tietenkään, tuskin uusi kangas on edes paloturvallinen. Meil oli esikoisen 10 vuotta vanha kaukalo viel tallessa mut vein sen roskiin sillä mun luonto ei antanut enää periksi antaa sitä kelleen, sen turvattomuuden vuoksi. En vaan olis voinut elää ajatuksen kanssa et joku lapsi siinä viel olis kulkenut ja miten pahasti oliskaan voinut loukkaatua.

hooM
No toivottavasti se oli heillä vaan siellä kaupassa käytössä se liian pieni kaukalo, jos vaikka lapsi on niin vilkas, ettei pysy siinä kärryjen istumaosassa? Tai no miks ei sitten ottaneet niitä kaupan vauvaistuin-kärryjä...

alli
en ikuna tuota ajtellut ekan kanssa, katottan tokan kaa... on viäl masussa....

kyylä
Alkuperäinen kirjoittaja hooM:
No toivottavasti se oli heillä vaan siellä kaupassa käytössä se liian pieni kaukalo, jos vaikka lapsi on niin vilkas, ettei pysy siinä kärryjen istumaosassa? Tai no miks ei sitten ottaneet niitä kaupan vauvaistuin-kärryjä...
nukkui tämä lapsonen siinä liian pienessä kaukalossa siis...

Meidän kaukalo ei ainakaan ois lähteny mistään kevyestä töytäsystä sieltä tippumaan nimittäin itekin sain käyttää ihan kunnolla voimaa, että sain sen sieltä aina irrotettua. Se oli sen verran tiukka, että kun sen sinne laitto niin se piti oikeen tosissaan sinne painaa, että asettu paikoilleen. Sit varmistukseksi kantokahva taakse niin, että se jäi ostoskärryn kaukalon taakse.

Alkuperäinen kirjoittaja kyylä:
niinpä :(

eikös garcon kaukalo napsaha siihen kii

Korvissa se raja jotenki meni, tais olla niin, että korvat pitää olla kokonaan siellä kaukalon "sisäpuolella". Sillon se vielä tukee niskaa törmäyksessä.

Ja tuosta kaukalon laittamisesta ostoskärryn kaukaloon, me tehtiin niin ja HYVIN pysyi. Tosi tiiviisti meni meidän kaukalo (autobaby ) siihen, eikä se mistään pikku töyssystä sieltä kyllä ois mihinkään pudonnut =)

ylva
En mä ole ikinä nähnyt että kukaan laittaa omaa kaukaloa kärryssä olevan kaukalon päälle :eek: Mutta sen kärryn istumaosan päälle me ainakin laitetaan oma kaukalo. Meidän kaukalossa on sellaiset lovet, joihin se kärryn pinna menee. Kaukalo pysyy tukevasti, eikä varmasti irtoa pikku töytäisystä.

mie
Tälläset on kaukalon suositukset...
Vauvoille vastasyntyneestä -13 kg
painoon asti
Käyttöaika: vastasyntyneestä 12
kuukauden ikään asti

Vaikka mein 8kk oli 7kg ja 74cm en silti olisi sitä enää pidempään viitsinyt kaukalossa pitää. Saati sitten tuollaista 3v 90cm jötikkää... häh.

Ja en oikein ymmärtänyt... laitatteko oman turvakaukalon sen kaupan vihreän muovisen tai sinisen kankaisen vauvakaukalon päälle? Vai siihen lastenistuinosaan? Ei mein graco kyl siihen istuinosaan mahtunut...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ylva:
En mä ole ikinä nähnyt että kukaan laittaa omaa kaukaloa kärryssä olevan kaukalon päälle :eek:
Tervetuloa katsomaan Tampereelle ja sen yhteen eteläiseen naapurikuntaan. Näitä on pilvin pimein. Ja en tosiaan puhu niistä kaukaloista, jotka saa sellaisella klipsillä kiinni siihen kärryjen istuin osaan vaan siitä, että ihmiset vaan tosiaan laittaa se kaukalon siihen kärryissä olevan kaukalon päälle.

Ja olkoot muka vaan "tiukasti" kiinni, mä en ainakaan ilman mitään lukitusta tms. luottais siihen, että mun vastasyntynyt lapsi siinä pysyy pelkän luulon tai uskon perusteella. Ihmiset ei vaan välitä enää edes pienistään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En mä ole ikinä nähnyt että kukaan laittaa omaa kaukaloa kärryssä olevan kaukalon päälle :eek:
Tervetuloa katsomaan Tampereelle ja sen yhteen eteläiseen naapurikuntaan. Näitä on pilvin pimein. Ja en tosiaan puhu niistä kaukaloista, jotka saa sellaisella klipsillä kiinni siihen kärryjen istuin osaan vaan siitä, että ihmiset vaan tosiaan laittaa se kaukalon siihen kärryissä olevan kaukalon päälle.

Ja olkoot muka vaan "tiukasti" kiinni, mä en ainakaan ilman mitään lukitusta tms. luottais siihen, että mun vastasyntynyt lapsi siinä pysyy pelkän luulon tai uskon perusteella. Ihmiset ei vaan välitä enää edes pienistään.
Mut onneks sä tiedät paremmin ja välität meidänkin edestä
:D

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minä en ole koskaan nähnyt turvakaukaloa kärryjen kaukalon päällä, mutta sen lastenistuimen päällä kyllä. Itsekin koitin joskus Gracon kaukaloa siihen laittaa, mutta oli niin hutera viritys että siirryin oitis laittamaan sen kärryihin. (Tampereen eteläpuolelta minäkin).

minä
Meillä on edelleen turvakaukalo käytössä ja lapsi on 11k. Kyseessä on Maxi-Cosin testivoittaja turvakaukalo, joka on isokokoinen. Lapsi on pituuskäyrällä keskitasoa, mutta silti kaukalon selkänoja on useamman sentin yli lapsen päälaen. Eli kaukaloissa on eroja myös koon suhteen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jeps:
Ja eniten hirvittää nää säästäväiset jotka leikkii lasten hengellä ja käyttää 10 vuotta vanhoja kaukaloita, joissa ei ole mitään kunnon päänsuojuksia tai vastasyntyneelle supistajia. Vaihdetaan viel kankaat rikki menneiden tilalle, vaik ei niin sais tehdä tietenkään, tuskin uusi kangas on edes paloturvallinen. Meil oli esikoisen 10 vuotta vanha kaukalo viel tallessa mut vein sen roskiin sillä mun luonto ei antanut enää periksi antaa sitä kelleen, sen turvattomuuden vuoksi. En vaan olis voinut elää ajatuksen kanssa et joku lapsi siinä viel olis kulkenut ja miten pahasti oliskaan voinut loukkaatua.
eiköhän niissäkin ole monenlaisia, toiset parempia toiset huonompia, kuten varmaan jos ostaa uuden, niin löytyy monenlaisia.
Eikö se ole tärkeintä ettei ole kolaroitu ja että ylipäänsä lapsi on turvakaukalossa?

kyylä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö se ole tärkeintä ettei ole kolaroitu ja että ylipäänsä lapsi on turvakaukalossa?
kolaroitu tai ei, turvallista niiden ikivanhojen kaukaloiden käyttö ei varmasti ole.. toisethan säilyttelevät niitä esim ulkovarastoissa pakkasella.. ja sekös tekee muoville hyvää.

mietipä pidemmälle
MItäpä jos huolehtisit vain omista asioistasi. Entäpä jos kyseessä on perhe jolla ei itsellä ole autoa ja ovat vaikkapa isovanhempien autolla liikkeellä ja kaukalo on ollut ainoa istuin mikä on ollut saatavilla. Onhan se nyt parempi kuin ei mitään istuinta. Kaikilla kun ei ole omaa autoa ja niitä pari kertaa vuodessa tapahtuvia automatkoja varten ei välttämättä halua ostaa monen sadan euron kaukaloa. Tai sitten on meitä jotka kulkevat esim. isovanhempien luokse junalla tai lentokoneella joihin on paljon helpompi ottaa mukaan kaukalo kuin se suuri istuin vaikka kaukalo alkaisikin olla jo hiukan nafti. Tai jos ei halua ottaa istuinta mukaan ollenkaan vaan siellä mummolassa on siskon lapsen vanha kaukalo varalla.

!!!!!!!!
Alkuperäinen kirjoittaja mietipä pidemmälle:
MItäpä jos huolehtisit vain omista asioistasi. Entäpä jos kyseessä on perhe jolla ei itsellä ole autoa ja ovat vaikkapa isovanhempien autolla liikkeellä ja kaukalo on ollut ainoa istuin mikä on ollut saatavilla. Onhan se nyt parempi kuin ei mitään istuinta. Kaikilla kun ei ole omaa autoa ja niitä pari kertaa vuodessa tapahtuvia automatkoja varten ei välttämättä halua ostaa monen sadan euron kaukaloa. Tai sitten on meitä jotka kulkevat esim. isovanhempien luokse junalla tai lentokoneella joihin on paljon helpompi ottaa mukaan kaukalo kuin se suuri istuin vaikka kaukalo alkaisikin olla jo hiukan nafti. Tai jos ei halua ottaa istuinta mukaan ollenkaan vaan siellä mummolassa on siskon lapsen vanha kaukalo varalla.

mä ajattelen ehkä toisin, koska mun mielestä on ihan sama kulkeeko se lapsi siinä kaukalossa kaksi kertaa vai kaksisataa kertaa, se ostetaan silti maksoi mitä maksoi. Turvallisuudesta ei tingitä. Teillä ei varmaan osteta lapselle lääkkeitäkään, tai ostetaan buranaa, jos lääkäri määrää antibioottia, kun se burana on halvempaa

v
Alkuperäinen kirjoittaja !!!!!!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja mietipä pidemmälle:

mä ajattelen ehkä toisin, koska mun mielestä on ihan sama kulkeeko se lapsi siinä kaukalossa kaksi kertaa vai kaksisataa kertaa, se ostetaan silti maksoi mitä maksoi. Turvallisuudesta ei tingitä. Teillä ei varmaan osteta lapselle lääkkeitäkään, tai ostetaan buranaa, jos lääkäri määrää antibioottia, kun se burana on halvempaa
En minä sanonut että se olisi rahasta kiinni vaan järkevyydestä. Jos mummolassa on vajaa kymmenen vuotta vanha kolaroimaton kaukalo jota on säilytetty hyvin, niin miksi ihmeessä sitä ei voisi käyttää. Mitenkähän silloin kymmenen vuotta sitten pärjättiin kun kaukalot oli niin kamalia?

Yhteistyössä