Turvaistuinten sijoittelu?

Meillä on reilu 1 vuotias lapsi ja toinen on tulossa. Miten laitan istuimen ja kaukalon autoon? Pitäiskö kaukalon olla sitten edessä vai kummankin takana,mut sitten en itse okein enään mahdu takapenkille. Ei esikoinenkaan voi sit enään istua edessä kasvot menosuuntaan. Toivottavasti ymmärrätte,että mitä koitan kysyä. =)
 
Mä laittaisin kaukalon eteen ja turvaistuimen taakse. Kirjoitit että esikoinen ei ENÄÄ voi istua edessä?! Tarkoititko että reilu 1 vuotiaanne on istunut tähän asti kasvot menosuuntaan edessä, ei kai sentään, eihän niin saa pitää!!?? Käsitinköhän väärin?
 
Joo,käsitit sä väärin. Olin kirjoittanut tuon hieman epäselvästi. Esikoinen on istunut tähän asti edessä mutta selkä menosuuntaan päin. Ajattelin vaan sitä kun kohta tulee kuitenkin aika kääntää se istuin niin että kasvot on meno suuntaan joten sitä varten istuin on laitettava taakse.
 
Meillä sama pähkäily, tosin esikoinen jo 2. Luulen että kaukalo menee eteen ja kun pienin siirtyy istuimeen selin menosuuntaan, esikoinen siirtyy kasvot menosuuntaan ja molemmat taakse, minä eteen. Kun yksin ajelee, kaukalo eteen ja esikoinen taakse... Tietääkö joku, kun en ole vielä joutunut selvittämään, saako istuimessa istua edessä jos turvatyyny on aktivoitu, jos lapsi istuu turvaistuimsessa kasvot menosuuntaan ja auton istuin on vedetty ihan taka-asentoon. Itse luulin, että istuin ja turvatyyny samalla penkillä on kielletty, mutta autoliikkeessä lupailtiin toisin.
 
Meillä on molemmat takapenkillä. Tosin vauvakin on jo istuimessa, ei kaukalossa enää, mutta kuitenkin. Molemmat lapset ovat matkustaneet aina vain takapenkillä, eikä ole ollut mitään ongelmia. Mielestäni on vaarallista rauhoitella toisella kädellä vauvaa ja yhtä aikaa ohjata autoa. Olemme tarvittaessa pysähtyneet, jos huuto takapenkillä on yltynyt mahdottomaksi. Kun vauvalla on vatsa täynnä ja kuiva vaippa, niin kaukalossa viihtyy paremmin, ainakin meidän lapset molemmat nukahtaneet helposti siinä vaiheessa. Nyt kun lapset ovat isompia, esikoinen 2,5-v ja vauva 10 kk, eivätkä nuku enää joka automatkalla, niin heillä on autossa mukana leluja, kirjoja tms viihdykettä, jotka auttaa pahimpiin kiukkuhuutoihin.

Ja siitä turvatyynystä mulla on sellainen käsitys, että sellaiselle paikalle ei saa laittaa mitään istuinta, ei edes kasvot menosuuntaan.
 
Samaa mieltä olen Jeekan kanssa. Meillä on myös autossa airback edessä, joten siihen emme istuimia laita.

Ei kai ap vielä harkitse kääntää lastaan kasvot menosuuntaan? Suositus on, että lapset matkustaa selkä menosuuntaan päin 3v asti.

Meillä on joulukuussa tulossa toinen ja luultavasti kaukalo laitetaan takapenkille keskelle ja itse istun siinä vieressä, esikoisen istuin on kuljettajan selän takana selkä menosuuntaan.
 
Meillä on esikoinen ja vauva olleet alusta asti molemmat takapenkillä. Vauva ensin kaukalossa ja nyt taaperona turvaistuimessa apukuskin takana ja esikoinen (nyt 5v.) turvavyöistuimessa kuskin takana. Hätätilanteessa siinä keskellä mahtuu vielä aikuinen istumaan, tosin istumamukavuus ei ole ihan huippuluokkaa ;)
 

Yhteistyössä