Turvaistuin ongelma.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turvaistuin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"turvaistuin"

Vieras
Istuimina siis Britax Hi-Way selkämenosuuntaan ja Akta Graco Duoflex xtp selkä tai kasvot menosuuntaan. Lapset 6kk ja 2,5v.

Vaihtoehtona laittaa vauva Hi-wayhin kuskin penkin taakse selkä menosuuntaan ja isompi hanttarin puolelle selkämenosuuntaan jolloin molemmat olisi "oikeaoppisesti". Mutta kuskille jäisi todella pieni tila.

Tai laittaa isompi kuskin taakse kasvot menosuuntaan, ja vauva hanttarin puolelle selkämenosuuntaan, jolloin kuskilla olisi hyvä tila, mutta isompi olisi tällöin kasvot menosuuntaan jota ei vielä tuon ikäiselle suositella.

Enissijaisesti on aina lähdettävä siitä, että kuljettajan ajoasento on oikein ja turvallinen. Turvaistuimien sijoitus, malli ja suunta on sitten ajateltava sen jälkeen. Turvallisinta on, että kuljettaja pystyy kaikissa tilanteissa hallitsemaan autoa. Jos kuski joutuu istumaan liian lähellä rattia ja polkimia, niin hätätilanteessa ei rattia pystykään kääntämäb, kun käsivarret ja hartiat eivät pääse/mahdu liikkumaan tarittavalla tavalla. Eikö tätä ole jo autokoulussa opettettu ???

ei ne sitten mahtuis vierekkäin niin että toinen on keskipenkissä?
onko pelkääjn paikalla turvatyyny? jos ei niin sitten pitäisi pohtia että onko sen isomman turvallisempaa olla selkä menosuuntaan etupenkillä, vai kasvot menosuuntaan takapenkillä. en osaa sanoa

Asutteko pk-seudulla? Tai millaisissa paikoissa usein ajatte? Meillä on ollut pojalla 8 kk ikäisestä lähtien kasvot menosuuntaan. Täällä meilläpäin peräänajo on erittäin paljon todennäköisempi kolari kuin nokkakolari, joten uskon lapsemme olevan ihan hyvässä turvassa.

Kyllähän se varmaan himppusen riippuu myös sen 2,5 vuotiaan pituudesta/painosta, että voiko iskeä naama menosuuntaan. Näin olen ymmärtänyt. Korjatkaa jos olen väärässä!! Esim. meillä silkka mahdottomuus istuttaa enää 2,5 vuotiasta selkä menosuuntaan...

Keskipaikalle on hankala laittaa selkä menosuuntaan olevaa istuinta, jos siinä ei ole tukijalkaa. Muuten istuimen täytyisi nojata kummankin etupenkin selkänojaan ja niiden täytyisi olla samassa asennossa ja pituudessa. Muutoin istuin keikahtaa kolarissa ja se vasta onkin vaarallilsta. Eiköhän taas kannattaisi ajatella, miksim uualla maailmassa ei selkä menosuuntaan asennettavia istuimia juurikaan näe. Sen sijaan ne ovat testien mukaan turvallisia ja järkevästi asennettavissa kasvot menosuuntaan. Lue vaikkapa Autoliiton testit tuosta Gracosta ja sen surkeat tulokse ja vertaa parhaimpiin kasvot menosuuntaan asennettaviin kuten Kiddy ja Cybex. Niillä ei myöskään tule noita tilaongelmia ja ne ovat turvallisia, eivätkä vaikuta kuskin ajoasentoon.

[QUOTE="jaa-a";24195623]Kyllähän se varmaan himppusen riippuu myös sen 2,5 vuotiaan pituudesta/painosta, että voiko iskeä naama menosuuntaan. Näin olen ymmärtänyt. Korjatkaa jos olen väärässä!! Esim. meillä silkka mahdottomuus istuttaa enää 2,5 vuotiasta selkä menosuuntaan...[/QUOTE]

no kyllähän se riippuu ennenkaikkea iästä, koska pää on pienellä suhteettoman suuri ja painava, samoin niskalihakset kehittyvät paljon 2-3 vuotiaalla. mutta toki jos lapsi ei mahdu enää olemaan niin se on hyvä syy kääntää toisinpäin.
oletko miettinyt että peräänajossakin se toinen auto ajaa nokkakolarin(siis jos itse ajat jonkun auton perään..)
täytyy nyt kyllä sanoa että meilläkin on 2v kiddyn etutyynyistuimessa, ja minusta se on ihan turvallinen paikka matkustaa ton ikäiselle, mutta ap:lla ei ollut sitä istuinta vaan aikoi äyttää noita olemassaolevia gracon ja britaxin istuimia, joihin en 2.5veet kyllä mielellään kasvot menosuuntaan laittaisi

Yhteistyössä