[/QUOTEK]irjoitit myös että Plus-testissä käytetään telakkaa eikä kunnon autoa. Plus-testi ei ole kuluttaja-testi vaan virallinen hyväksyntä, joskin vapaaehtoinen. On kaksi tapaa tehdä kolaritestejä hyväksyntää varten. Joko niin että istuimia hyväksytään tietyyn autoon, tai sitten käytetään telakkaa mikä vastaa 90-luvun Golf:ia. Ei siis ole mikään "vanhanaikaista testiä" kuten väitit.
Ensinnäkin EU halusi strandardoida Eu-alueella käytettävät hyväksynnät kuten ECE44/R04, joka on hyväksyntä, minkä Suomen tieliikennelaki ja asetus vaativat lasten turvalaitteilta. Plus-testi ei ole millän tavoin VIRALLINEN testi, vaan järjestön ylläpitämä, vapaahehtoinen testausmenettely, joka on periaatteessa kaupallinen ja todellakin vapaaehtoinen.. Se on myös Ruotsin vanhan T-hyväksynnän korvikkeeksi laadittu järjestelmä, jonka ilmeisen ainoana tarkoituksena on asetetuilla rajoilla estää kasvot menosuuntaan asennettavien situimien suositus tällä Plus -testauksella. Siksi siinä mitataan vain määrättyjä arvoja, eikä laajempaa kokonaisuutta. KUka tahansa voisi tehdä tällaisen testijärjestelmän ja hankkia sille julkisuutta siihen erityisesti suunniteltujen istuimien valmistjaien taloudellisella tuella. Kuten antamistasi linkeistäkin näkyy, näitä sivustoja sponsoroi nimenomaan ne harvat selkä menosuuntaan asennettavia istuimia valmistavat ja myyvät yritykset. Joten on turha puhua virallisuudesta mitaän.
Lisäksi kumoat jo omiakin väittämiäsi peräkkäisissä lauseissa. Plus testissä mitataan arvoja edelleen kelkassa kuten myönnätkin, mutta miten se kelkka voisi vastata 90-luvun Golfia, jos se ei ole autonkori, eikä 90-luvun Golf.
Myöskin väittämäsi, että T-hyväksyntä oli suojaamassa Ruotsia huonoilta turvaistuimilta on väärä. Ruotsissa sai toisin kuin väität, myydä aina myös muita istuinmalleja kuun T-hyväksyttyjä. EU kuitenkin halusi yhteisellä standardilla poistaa kilpailua vääristävät tekijät Ruotsin markkinoilta. EI ole oikein, että vain ruotsalaiset valmistajat saavat valmistaa ja myydä Ruostissa turvaistuimia. Vähällä on ollut, etti Suomessakin tilanne ajautunut samaan malliin. Koko Suomen turvaistuinteollisuus ja suuri osa maahantuonnistakin oli vuosia suomenruotsalaisten omistajien ja sukujen halalussa. mikä on ollut omiaan tekemään kilpailutilanteesta vähintäänkin erikoisen, kun otetaan huomioon nämä suositukset, jotka ovat voimassa vain SUomessa ja Ruotsissa.
Jos turvaistuinvalmistajat jäisivät vain Plus-testin kriteerien varaan, niin turvaistuimet olisivat jääneet pääosin vain 80-luvun vaatimusten tasolle. Nyt erilaiset uudemmat vaatimusstandardit ja EU:n kuluttajaviranomaisten sekä Euroopan autoliittojen tuomat uudet testauskriteerit ovat pakottaneet turvaistuinvalmistajat todella kehittämään turvaisutimia, jotka ovat useammalla tavalla ajatellen turvallisempia kuin vain Plus-testissä menestyneet.
Tämän kirjoittaja myöntää todella olevansa turvaistuimien kanssa läheisessä tekemisissä. En kritisoi turvaistuinluotsin perustelua selkö menosuuntaan istumisen eduista kuten jo aikaisemmin ketjussa kirjoitin. Kristioin vain hänen antamiaan vääriä tietoja ja oletuksia, sekä yksisilmäistä suhtautuammistaan turvallisuuteen.
Muuten, mikä on todellisuudessa tilastollinen luku, istumasuunnan merkityksestä onnettomuuksissa---- Tilasto kuolemaan johtaneista onnettomuuksista vuonna 2009 liikenneonnettomuuksissa kuolleiden ja vammautuneiden määrä ikärajoittain 0-5 v. 1 kuollut (jäi pulkalla auton alle) tilasto myös mainitsee, että hän ei käyttänyt turvavyötä, lievästi vammautuneita 3 ja vakavasti vammautuneita 1. Näistä neljästä ei ole todettu, miten päin he ovat istuneet tai minkälaisessa istuimessa.
Liikennevakuutuskeskuksen ja Ajoneuvohallilntokeskuksen aikanaaan julkaisemassa tutkimuksessa (tekijä Raimo Karttunen) , joka oli tehty seitsemän vuoden jaksolla Suomessa tapahtuneista, kuolemaan johtaneista onnettomuuksista ja niissä mukana olleista lapsista todetaan loppuraportissa(sivu 34), seuraavaa:
"Turvaistuin silloin, kun se on oikein asennettu ja lapsi kunnolla kiinnitetty sen vöihin, (palkki-istuimia ei ollut, [kirj. huom[/COLOR].) antaa aineiston perusteella hyvän suojan lapselle autossa. Kuolema tai vakava vammautuminen on seurannut vain sellaisissa tapauksissa, joissa lapsen istuinpaikka on murskautunut tai palanut tai auton kylkeen suuntautunut isku on aiheuttanut voimakkaan retkahduksen (ja usein samalla iskeytymisen sisään työntyvään kylkeen).
Siitä pitäisikö lapsi sijoittaa turvaistuimeen selkä vai kasvot menosuuntaan, koottu aineisto ei anna osviittaa, sillä aneisto jäi pieneksi.
Sama aineisto sivu 16 kpl 4.2. "Kuolemis- ja vammautumisriski on ollut suurin kylkeen suuntautuneissa iskuissa, myös silloinkin kkun lapsi on ollut turvaistuimessa"
Nämä lainaukset siis suomalaisesta tutkimuksesta. Se ei vähennä tietenkään selkä menosuuntaaan istuimisen etuja määrätyissä kolarityypeissä, mutta kertoo kuitenkin enemmän totuutta siitä, minkälaiset kolarit ovat sittenkin tilastollisesti vaarallisempia ja mihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Samoin siihen kuinka vähäinen merkitys, jos ollenkaan, kuitenkin istumasuunnalla tutkimuksen mukaan on.
Näissä palstakirjoituksissa tulee usein esiin, että vanhemmat , jotka laittavat lapsensa istuimaan kasvot menosuuntaan, ovat lähinnä murhaajia ja lapsen niska automaattiseti katkeaa, kuten myös turvaistuinluotsi esitti. Näinhän ei tilastollisesti ole. Tämä vastaukseni edelleen tarkoittaa, että hysteerinen asennoituminen mihin tahansa elämään liittyvään asiaan ei ole hyvästä, eikä perusteltua. Toivon, että edelleen vanhemmat saavat tehdä päätöksiä oman näkemyksensä mukaan ja erilaisissa näkemyksissä edes jollakin tavoin pysytäisiin asiassa. Kaikki Suomessa myytävät turvaistuimet ovat riittävän turvallisia ja testattuja. Edelleen olen kuitenkin istä mieltä, että istumasuunnata riippumatta, parhaiten monipuolisissa testeissä, kuten Autliiton julkaisemat, menestyneet mallit ovat koonaisuutena turvallisimpia.
Turvaistuinluotsi näkemys, että hänen suosittelemiaan istuimia tulisi testata vain niille parhaita tuloksia antavilla, pienillä nukeilla, on käsittämätöntä. Tärkeämpää on ehdottomasti kertoa totuus siitä, missä ne eivät ole hyviä ja turvallisuuden ostalta parhaita. Jos istuimia myydään ja mainostetaan esim. 9-25 kg painorajoill aei ole perusteltua, että ne ovat turvallisia vain 9-15 kg painoisilla ja sitten turvallisuus putoaakin todella heikoksi. Näinhän turvaistuinluotsi esitti testejä tehtäväksi.
Keskustelu on milenkiintoista ja vastaväitteiden esittäminen ei käsittääkseni ole agressiivisuutta.