Turvaistuimista asiaa

meillä on kaukalon jälkeen ollut esikoisella tuo Britaxin Two Way elite joka menee 6kk-6v eli 9kg-36kg.
tyttö on nyt 3.6 vuotta ja edelleen viihtyy istuimsessa hyvin ja vielä jopa 5 pistevöissä.painon puolesta saisi laittaa jo auton vöihin.

meillä ei siis kokemusta niistä jotka menee 0-18kg

Peesaan HeMa05:t.

Tosin nyt ollaan tilanteessa jossa pitäis löytää sellainen hyvä turvaistuin malli joka alkais jo 6kg tai 3kk, kun tossa meidän nykyisessä autossa on tosi lyhyet turvavyöt joten kaukalon käyttäminen on hankalaa. Ei tahdo saada millään paikalleen. Mutta pitäis olla viel kallistettava malli, kun jätkä on viel vähän "vetelä"

Minä peesaan HeMa05.sta =) Meillä myös poika 3v5kk viihtyy edelleen Elitessä ja niissä 5 pistevöissä. Nyt olisi ajankohtaista hankkia toinen istuin veljelle liki 9kk. Kaukalossa on hyvin vielä pärjännyt, kun ei noita vaatteita ole tarvinnut vielä hirveesti olla päällä.

Edelleen mietin, ostettaisko kuopukselle uusi oma istuin ja milaillainen vai esikoiselle vyöituin tai jokin muu. Olisiko kellään Eliten omistajalla antaa vinkkiä? =)

Rötväles:

Tuo Elite käy siis sekä selkä menosuuntaan että myöhemmin, 3-vuotiaasta eteenpäin, kasvot menosuuntaan.

Akta Graco cosmic xpt saa multa hyvät suositukset. Siinä on hyvä,kun saa kallistettua sen istuinosan päikkäreiden ajaksi. Meillä tytöt 4 vee ja 6 vee istuu MaxiCosin korokeistuimissa,missä säädettävä/irrotettava selkänoja ja kunnon sivutuki päälle. Periaate on,etteivät istu ilman niitä,koska auton vyöt menee kummankin kaulan päältä vielä... Viihtyvät kyllä,kun näkevät hyvin ulos!

Kuulemma on turvallisempi jos on suunniteltu lyhyempää käyttöä varten. 18 kiloisille tarkoitettu istuin menee yleensä 4-vuotiaaksi saakka. Sit onki jo hyvä ikä siityä tavalliseen vyöistuimeen.

Meillä esikoisella (joka nyt 2v4kk) 9-18kg (Maxi-Cosi Tobi) istuin ja uskon että mahtuu siihen vielä 4-vuotiaanakin. Otettiin istuin käyttöön vajaan vuoden iässä suoraa kaukalon jälkeen ja mun mielestä se on edelleen yhtä hyvä ku sillon vuosikkaana. Ei istuimen tarvi niin leveä olla (niinku britaxin elite, mummalassa semmonen käytössä - mun makuun liian leveä ja avoin istuin "vauvalle", ei juurikaan sivutörmäyssuojaa), ku eihän lapset leveyttä juurikaan kasva 1-vuotissynttäreitten jälkeen. Musta ainaki tuntuu että meidän jäppinen on nyt kapeampi ku 1-vuotiaana vaipan kanssa..

Alkuperäinen kirjoittaja Jossu-71:

Tosin nyt ollaan tilanteessa jossa pitäis löytää sellainen hyvä turvaistuin malli joka alkais jo 6kg tai 3kk, kun tossa meidän nykyisessä autossa on tosi lyhyet turvavyöt joten kaukalon käyttäminen on hankalaa. Ei tahdo saada millään paikalleen. Mutta pitäis olla viel kallistettava malli, kun jätkä on viel vähän "vetelä"

Me aiotaan ostaa kakkoselle kans täs ku tulee puolen vuoden ikään HTS:n se minkä saa molempiin suuntiin. Siinä on painoraja 0-18kg eli menee vaikka ihan vauvasta 4-vuotiaaksi.
(ja saa kallistettua)

Nuo Gracon istuimet on ahtaan oloisia. Joitain amlleja ei voi käyttää kuin kasvot menosuuntaan ja se on vaarallista alle 3v. Elite on suosittu malli, mutta ajttelinkin, että jo hommais jonkin Britaxin muun mallin.

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Meillä esikoisella (joka nyt 2v4kk) 9-18kg (Maxi-Cosi Tobi) istuin ja uskon että mahtuu siihen vielä 4-vuotiaanakin.

Matkustetaanko Tobissa selkä vai nenä menosuuntaan? Meillä on turvakaukalona MAxi Cosi (CabrioFix). Ollaan tykätty siitä nin älyttömästi, että tekisi mieli pysyä saman firman tuotteissa. MUTTA. Katselin noita valmistajan sivuja minusta näytti, että Tobi asennetaan kasvot menosuuntaan ja se on mielestäni :/ -juttu.

Meillä on ollut käytössä kaukalon jälkeen HTS BeSafe Izi Kombi ja olen ollut siihen tyytyväinen. Saa asennettua molemmin päin ja meillä kaksi vuotias mahtuu matkustamaan vielä hyvin selkämenosuuntaan. On ihan tilava istuin, jossa on kallistuksen säätö. Kun ei enää siihen jossain vaiheessa mahdu, voi siirtyä suoraan turvavyöistuimeen.

Minusta tuon Tobin saa vain kasvot menosuuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Meillä esikoisella (joka nyt 2v4kk) 9-18kg (Maxi-Cosi Tobi) istuin ja uskon että mahtuu siihen vielä 4-vuotiaanakin.

Matkustetaanko Tobissa selkä vai nenä menosuuntaan? Meillä on turvakaukalona MAxi Cosi (CabrioFix). Ollaan tykätty siitä nin älyttömästi, että tekisi mieli pysyä saman firman tuotteissa. MUTTA. Katselin noita valmistajan sivuja minusta näytti, että Tobi asennetaan kasvot menosuuntaan ja se on mielestäni :/ -juttu.

kasvot menosuuntaan istuin on, esikoisellemme must juttu. mutta maxi-cosin mobi on vain selkä menosuuntaan istuin samalla painorajalla jos oikein muistan, joten jos aiot pitää niinpäin 3-vuotiaaksi niin siinä olis sopiva istuin. 3-vuotiaanahan voi sit ostaa vyöistuimen.

...mut siis mun pointtini ei suinkaan ollut tän tobin kehuminen vaan sen asian toteaminen että mun mielestä elite ja sen kaltaiset isot istuimet on liian isoja vauvalle, ku elite on vielä mun 2-vuotiaallekin iso (vaikka tuo on jo 91cm ja 13-14kg). ei minkäänlaista sivutörmäyssuojaa ja jotenki turvattoman oloinen. lapset ku kasvaessaan harvemmin leveyttä kasvaa, yleensä 3-4-vuotias on laiha ku mikä, leveysmitoiltaan ku yksivuotias.

Hei!

Mä nostelisin kans vielä tätä ja kysyisin, onko noista edellisistä malleista joku sellainen, jonka sais kiinni selkä menosuuntain päin-asennossa asennettua vain auton omilla turvavöillä? Tai tiedättekö jonkun muun mallin, jota suosittelisitte?

Kannattaapi sitten kokeilla autoon ennen kuin liikoja suunnittelee... Saattaa olla niin ettei juuri "the istuin" sovikaan. Meillä esim vaihtoehdot kutistui tasan yhteen auton jalkatilojen pienuuden vuoksi, tai sitten heti kasvot menosuuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Meillä on ollut käytössä kaukalon jälkeen HTS BeSafe Izi Kombi ja olen ollut siihen tyytyväinen. Saa asennettua molemmin päin ja meillä kaksi vuotias mahtuu matkustamaan vielä hyvin selkämenosuuntaan. On ihan tilava istuin, jossa on kallistuksen säätö. .

Muistatko, mitä hintaluokkaa..

moi. izi combi maksoi 429e, hankittu kk sitten. menee viela lahes 4v veljenpojallakin, kasvot menosuuntaan asennettuna. joo, eika siihen kyl pienta vauvaa voi laittaa, vaikka siina kilot lahteekin nollasta. samaa sanoivat myyjat kun ihmeteltiin tuota lahtopainoa istuimessa.

ja viela tuohon yhteen kysymykseen, tietaakseni mitaan istuinta ei asenneta pelkastaan auton omilla voilla jos selka menosuuntaan, aina tulee alavyot ja viela tukijalka. harvoihin automalleihin jaa hyvin jalkatilaa etumatkustajalle...

Alkuperäinen kirjoittaja katjuzka:
harvoihin automalleihin jaa hyvin jalkatilaa etumatkustajalle...
Jäis edes sen verran että 162 cm nainen mahtuu jotenkuten istumaan niin olisi kiva. ;) Puhumattakaan yli 180 cm miehestä. :whistle:
Mutta kannattaa muutenkin kokeilla, esim se saako istuimen tukevasti kiinni vaihtelee, penkit kun on erilaisia.

Mä maksoin tosta meidän istuimesta jotain reilut 400 ?, muistaakseni. Meillä se on ollut käytössä kaukalon jälkeen eli varmaan noin 10 kk alkaen. Ei se tosiaan ihan vauvalle käy.

Mä ajelen yleensä lapsen kanssa mun autolla kahdestaan, joten ei sillä tavalla haittaa, että se vie tilaa, kun on asennettu selkä menosuuntaan. Jos on mies mukana reissulla, niin minä kyllä mahdun istumaan ihan hyvin apukuskin paikalla (168 cm). Mies sen sijaan valittaa, että on "polvet suussa" ja haluaa siksi ajaa. Mielestäni mahtuu siihen apukuskin paikalle vallan mainiosti, lähinnä taitaa olla kyse siitä, ettei halua mun kyydissä istua :kieh:

Tietysti on myös eroja autoissa, toisissa on enemmän jalkatilaa kuin toisissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:

kasvot menosuuntaan istuin on, esikoisellemme must juttu. mutta maxi-cosin mobi on vain selkä menosuuntaan istuin samalla painorajalla jos oikein muistan, joten jos aiot pitää niinpäin 3-vuotiaaksi niin siinä olis sopiva istuin. 3-vuotiaanahan voi sit ostaa vyöistuimen.

...mut siis mun pointtini ei suinkaan ollut tän tobin kehuminen vaan sen asian toteaminen että mun mielestä elite ja sen kaltaiset isot istuimet on liian isoja vauvalle, ku elite on vielä mun 2-vuotiaallekin iso (vaikka tuo on jo 91cm ja 13-14kg). ei minkäänlaista sivutörmäyssuojaa ja jotenki turvattoman oloinen. lapset ku kasvaessaan harvemmin leveyttä kasvaa, yleensä 3-4-vuotias on laiha ku mikä, leveysmitoiltaan ku yksivuotias.

Meillä esikoinen oli 7kk iästä Elitessä oli talvi edessä ja hyvin mahtui talvitamineissa istuimeen. Elitessä istuu edelleen nyt liki 3½v, nyt kavot menosuuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jossu-71:

Meillä ostettiiin tämä ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Siirrettiin tyttö siihen 6kk ja alle 7 kilosena. Ostettiin siihen sellainen kallistuksen lisäkiila, joten olisi voinut tytön laittaa aiemminkin. On tosi hyvä ja tukeva, etupenkille mahtuu meidän autossa melko hyvin istumaan.

http://www.britax.fi/hiway08.htm

Meillä on samankokoinen 2v kun anuulla, ja pojan pää tulee jos maxin cosin priorista yli! Joten istuin on nyt pikkusiskolle menossa ja uusi ostettava, vaikka kilojen puolesta ja iän, mahtuisi vielä niin pituuden ei..

Yhteistyössä