Turvaistuimen omat vyöt vs auton vyöt 15 kiloisella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Meillä on kohta 4v poika joka painaa nyt tasan 15 kiloa (ja pituutta ehkäpä 105-110 cm) ja meillä on kaksi turvaistuinta (Britaxin Multitech ja Gracon Cosmic Comfort S), molemmssa lukee että lapsi pitäisi 15-kiloisena siirtää auton omiin vöihin. Mutta onko asia todella niin?

Tuntuu jotenkin hurjalta laittaa alle 4v auton vöihin (vaikka siis istuin pysyykin samana). Luulisin että kyse on turvallisuudesta, eli että istuimen vyöt eivät ehkä enää sitten kolaritilanteessa kestä 15-kiloista?

Pitäisin mieluusti pojan vielä istuimen omilla vöillä mutta onko se lapsen riskeeraamista?

semmoisen selityksen olen kuullut että ne istuimen vyöt ei isolla lapsella pääse enää joustamaan tarpeeksi.tauton turvavyö antaa pikkuisen perään kolaritilanteessa ja on parempi 15kg lapselle

mutta siis kyllä ne istuimen vyöt vielä kestää, tuolla gracon istuimella ainakin selkä menosuuntaan matkustaessa raja on parikymmentä kiloa muistaakseni(kato sieltä käyttöohjeesta) en vaan ymmärä miksi haluaisit tehdä toisin kuin suosituksessa.

mikäs siinä jos ne omat vielä hyvin menee kiinni eikä purista. Mutta siis meidän 2,5 vuotias painaa 14 kiloa ja istuu istuimessa auton omilla vöillä. Onko teidän lapsi minkä pituinen? Meillä ei nimittäin istuimen vyöt nimenomaan oikein enää menneet kiinni ja kiristivät eivätkä todellaaan joustaneet.

Meillä 15 kiloinen ja 3 vuotias istuu isofixilla kiinni olevassa turvavyöistuimessa. Lapsi on itse istuimessa kiinni auton omilla turvavöillä. Meillä on cybex pallas istuin ja tuo meidän 3v ei enää mahtunut palkin taakse, joten otettiin se pois ja laitettiin pelkät auton vyöt ja taas mahtuu hyvin :)

Eli on siis ihan normaalia että lapset istuvat tässä vaiheessa jo auton vöissä. Omassa kaveripiirissä jotenkin kaikki ovat istuimen vöissä vielä 5-vuotiaina, olivat minkä kokoisia vaan. Eli senkin takia vähän mietitytti tuo. Mutta tänään siis sitten käyttöohjeiden tutkimista ja istuinten vöiden piilottamista :)

[QUOTE="aapee";24207362]Eli on siis ihan normaalia että lapset istuvat tässä vaiheessa jo auton vöissä. Omassa kaveripiirissä jotenkin kaikki ovat istuimen vöissä vielä 5-vuotiaina, olivat minkä kokoisia vaan. Eli senkin takia vähän mietitytti tuo. Mutta tänään siis sitten käyttöohjeiden tutkimista ja istuinten vöiden piilottamista :)[/QUOTE]

Meillä tyttö istui omissa vöissä 4vuotiaaksi ja vain ja ainoastaan sen vuoksi että mulle oli helpompi laittaa se vyö kiinni :D Mun pittää nytten kun on ollaan siirrytty turvavyöistuimeen niin laitan toiselta puolelta vyön kiini, muuten joutuisin ikävästi hyppäämään lapsen syliin että yltäisin laittaa vyön kiinni..

Yhteistyössä