Turkkilaisesta jugurtista

Puolukkakakku
Pohja
200 g siirappipiparkakkuja
75 g voita tai margariinia
Täyte
10 liivatelehteä
5 dl pakastepuolukoita tai -karpaloita
4 dl turkkilaista jogurttia
1 1/2 dl sokeria
1 1/2 dl Marianne Crushia
4 dl kuohukermaa
Pinnalle
2 dl punaista mehua
1 dl hyytelösokeria
noin 2 dl pakastepuolukoita tai -karpaloita
Pingota leivinpaperi irtopohjavuokaan (Ø 24 cm).

Hienonna piparkakut muruiksi monitoimikoneessa tai muovipussissa kaulimella painellen. Sulata rasva ja sekoita se vähän jäähtyneenä piparimuruihin. Levitä seos vuoan pohjalle. Painele tiiviiksi ruokalusikan kuperalla selällä. Nosta vuoka jääkaappiin täytteen valmistamisen ajaksi.

Pane liivatelehdet pehmenemään kylmään veteen noin 10 minuutiksi.

Soseuta kohmeiset marjat sauvasekoittimella. Yhdistä kulhossa puolukkasose, jogurtti, sokeri ja marianne crush.

Vatkaa kerma vaahdoksi.

Purista liivatteista ylimääräinen neste ja liuota ne kuumentaen mehu- tai vesitilkkaan. Älä anna kiehahtaa. Sekoita vähän jäähtynyt liivateseos marjaseokseen ja kääntele lopuksi joukkoon vaahdotettu kerma. Kaada täyte vuokaan, peitä kelmulla ja anna hyytyä kylmässä 3-4 tuntia.

Kuumenna punainen mehu kattilassa kiehuvaksi ja vatkaa joukkoon hyytelösokeri. Anna seoksen kiehahtaa ja siirrä sitten kattila sivuun hetkeksi.

Sommittele tähdenmuotoiset piparimuotit kakun päälle, täytä pakastemarjoilla ja valele hyytelöintiliemellä. Anna hyytyä kylmässä vähän aikaa. Kuumenna loppu hyytelöliemi uudestaan kattilassa. Nosta tähtimuotit pois ja kaada hyytelöliemi ohuena nauhana kakun pintaan. Hyydytä kylmässä.

Irrota vuoan panta ja siirrä kakku tarjoiluvadille.
Jos et halua askarrella puolukoista tähtiä, peitä kakun pinta marjakerroksella ja lisää hyytelöliemi.

Jogurttikakku
Pohja
2 valkuaista
1/2 dl sokeria tai 1/4 dl hedelmäsokeria
1 tl vaniljasokeria
1/4 tl suolaa
2 dl manteleita kuorineen jauhettuna (luomu)
Täyte
2 keltuaista
1 muna
400 g tuorejuustoa
3 dl turkkilaista jogurttia
1 sitruunan mehu
1 dl sokeria, hunajaa tai 3/4 dl hedelmäsokeria
1 dl tuoreita mintunlehtiä
Koristeeksi
5 dl kirsikoita tai karviaisia
mintun lehtiä
Vaahdota valkuaiset ja mausta vaahto sokereilla ja suolalla. Lisää joukkoon mantelijauhe. Sekoita kevyesti ja levitä vaahto leivinpaperilla vuorattuun irtopohjavuokaan.

Kypsennä 180-asteisessa uunissa 8 minuuttia.

Yhdistä keltuaiset, muna, tuorejuusto, jogurtti ja sitruunamehu. Mausta seos sokerilla ja ohueksi silputuilla mintunlehdillä.

Valuta täyte kypsennetyn mantelipohjan päälle ja paista torttua uunissa vielä noin 30 minuuttia.

Ota kakku uunista ja anna jäähtyä vuoassa. Tarjoa marjojen kanssa.

kaikki kylmät kastikkeet tulee tosi maukkaita: dippikastikkeet, tsatsiki raastetusta ja valutetusta kurkusta. Maustetaan kastikkeet mielen mukaan.

Itse olen käyttänyt jogurttia monissa ohjeissa kuten leivonnassa kermaviilin tilalta.

Sitten tuoreet tai pakastetut marjat tai hedelmiä + turkkilaista jogurttia + juoksevaa hunajaa. Nam! Tai jos tykkää tahinista, niin sitä ja hunajaa jogurtin päälle. Käy jälkiruuaksi, herkuksi, välipalaksi ja aamupalaksikin :D

Nyt just ei tuu muuta mieleen, mutta laitan taas vinkkiä, jos tulee.

Tehdään tuosta usein jogurttikanaa.

4-8 kanan rintafilettä vuoan pohjalle (maustamattomiin pippuri+suola)
päälle jogurttisoosi:
200 g turkkilaista tai kreikkalaista jogurttia
100 murskattua fetaa
maun mukaan valkosipulia (meillä n. 4 kynttä)
silputtua aurinkokuivattua tomaattia
oliiveja

Sörsselin ainekset sekoitetaan keskenään ja ladotaan fileiden päälle, 200-asteeseen 20-30 minuutiksi. Itse tykkään mintusta ja välillä maustan kanafileet kuivatulla mintulla, mutta silloin jätän oliivit pois. Syödään rapean jäävuorisalaatin kanssa - helppoa, herkkua ja melko kevyttäkin :)

Mun mies on ihastunut turkkilaiseen jugurttiin ja tekee siitä erilaisia dippi ym. kastikkeita lisukkeeksi salaatin, kalan ja monen muunkin ruuan seuraksi. Itse laitoin tänään lohifileen uuniin ja päälle kastikkeeksi/kuorrutteeksi jugurtista, juoksevasta hunajasta ja sinapista kastikkeen. Laitoin mausteeksi myös sitruunamehua ja pippuria.

Jugurtti sopii myös hyvin erilaisiin piirakoihin. Esim. jos piirakkaohjeessa (makea tai suolainen) on täytteeseen kehoitettu laitettavaksi kermaviiliä tai ranskankermaa, niin olen korvannut sen jugurtilla. Hyvää tulee.

Meillä syödään paljaaltaan.

Tulee myös hyvää kun raastat sekaan reilusti kurkkua ja maustat suolalla.

Kastikkeissa toimii kerman tapaan suurusteena.

Voileipäkakkuun on pakko laittaa tuota sekoitettuna siihen majoneesiin niin tulee raikkaamman ja kevyemmän makuinen kakku.

Oikeastaan itse olen korvannut tuolla tuotteella niin smetanat, kermaviilit, maitorahkat kuin monet muutkin tuotteet.Muutenkin meillä tuota käytetään paljon ja aina on kaapissa koska säilyy ihan järjettömän pitkiä aikoja.

Yhteistyössä