Turkiskuoriaisia asunnossa....tarttuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hyiiii

Vieras
Asun mieheni luona ja nyt viikon aikana 5 aikuista turkiskuoriaista in näkynyt... 2 sängyssä ja 3 lattialla. Hyi miks ne sängyssä on kun siinä ei ole vaatteita mitä tuhota ja lakanatkin ja peitot pesin 90 asteessa. Mies ei halua ilmoittaa taloyhtiöön koska hänen bullterrier on pentu aikana kovassa eroahdistuksessa rikkonut seiniä yms tässä asunnossa eikä hän halua siis sen takia ilmoittaa taloyhtiöön vaan hän haluaa itse myrkyttää nuo kuoriaiset baygonilla ja eilen kaikki listat ja vaatekaapit on sillä suihkutettu mutta en usko että se auttaa kauaa....mies ei ota tätä tosissaan ja pitää mua tyhmänä kun laitan puhtaat vaatteet muovipusseihin . Sanoo muka että turkiskuoriaiset on ehkä tullut koirien kautta ulkoolta....joopajoo. Voinko mennä kyläilemään kavereille vai voiko tarttua ja sukulaisia ei varmaan tänne asuntoon kannata tuoda?

Noita on joka toisessa vanhassa asunnossa. Voit olla normaalisti. Jos annat jollekin vaatteita tai viet kirpparille tai muutat, niin puuvillaisille kuudenkympin pesu tai villalle ja herkille kahden viikon pakastus -20 astetta, samoin kengät. Runsa siivoaminen aina muuttojen välissa, niin muutamat karkulaiset jäävät kiinni. Tärkeää imuroida aina nurkat ja kolot ym. Pehmeiden huonekalujen mukana siirtyvät myös eli pakastus, amattimyrkytys arvokkaille tai roskiin.

Meillä muuten kaikki vaattet hoidettiin ja sitten laiskana jäi eteisestä talvitakit ja kengät hoitamatta. Sama rumba edessä eli ei kannata laiskotella. Paras on kun laittaa kaikki ylimääräiset tavarat roskiin tai hyvät tietysti käsittelyn jälkeen kierrätykseen muuton edellä. Jos ei muuta minnekään, niin ainut mitä kannattaa tehdä on laittaa villat ja silkit pakastuksen jälkeen muovilaatikkoon ja pakastella aina kun pesee ja laittaa säilytykseen. Eivät syö puuvillaa kuin likaisena, joten ei säilytellä likaisia pyykkikorissa kauaa. Ja sitten runsasta imurointia.

Ja vielä: imuripussia tulee vaihtaa usein ja muutossa joko hävittää imuri tai desinfioida jotenkin. Harjasosatkin pakastimeen tai sumutetaan ohjeen mukaan Biokillillä.

Mies on kyllä ovet korjannut , seiniä ei vielä :/ tai siis ostanut uudet ovet. Mä ihmettelen vaan että jos se olisi levinnyt koko kerrostaloon niin eikö ihmiset oikeasti kehtaa tämmöisestä asiasta ilmoittaa kellekään? Ja mä en siis oo myöskään kellekään kehdannut kertoa koska pelkään että muut naapurit alkaa vältellä ja levitellä juoruja että me oltaisiin tartutettu tai että emme siivoaisi yms.
Tää on niin helvetin ärsyttävää kun joutuu koko ajan tarkistaa sänkyä ja vaikea nukahtaa :( tekisi mieli muuttaa hetkeksi mun vanhempien luokse mutta en halua että turkiskuoriaiset leviävät sinne :( oon 3 päivän aikana pessyt paljon pyykkiä pesutuvassa ja lakanat peitot ja tyynyt olen 95 asteessa ja vielä olisi paljon pestävää koska jouduin kaikki puhtaatkin pestä ja kaikki puhtaat lakanat ja peitot vaatehuoneesta menee huomenna pyykkituvan pestäväksi. Matot otin kaikki pois ja 2 mattoa pesin ja 2 vanhempaa mattoa heitin roskiin . Haluaisin heittää tän vanhan sängyn pois mutta uutta en uskalla vielä ostaa joten pitää tässä vanhassa nukkua :( olisipa ulkona talvi niin olisin voinut laittaa parvekkeelle , miten tän sängynkaa pitäis tehdä? Jos pesisi tälläisen ison jenkkisängyn niin kuivumiseen menisi paljon aikaa....ja eikö se ole aika hankalaa pestä yksin ja millä aineilla edes pesisin ?

Ahkeralla siivouksella saa kyllä vähennettyä noita aika hyvin. Meidän talossa on kans, olen siivonnut tosi paljon ja nykyään näen alle 10 toukkaa vuodessa ja yhden tai kaksi kuoriaista, ja ne toukatkin on tosi pieniä. Pakastelen myös varan vuoksi talvella vaatteita parvekkeella isoissa erissä.

Lisään vielä että silloin aluksi kun noita oli enemmän myrkyttelin kans kaupan myrkyllä kaikki mahdolliset kolot, ja pakastin ja pesin ihan kaikki tekstiilit, ja siivosin joka ikisen paikan todella pikkutarkasti. En tiedä oliko sillä sitten suuri merkitys siihen että ne on pysyneet sen jälkeen monta vuotta kurissa pelkällä ahkeralla siivouksella.

Aivan turhaa tuo jarjeton siivous. Ainoastaan ammattimaisen myrkytyksen yhteydessa ja muutettaessa silla on merkitysta. Turkiskuoriasasunnossa elellaan normaalisti. Ainoastaan siivotaan mieluiten ennen villakoiratasoa ja suljetaan ainoat makupalat eli villa ja silkki laatikoihin (tarkein!). Voit ilmoittaa muttei siita varmaan ole apua, koska tuskin lahtevat myrkytykseen. Likaisuudesta ei turkiskuoriaisia tule ja ette ole niita itse aiheuttaneet. Jos on pieni populaatio niin sita voi pitaa kurissa siivoamisella mutta jos on isompi, niin aamulla loytyy esim. keittion tasoilta kuoriaisia kun lentelevat imastointihormeista vaikka miten siivoaisi.

Ja tosiaan puhdasta puuvillaa on turha pesta koska ei se kiinnosta turkiskuoriaisia eika tuhoudu niista. Ainoastaan muuton yhteydessa ettei vahingossa mitaan siirry muualle.

Aivan turhaa tuo jarjeton siivous. Ainoastaan ammattimaisen myrkytyksen yhteydessa ja muutettaessa silla on merkitysta. Turkiskuoriasasunnossa elellaan normaalisti. Ainoastaan siivotaan mieluiten ennen villakoiratasoa ja suljetaan ainoat makupalat eli villa ja silkki laatikoihin (tarkein!). Voit ilmoittaa muttei siita varmaan ole apua, koska tuskin lahtevat myrkytykseen. Likaisuudesta ei turkiskuoriaisia tule ja ette ole niita itse aiheuttaneet. Jos on pieni populaatio niin sita voi pitaa kurissa siivoamisella mutta jos on isompi, niin aamulla loytyy esim. keittion tasoilta kuoriaisia kun lentelevat imastointihormeista vaikka miten siivoaisi.

Mutta se pieni populaatio kasvaa helposti isoksi jos suurin osa ihmistä talossa ei välitä siivota eikä tee mitään toukkien vähentämiseksi. Kuvittele nyt vaikka jos jonkun vaatekaappiin on muninut kuoriainen satoja tai tuhansia munia, niin kummassa asunnossa on vähemmän kuoriaisia tulevaisuudessa: a) siinä joka on siivottu usein ja vaatteita pesty ja pakastettu b) siinä joka on siivottu vain pinnallisesti ja vaatteita pidetty kaapissa tosi pitkään koskemattomina. Ne kuoriaset lisääntyy sata kertaa nopeammin kuin kanit....Siivoamattomuus ei niitä kuoriaisia alunperin synnytä, mutta antaa kyllä niille mahdollisuuden lisääntyä

Vuorettomat sileat kengat varmaan puhdistuvat vaan imuroimalla hyvin mutta talvikengat on syyta pakastaa. Peseminen on turhaa ja mahdotontakin. 60 asteen pesu ei varmaan tuota kovin mukavaa lopputulosta..

En ehkä nyt osaa sisäistää tätä hysteriaa; elin lapsuuteni rintamamiestalossa ja aina sillon tällön tuollainen kuoriainen näkyi. (Oltiin aina ihan innoissaan kun ne oli niin söpöjä :D Siis me lapset...) Ihan normaalisti elettiin, äitini tosin siivosi usein muutenkin. Ei ne mihinkään levinneet tai tarttuneet. En muista nähneeni yhtään nyt vuosiin tai vuosikymmeniin, varmaan remonttien yhteydessä hävineet, tai en tiedä.
Voi tietysti olla että ne oli suurempikin ongelma enkä lapsena tajunnut asiaa, mutta luulen kyllä että olisin huomannut jos ne olis joku suurempikin operaatio tai kauhistus ollut.

Mutta se mikä vasta hirveää on, on kirput. Meillä (tai talossa jossa asuin väliaikaisesti, ei varsinaisesti oma koti) oli kiva kirppuepidemia tässä taannoin (ei suomessa). Se oli jotain ihan hirveetä. Ne puri muakin ihan järjettömästi, ja talossa kun asui ulkona kulkevia eläimiä ja vierailulla kävi myös eläimiä ja koko seudulla joku ihme kirppukausi niin oli kauhee työ päästä niistä eroon (etenkin kun tosiaan talo ei ollut oma ja siellä asui muitakin, eikä kaikki ottanut asiaa yhtä vakavasti... ennen kun sitten lopulta kun niitä oli tuhottomasti kaikkialla...).
Jos tota ei tarvitse enää ikinä kokea, olen onnellinen....

Jos turkiskuoriaisongelma vaivaa teitä, testatkaa muuten luontaisena torjunta-aineena suolan ja soodan sekoitusta. Käyttö jauhesekoituksena esim. listojen alla tai veteen sekoitettuna sumutteena suoraan kankaalle. Tämä huokea keino saattaa hyvinkin auttaa.

Yhteistyössä